Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

biomax 10

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
klausp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 nov 2016 14:53

biomax 10

Indlæg af klausp » 11 nov 2016 15:49

Hej
Jeg har et biomax 10 compact fra sep 2014 og der har været mange gode og nogle mindre gode opblevelser i de godt 2 år..
Jeg har et 20 år gammelt hus på 142kvm med gulvvarme og har i de sidste 2 sæsoner brugt ialt 7500kg træpiller, år 1 german pellets 6mm år 2 barlinek 6mm, i sommerperioden kører jeg 1 fast optænding kl.9.00 og så hver 8 time og om vinteren en fast kl 9.00 og så hver anden time her er nogle af mine erfaringer

rengøring af en compact i forhold til en single er lidt mere bøvlet da alt foregår igenmen det lille hul ved siden af lågen

Fra ny var der nogle problemer med pasform på brændrør og brændkasse men det blev af vvs eksperten (jeg har god erfaring med at snakke med morten fra vvseksperten i hedensted)

Efter første år opdagede jeg en revne i røgvender pladen (den hvor røgsugeren er skruet fast på) den blev skiftet under garanti af nhbioservice

Ellers så har jeg skiftet føleren på pillerøret (brændsikringen) defekten skyltes nok at jeg har rykke lidt i ledningerne når jeg har gjort fyret rent og glødetænderen som holdt 2 år og 2 måneder eller 4782 optændninger

Hvis jeg skulle give nogle tips skulle det være..
at bruge gode træpiller (6mm german pellets) super brændværdi og meget lidt smuld
få tilkøbt en røgtemperatur måler så man har en ide´om hvem man fyrer for :lol: min erfaring er at hos mig skal temperaturen ligge på 110-120 grader (reguleres med tubulator rør) og husk af hvis den ikke kommer over ca. 40 grader skal de 2 ledninger byttes :wink:
at bore hullerne en smule i brændrøret hvor el tænderen sidder (sikre lettere optænding)
holde øje med farven inde i brændkammeret (hvis det er helt sort juster røgsugeren lidt op)

alt ialt er jeg faktisk godt tilfreds med fyret men jeg tror altid at man skal være forberedt på lidt biks og bøvl i opstarts fasen og så måske 1 times vedligehold pr. måned derefter til rengøring
klaus


Nico_1981
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 mar 2017 21:16

Re: biomax 10

Indlæg af Nico_1981 » 15 mar 2017 12:12

Hej. Hvor meget har du boret hullerne op ved eltænderen i brænderrøret? Syns mit kan være lidt længe om opstart en gang imellem. Ddt kan selvfølgelig os skyldes pillerne.
Hilsen nicolai.

1127benny
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30 okt 2017 12:02
Mit fyr: Biomax 10 Solo
Areal: 84m2 med fuld kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4600
Dagligt forbrug: 19 kg
Årligt forbrug: ?

Re: biomax 10

Indlæg af 1127benny » 31 okt 2017 17:27

Hej

Hvilken SW version er i på jeg har skiftet fra v. 1,12 til 1,14 og jeg synes opstart er langsommere med den nye SW ? - altså den tild den bruger med "tænderen". . . ..

Hvilke 2 ledninger skal byttes om ? min siger i info at røgtemp er ca. 43-44 gr. men måler uden på røgrøret (uisoleret) mellem fyr og muret skorsten ca. 200 mm måler jeg nemt 72-75 gr ?

mvh
Benny


Besvar