Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af thansen1980 » 02 jan 2017 12:25

Hejsa, er der nogen der har nogen erfaringer med overstående ?

Ved godt det er lidt unormalt, men i år pga. den varme vinter går fyret ret meget i pausestop, og hvis det tænder for hurtigt igen brummer det en del da det ikke er noget at brænde helt ud.

tænkte at man med fordel kunne bruge en akkumuleringstank og så køre med minimumsdrift... på den måde at udnytte fyret mere optimalt ?

og samtidig få en lidt mere jævn varme, da jeg slipper for at radiatorerne tænder og slukker mens det er i pause.

Mvh
Thomas


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af triumph » 02 jan 2017 12:31

I stedet for en akutank, hvorfor sætter du så ikke en rumtermostat / termostat i vvb. Det er billiger, og vil give en større besparelse

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af PellX21 » 02 jan 2017 12:53

Jeg har gode erfaringer med det. Men mit pillefyr kan heller ikke modulere, så varmestyringen foregår altså primært fra buffertanken. Mit forbrug er faldet og forbrændingen er renere, hvilket samlet set giver mindre rensearbejde i den gamle salamander.

Men jeg tror ikke jeg ville have valgt den løsning, hvis mit fyr var lidt mere tidssvarende.

thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af thansen1980 » 02 jan 2017 15:41

Tak for svaret begge 2... "triumph" kunne du uddybe lidt ? Jeg har allerede en combi vvb med termostat... men det er ikke det du mener vel ? du mener endnu en... som alternativ til akkutank ? eller ?

Da jeg valgte et 10 kw fyr, havde jeg aldrig troet at det var SÅ effektivt, at huset ikke kunne bruge varmen hurtig nok... så det er en problemstilling jeg ikke havde set komme da mit tidligere oliefyr var ret sultent.

Er der desuden nogen der har erfaring med at køre under de 18% som anbefalet som min. jeg ville jo helt udnytte fyret bedst muligt, med så få start/stop som muligt.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af Bigfoot » 02 jan 2017 17:54

Hvad med at justere det fyr ned istedet???? de kan da reguleres en del ned de biomax.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


pendec

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af pendec » 02 jan 2017 18:14

Bigfoot skrev:Hvad med at justere det fyr ned istedet???? de kan da reguleres en del ned de biomax.
Nogle af de her biomax ejere, kan ikke finde ud af og få brændsel tal under 1.00, så går det nok galt, der er dog andre som har fundet finten , måske er problemet der.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af triumph » 02 jan 2017 18:53

thansen1980 skrev:Tak for svaret begge 2... "triumph" kunne du uddybe lidt ? Jeg har allerede en combi vvb med termostat... men det er ikke det du mener vel ? du mener endnu en... som alternativ til akkutank ? eller ?

Da jeg valgte et 10 kw fyr, havde jeg aldrig troet at det var SÅ effektivt, at huset ikke kunne bruge varmen hurtig nok... så det er en problemstilling jeg ikke havde set komme da mit tidligere oliefyr var ret sultent.

Er der desuden nogen der har erfaring med at køre under de 18% som anbefalet som min. jeg ville jo helt udnytte fyret bedst muligt, med så få start/stop som muligt.
Formålet med akutanken er at få fyret til at køre fuld skrald, og så stoppe i en længre periode.
Det samme kan opnåes ved at lave ekstern start/stop af fyret via rumtermostat samt termostat i vvb. Så fyret køre fuld skrald indtil den ønskede rumtemperatur er opnået. F.eks 23 C. Så stopper fyret, og starter igen når rumtemperaturen er faldet til f.eks 22 C
Jeg troede i min naivitet, at biomax havde et kontaktsæt til "ekstern start" Der kunne forbindes til Termostater. Men da jeg skimmede instruktionen så det ikke sådan ud.

hc3272
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 03 dec 2016 21:41

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af hc3272 » 02 jan 2017 19:01

jeg har prøvet at sætte max drift til f.eks. 60-70 grader for at fyret skal bruge længere tid på at opnå kedeltemperatur mener det burde give færre pausestpop på mit biomax 10

pendec

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af pendec » 02 jan 2017 19:35

hc3272 skrev:jeg har prøvet at sætte max drift til f.eks. 60-70 grader for at fyret skal bruge længere tid på at opnå kedeltemperatur mener det burde give færre pausestpop på mit biomax 10
Hvad står "brændsel" til lige nu? Det hjælper jo ikke meget at sætte max til 70g, når den så forsøger at drosle ned med et måske alt for højt niveau af brændsel som smides på.

thansen1980
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af thansen1980 » 02 jan 2017 20:55

Mener ikke det anbefales at sætte den til under 18% da mængden bliver så lav at det går ud, og står "redder bål" hele tiden i stedet for.

En dag som i dag, hvor det er koldt kører det perfekt, det er kun når solen skinner, og det pludselig er 10+ grader udenfor, måske er det forventeligt... da det jo ikke rigtig skal lave noget for at varme huset op :/

Brændsel står til 1.9 kg/t lige pt. og kedel temp. til 65g.

og nej, mener heller ikke jeg har hørt at det kan slukket / tændes via eksternt input.


Besvar