Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 Opstart efter sluk

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Ibix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 mar 2017 18:57
Mit fyr: Biomax 16 og 30
Areal: 150- 250
Årligt forbrug: 6 - 8

Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af Ibix » 27 mar 2017 19:49

Hej.
Har et Biomax 16 som giver 2 problemer.
1. Efter sluk starter fyret direkte op i drift. Det starter altså ikke op med piller og forglødning som det skal. Kedeltemperaturen i displayet er ret høj selvom fyret er koldt. Jeg bliver derfor nødt til at starte op med sprittablet.
2. Nogle gange går fyret bare ud , men sneglen stopper ikke før den er pakket med piller. Jeg har fjernet glødeelementet fordi jeg troede det var den som lavede balladen, men det er det ikke.
Håber nogen kan hjælpe.


pendec

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af pendec » 27 mar 2017 19:58

Mon ikke,
1. Der er stadig gløder i herd, og når disse afgiver en smule røg, så vil styring nok ikke mene det er slukket (præcis som min gør), før røgtemp begynder at falde negativt, og altså ikke er løbende i bevægelse, selvom du måske dårligt ser den, så kan det være en grund.
2. Lyder lidt som det følger pkt. 1, du har et pillefyr som har så svært ved at gå ned i ydelse, at dine gløder bliver så små at den ikke kan få nok gang i gløder, når varmen endelig bruges og kedel kan komme af med varmen.
Så ender den med at smide en masse træpiller i røret og ingen brænder, da gløder jo ikke kan tænde dem op igen eller er helt slukket, selvom kedel-temp er høj (var høj afhængig af hvornår du kikker)

Du synes måske kedel er kold når du holder hånden derinde men det er vel lige så meget vandet som cirkulerer som holder kedel varm, og som gør kedel ikke kan komme af med varmen.

Måske en sluk/tænd kørsel er på tid at benytte, så du ikke pausefyrer men du slukker i X antal timer, og så starter du lige kedel op i nogen timer igen.

Bio18 var en early runner for de biomax , da indstillinger ligner min utrolig meget.

Ibix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 mar 2017 18:57
Mit fyr: Biomax 16 og 30
Areal: 150- 250
Årligt forbrug: 6 - 8

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af Ibix » 27 mar 2017 21:41

Tak for svar, men jeg tror det er noget andet i vejen.
1. Slukket så mener jeg slukket i forbindelse med rengøring. Jeg er helt enig med det du skriver, men det er ikke det der er tilfældet. Den starter direkte op i drift selvom alt er rengjort så der hverken er røg eller gløder.
2. Når fyret er gået ud i flere timer så viser kedeltemperaturen en høj temperatur (40-50 grader) i displayet selvom fyret har været gået ud i flere timer og fremløb og radiatorer er helt kolde.
Det virker umiddelbart som om der pludselig ikke kommer piller i en kort periode og så går fyret ud og så fylder den piller i så sneglen pakker. Den skriver ikke noget i displayet omkring fejl. Når fyret går ud så skal fyret jo lukke ned og samtidig stoppe sneglen, men det gør den ikke. Det virker som om der kommer en fejlimpuls som gør dette. Når jeg så vil starte op igen så starter fyret direkte i drift som i 1. Fejlen 2 kommer ret uregelmæssigt, der kan gå op til 2 uger imellem.
Håber du har flere gode forslag....

pendec

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af pendec » 27 mar 2017 22:00

Det du beskriver i 2. , lyder præcis som det jeg måske forklarede lidt kluntet men kort sagt biomax har stadig ikke styr nok på at vurdere om den er slukket når kedeltemp stadig er høj, så går gløder ud men kedel kommer ikke af med varmen og den fortsætter med at smide træpiller på selvom den egentlig er slukket, og så skal en alarm til som går , når røgtemp så også falder efter nogen tid, det tager på min altså for længe og den fylder rør op med ubrændte piller.

Ibix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 mar 2017 18:57
Mit fyr: Biomax 16 og 30
Areal: 150- 250
Årligt forbrug: 6 - 8

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af Ibix » 27 mar 2017 22:16

Kedlen kan jo sagtens komme af med varmen. Både fremløb og radiatorer er helt kolde så fyret kommer fint af med varmen.
Når du skriver at fyret ikke kan komme af med varmen mener du så, at alle termostater er lukkede og derfor kan den ikke komme af med varmen? I så fald skal fyret jo ikke brænde ud, men holde sig selv i gang med få piller ad gangen.


pendec

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af pendec » 27 mar 2017 22:46

Synes en anden tråd nævner præcis det at BIomax 16 kun pausefyrer som soder meget, og det er jo kun indtil flamme slukker helt? Min kan også pausefyre men virker ikke særligt godt i længden når det gør (har prøvet om sommeren når VVB skulle varmes op)

Har biomax 16 samme dårlige styring som min, så kan den ikke måle / modulere langt nok ned selv om den pausefyrer, på et tidspunkt vil flammen jo gå ud, hvis varme fra kedel ikke udnyttes.
Du kan ikke måle dette på rør 2 timer efter den er slukket, og jeg formoder du ikke står ved siden af når den slukker/går ud?
Så der vil rør køles ned og kedel langsomt bliver køligere, 30-40g kan godt passe hvis varmen har svært ved at bruges, altså f.eks når alle termostater er slukket. Du burde kunne se Røgtemp være lav? stik imod kedeltemp som stadig kan være højere når den ikke kommer af med varmen.

Personligt er det i overgangsperioden her, sådan noget kan ske, så slukke radiatorer når solen skinner .

Ibix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27 mar 2017 18:57
Mit fyr: Biomax 16 og 30
Areal: 150- 250
Årligt forbrug: 6 - 8

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af Ibix » 27 mar 2017 23:10

Fyret er sat til kombifyring. Hvis fyret har været gået ud i flere timer og radiatorerne mangler varme så vil cirkulationspumpen køre vand rundt også selvom kedeltemperaturen kun er 10 grader og derfor vil fremløbsrør og kedeltemperatur være den samme.
Mit problem har stået på et godt stykke tid også i vinter hvor der var frost så problemet er der også når radiatorerne kræver varme. Fyret soder ikke og kører super når det kører.
Jeg har flere fyr kørende både 16 og 30 og det er kun dette ene (16) som giver problemer. De har alle samme indstillinger så det er derfor jeg ikke forstår hvad der sker.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Biomax 16 Opstart efter sluk

Indlæg af J-B » 27 mar 2017 23:21

Med den beskedne erfaring jeg har med biomax, så er det din "Minimum røgtemperatur" der er for lavt.
Den bruger røgtemperaturen til at finde ud af om fyret skal tænde op fra kold af eller der stadig er ild i fyret.


Besvar