Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
ChristinaK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 nov 2017 23:06

Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af ChristinaK » 07 nov 2017 23:28

Hej
Jeg har lige købt et hus 120 kvm velisoleret uden kælder (energi c) med et biomax 16 pillefyr
Det kørte en uge uden problemer. Så slukkede jeg det og rensede det. Og nu giver det problemer.

Det starter op men slukker så af sig selv og giver en "alarm brændt ud". Jeg har nok kommet til at stille på det mens jeg rensede det og jeg kan ikke huske de originale indstillinger. Hvis jeg forsøger at tænde det igen efter at det brænder ud 1.gang så kommer der en masse røg ud.

Som sagt starter det op og går ca til KT 55 % og RT 80 men så begynder tallene at falde og fyret brænder ud

PT efter det er blevet koldt er KT 20,6 og RT 19

Håber virkelig at der er nogle der kan hjælpe jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og det er ret koldt uden varme pt. også selvom huset er velisoleret

Jeg har ikke rørt montørindstillingerne

Her er mine indstillinger

Kombifyr = nej
Pausestop = nej
PauseStart = 10 grader
PauseStop = 7 grader
Kedeltemperatur = 64 grader
brændsel = 1,85
Røgtemperatur min = 55 grader
Røgtemperatur max = 200 grader
Startbrændsel = 25
Pausebrændsel 5s
Pauseluft 5%
pausetidMax 60m
Rensblæsetid = 15s
Rensblæsetid interval = 30m
Sommerdrift = nej

Montør indtillinger
Brændsel min: 10%
Sneglemax 14%
Luft min: 12%
Lugt max: 64%
Luft Reducer: 0%
Tændvarmtid: 15m
Tændvarm eff: 100
Tændluft: 6%
Reg rampetid: 25s
Stopblæsetid: 13s
Røgstarttemp 5grader

Med venlig hilsen
Christina Krigsager


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af Nighttrain » 08 nov 2017 12:10

Hej ChristinaK.
Er det tallene i røg temperaturen der falder, så har du haft røgføler taget ud af røg rør og glemt at sætte den i igen.
Tallene i røg temperaturen skal stige sammen med tallene i drift ydelsen når den starter op, ellers går den ud.

Mvh Claus.

ChristinaK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 nov 2017 23:06

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af ChristinaK » 08 nov 2017 12:26

Hej Claus
Tak for svar. Jeg må lige tjekke når jeg kommer hjem. Men umiddelbart så stiger KT og RT. Men når RT er oppe omkring 80 % så begynder det at falde igen. Så jeg tænker mere selv at det måske er effekten der er forkert på fyret

Hvor sidder røgføleren henne? Der er et billede i manualen men det er et nærbillede så har lidt svært ved at se hvor hullet til den sidder

Mvh
Christina Krigsager

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af Nighttrain » 08 nov 2017 13:42

Hej ChristinaK
Det er din drift ydelse og røg temp skal stige sammen, og ikke kedel temp.
Der er et hul i det rør der går fra fyret og ind i skorstenen der SKAL side en røgføler.

Og så vil jeg mene at dine indstillinger på luft er helt ude i hampen.
Gå ind i montør indstillinger og rette din.
Min Luft til 10.
Max Luft til 30. Men gem de indstillinger du bruger nu så du kan vende tilbage til dem hvis det ikke virker.

Og hvad heder de piller du bruger ?

Mvh Claus.

pendec

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af pendec » 08 nov 2017 19:46

Synd vi ikke har fået helt afklaret om den kondensator virkelig gør forskellen på dem med 10-30 og andre 10-60+ i luft.
(til trådstarter, der har været flere emner om hvor vidt luft max skal være højt eller lavt og hvorfor, og jeg har en forgænger for biomax)

Der var jo andre som også kører sådan og hvis det er montør indstillinger, så må der være nogen som ved eller også har prøvet at rode med det?

Efter jeg skiftede piller, så gik jeg fra 19% til 13% :) Disse er dog mere ens i størrelse så fødning er nok mere stabilt.


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af Nighttrain » 09 nov 2017 13:01

Davs pendec.
Jeg aner ikke en pind om det er kondensator der gør forskellen, den der sider på blæseren i min bio max 16 er en 1,5 uf, og det var den gamle også da jeg skiftede blæser for et par år siden. Og hvor meget luft de forskellige fyr skal køre med kommer sikkert også meget an på hvordan det er stillet op og hvor høj skorstenen er og om man har træk stabilestator i, og hvor stor lysning der er i skorstenen.

Men det at ChristinaK skal køre med max luft på 64 synes jeg er meget. Jeg har prøvet det af der blæser min så godt som ud. og falderøret bliver varm og fugtig og snasket og pillerne vil ikke rigtig falde ned.

Normal når jeg kører med Biopillen 8mm og den har været meget lys de sidste 3 år, har jeg kørt med 1,05 i brændsel og 5 i sneglemax og min luft 5 og max luft 18. Og de 6 paller jeg fik for ca 14 dage siden skulle være samme slags, men er meget mørke, der har jeg været nød til at hæve luften til min 10 max 30 men her i nat har jeg sat max luft ned til 25 for at se om det er nok, min oplevelse med mørke piller er at der kommer til at ligge en hel kage af noget jeg ikke ved hvad er, og det kan jeg kun afhjælpe med mere luft.

Mvh Claus.

pendec

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af pendec » 09 nov 2017 13:47

Han kan jo prøve, han får jo at se om det hjælper bare indenfor 4-6 timer samme dag, så burde den stabiliseres og ydelse afslører godt eller dårlig.
Jeg kan se forskel på en 3-4 timer, kommer den alt for højt op så ryger RøgTemp op og ud af skorsten (har også måler på skorsten) , og så er det jo en indikation på for meget blæs samtidig, da den bruger mere ydelse på at varme kedel op.

Ville godt skifte, hvis jeg kunne finde flere argumenter for det, min bliver ældre hvert år jeg siger det :)
Jeg synes at leve med det løbende igennem sæsonen og spare købet af nyt.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af Nighttrain » 09 nov 2017 14:07

Ja det kunne være rart hvis man fik lidt respons på det, om hvordan det kører jeg forstår ikke det kan køre med alt det luft jeg vil mene det hele er mere eller mindre snasket til inde i kedlen, med mindre der er røgsuger på skorsten.

Jeg ville ikke skifte fyr hvis jeg var dig med 180 m2 + varmt vand og du bruger ikke mere end 5T om året, tror næppe du sparer noget ved at købe nyt. Så vidt jeg kender til Bio 18 så er det en støbejerns kedel den kan holde længe, jeg fik pille fyr i 2014 og indtil da stod der en støbejerns kedel fra 1964 den fejlede ikke noget da den blev smidt ud.

pendec

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af pendec » 09 nov 2017 14:51

hehe, det lover ikke godt. Den har det med at overtale mig til ikke at skifte, og dem omkring mig som roder pillerfyr eller sælger træpiller, mener ikke det er pengene værd, kun hvis jeg vil have comforten. Og jeg ville egentlig gerne have comforten :)

Nu prøvede jeg at optimere nogle procent på en dum låge som nok ikke gav meget men den er lukket nu, så igen, nu holder bio18 måske endnu et par år, og snart så er Østriger pillefyr måske så langt nede i pris, at jeg køber det på ebay.de :) De kan hentes i Hamborg.

Men som du siger, jeg presser min til den ikke vil mere, og 5T - 5T+500kg er lidt der jeg ligger, nu har det også være milde sæsoner.

Når du nævner røgsuger, så skal jeg måske lige nævne min Aspirohætte, den har lidt af en suge funktion i sig selv, og har nok kostet lidt varme siden den kom på. Den kører næsten, bare der er en smule vind, så skulle nok have fået en anden model på som beskytter mod nedslag alene. Tror lidt denne aspiro også påvirker mine lave blæstal , når den trækker deroppe, så den ilter flammen lettere.

Jens Bang
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 feb 2013 09:18

Re: Hjælp til Biomax 16 - stopper under opstart

Indlæg af Jens Bang » 10 nov 2017 15:07

Hej ChristinaK
Har Du nedjusteret luft til 25%,måske sat pauseluft op på 10% og fået varme i huset igen?
Vh Jens


Besvar