Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

biomax 15

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
alunke1982
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 nov 2015 05:39

biomax 15

Indlæg af alunke1982 » 13 nov 2016 10:45

hej nogen proffer der kan hjælpe mig med indstillinger på et biomax 15 kw
synnes vi har problemer med at tænde den op den ryger tit med gløder ved opstart
er det for mange piller?


SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: biomax 15

Indlæg af SCFP » 14 nov 2016 15:13

Hej, tændbrændsel skal ved 1. tændbrændselindtag lige akkurat dække de tre huller i brænderrøret ved el-tænderen, husk også at skubbe el-tænderen mod brænderøret hvergang brænderøret har været ude.
Er du i tvivl om hvorledes du justerer og kontrollere tændbrændselmængde?

jenskirk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 sep 2017 16:22
Givet likes: 2 gange

Re: biomax 15

Indlæg af jenskirk » 09 sep 2017 15:04

Hej. jeg er ved at afmontere mit gamle fastbrændselsfyr (Vigas 25) med tilhørende 1200 l akutank, og er ved at finde ud af hvad for et pillefyr jeg skal investere i istedet for, jeg er meget hookt på biomax 15 da jeg syntes opbygningen er genial. Da jeg ikke har taget akumulerings tanken ned endnu, ville jeg lige høre om nogen herinde har experimenteret med pillefyr og akutank. Jeg tænkte at pillefyret kører bedst på max, og så kunne den jo slukke de 12-15 timer det varer inden tanken er tom (40 grader tom, 80 grader fuld). Har hus på 200 m2 og da fyret kørte brugte jeg ca 20 kg briketter da vejret er som nu, +14 grader.

pendec

Re: biomax 15

Indlæg af pendec » 09 sep 2017 17:49

Jeg mener de fleste med akkutank kører med brænde, på grund af den højere brændeffekt, BioMax 15 er modulerende og lavet til høj og lavdrift, så er det mon det rigtige til denne løsning? Det virker nok men jeg tror ikke det er optimalt, selvom du skriver pillefyr spiller max på højeste, så er det måske også der forbruget er max :)

Du skulle måske hellere se efter en brændefyr, der er flere af dem herinde og kender da en som tog sit ned til fordel for pillefyr. primært fordi brændefyr jo skal holdes vedlige hvert 4-5 time med brænde men han kunne ikke klare at vågne til en kold kedel og tom akkutank. Hus er 240m2.

Hvis du vælger BioMax 15 , så skal du måske også vælge at skrotte akkutank?

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Re: biomax 15

Indlæg af SCFP » 09 sep 2017 18:02

Hej jenskirk
Et morderne pillefyr (også Biomax 15) er modulerene, det vil sige at når den nærmer sig max. temp.begynder den at regulere ydelsen ned svarende til husets forbrug.
Den del af året/døgnet hvor husets forbrug er over 3KW (20% af 15KW) stopper fyret ikke, selv om du har akutank på
(der forbruges det samme som der tilføres).
Er forbruget unde de ca. 3KW vil fyret naturligvis stoppe når max. temp. er nået og afvente at temperaturen falder i kedlen eller i tanken, hvis du flytter kedelføleren over i tanken. Som før beskrevet begynder styringen, at regulere ned i ydelse, når den nærmer sig ønsket temp. så kørslen bliver ikke på max. ydelse som jeg formoder er det du tænker på.
Så min konklotion er at akutank sammen med moderne pillefyr ikke er nogen god løsning og ved at fjerne tanken sparer man også varmetabet fra tanken i nogle tilfælde også driften af en ekstra cirkulationspumpe


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: biomax 15

Indlæg af HR LUCCA » 09 sep 2017 23:26

Er ikke klar over om biomax 15 har varmtvands prioritering , hvis det har kan det godt lade sig gøre , så skal akutanken monteres som en VVB , om du spare noget ?
Så ved jeg ikke om biomax 15 er kommet af med børnesydommene og om hjælpen er blevet bedre ved problemer , den var ikke for god i starten :?
Men jeg vil nok se på andre mærker også feks Scotte ,Mgm ,Metro Compact 20 og Pellux 100 .

jenskirk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 sep 2017 16:22
Givet likes: 2 gange

Re: biomax 15

Indlæg af jenskirk » 10 sep 2017 11:26

Fordi jeg er nød til at skrotte mit Vigas fyr er at bundstenen er udbrænt, og man ikke kan få 2 huls bundsten længere, jeg ved godt man bare kan støbe en ny, har prøvet, holder kun 1/2 år, jeg var ellers tilfreds nok med fyret, jeg gik ned i fyrrummet hver morgen inden arbejde, og smed 2 pakker briketter med plastik og det hele, i fyret hvor der var små gløder fra dagen før, det kunne så holde til næste morgen. Jeg må sige jeg er lidt urolig over de mængder piller der bliver talt om herinde, når jeg nu kan nøjes med 20 kg i døgnet (udetemp 10-14). Fordi jeg tænker på at overgå til pillefyr, er ren dovenskab, da der er megen rengøring på vigasfyr, hvis man vil ha god virkningsgrad, ved godt at biomaxen også skal rengøres, men den klarer lidt af forarbejdet for mig.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: biomax 15

Indlæg af HR LUCCA » 11 sep 2017 16:20

Tvivler på du kommer til og bruge flere kg træpiller end du bruger træbriketter nu , men der er lidt extra arbejde ved pillefyret , pilefyret er ikke glade for plastikposer så det går ikke og komme sækkene hele i magasinet icon_cheesygrin.gif

bent
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 30 jan 2011 19:26
Mit fyr: Biomax 15 og en tasso 20ms oliekedel
Areal: 190
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Årligt forbrug: ca 7.5 ton
Geografisk sted: Stenstrup Fyn

Ny Biomax

Indlæg af bent » 21 sep 2017 06:33

Hej der er tilbud på biomax 15 i næste uge er det et godt valg ?,har jo en bio 18 som jeg er godt træt af og rense.


Besvar