Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
LHHstoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Givet likes: 1 gang

BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker » 18 okt 2016 16:10

Hej

Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Problemet er at træpiller sætter sig i ca midt skakten til herden og propper til, og derefter brænder fyret ud. Jeg har prøvet at skifte fra 8 mm træpiller til 6 mm i håbet om at de mindre piller letter triller igennem. Men nej de propper også til.

Jeg kan se i skakten/slisken at der er nogle belægninger som formentlig er kommet af sod, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvordan jeg kan få banket/renset helt . En mejsel er for kort. Der er jo ualmindelig lidt plads i skakten så man kan rense.
Er der nogen der kan komme med ideer eller har lignende erfaringer/løsninger. vedhæfter billede fra skakten.

mange hilsner
Lisbet
Vedhæftede filer
Fyr af slisken på vej til herden.jpg


pendec

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af pendec » 18 okt 2016 17:35

Nu ser den jo rigtig pæn ud, ser den også sådan ud når problemet opstår? ligger der også en del smuld i røret?
Tænker at, som andre, så er du ramt af meget smuld som er med til at lave små bakker i røret så træpillen ikke ryger helt igennem.

Ujævne længder på træpillerne om det er 6mm eller 8mm kan også gøre nogle sætter sig på tværs i røret og laver en forhindring sådan.

Hvis du har bagud brænde, så er en anden årsag at lige ved udgangen til herden så har der brændt sig aske fast og som også kan stoppe dem fra at falde hele vejen ned. det tager du med en murske(smal aflang), det bruger jeg her.

En mere kompliceret løsning er huller i sneglrøret hvor de trækkes op igennem, så får du lavet nogle huller, så smuld kan falde fra inden de når hele vejen op og ryger ned i skakten du har vist på billede.

LHHstoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Givet likes: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker » 18 okt 2016 18:00

Hej Pendec
Tak for dit svar. Ja måske det skyldes smulder. Da jeg har lidt under problemet længe, holder jeg nærmest øje med fyret hele tiden, og kan også indimellem nå at forhindre fyret går ud ved at få skubbet pillerne ned. Men det sker ofte når vi er gået i seng eller er på job, så jeg bliver ind i mellem godt rød i hovedet af raseri :-)
Jeg har forsøgt mange forskellige mulige løsninger og har skiftet træpiller flere gange.
De første 4 år kørte fyret upåklageligt men på et tidspunkt opstod der meget sod, og jeg tænker på om det er disse belægninger der stopper pillerne.

Jeg kan så bare ikke regne ud, hvordan jeg får renset skakten helt i bund for denne sodbelægning.

Det kan også godt være at jeg skal gøre forsøget med at bore huller i sneglen så støvet kan falde fra. Det bliver så nok først muligt efter sæsonen.

pendec

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af pendec » 18 okt 2016 20:27

Jeg købte ny snegl/rør til min bio18, og det blev en biomax snegl, der er jo lidt mindre men virker fint, smuld er dog ikke væk, og jeg er også tilbage ved overvejelserne om at få lavet hullerne igen i røret som var på det gamle. Det har dog ikke skabt problemerne som jeg oprindeligt havde på den anden men frygter at det kommer nu hvor der skrues op for volumen.

Som tidligere nævnt så burde du kunne finde en murske til at skrabe ned i skakten med, det har jeg gjort her, når det har været helt galt.

LHHstoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Givet likes: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker » 18 okt 2016 22:21

Ok. Tak - jeg vil prøve at finde en murske der er lang nok.


Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af Lund » 22 okt 2016 16:26

Hvordan ser kedelsiderne ud indvendig? Er de grå eller sorte/snaskede?

Hhf
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 nov 2016 20:38

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af Hhf » 06 nov 2016 21:28

Hej
Hvis dine røgrør ikke er rene, vil røg trække ud i fald rør til piller og dette plast rør bliver sort og klæbrig og dine piller klister sig fast og kommer ikke ned i hærder, du kan mærke det indvendig i plastik rør og i sngle rør ved motor og hvis rør som sidder mellem plast rør og fald rør bliver varm er den gal med dine røgrør.

LHHstoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Givet likes: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker » 21 nov 2016 12:22

Hej

Hvis nogen skulle få brug for denne hjælp, vil jeg lige opdatere sidste nyt.

Jeg har fundet ud af, hvordan jeg løser dette problem. Der har hele tiden været dannet en "kage" af koks i herden, som tidligere ikke har givet problemer, da luften har kunnet passere, men med tiden har luften fået svært ved at passere hvilket har givet dårligere og dårligere forbrænding, som så har skabt dette problem i slisken.
Jeg fandt ud af ved at bruge en "rensestang uden børste" og hakke med spidsen helt ned i herden, hvorved "kokse-kagen" brydes i stykker, så at luften dermed får fri adgang igennem herden. Nu kører fyret uden problemer.

Så pyha lang tids frustrationer er endelig løst.

Mange hilsner
Lisbet

pendec

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af pendec » 21 nov 2016 17:18

Du burde nok slet ikke have så mange problemer med slagger i herden. Så mon ikke dine indstillinger forårsager at dette problem opstår, som det første. At du kan knække den med en stang er da så en lille hjælp men det lyder ikke godt.

Der er dog nogen som har træpille problemer men jeg kender ikke dine træpillers navn, og måske er det ikke det som er årsagen

LHHstoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Givet likes: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker » 22 nov 2016 19:02

Hej Pendec.
Du har fuldstændig ret i, at der ikke burde være så meget koks/slagger i herden.

Men jeg har siden jeg købte fyret kørt med de indstillinger, som der var, og fyret kørte i 4 år uden nogen som helst problemer på trods af samme mængde koks/slagger i herden. Efter de første 2,5 år skiftede jeg til nogle super gode træpiller (Flexheat) og fyret kørte også rigtig fint med dem, dog stadig med den kage af koks i herden.
Sidste år begyndte fyret så at give disse problemer med at proppe til i skakten, og jeg har forsøgt at skifte til flere forskellige træpiller, har også prøvet at skifte til 6 mm.

Da jeg skulle starte fyret op i år, havde jeg renset fyret fuldstændigt, og jeg startede fyret d. 1 okt i år. Siden da har fyret proppet til hver 3. dag. Jeg har forsøgt en hel masse ting (rense skakten, skifte træpiller) og jeg ringede til VVS-eksperten som pr telefon dirigerede mig igennem indstillingerne, hvor forskelligt blev ændret. Jeg spurgte VVS-eksperten vedr. den slagger-kage og de sagde at det kunne faktisk ikke undgåes på dette fyr. Efter VVS-ekspertens ændring af indstillingerne proppede fyret til igen efter 3 dage, og jeg ringede til VVS-eksperten igen, men blev anbefalet at få et servicefirma ud for at kigge på det.

Det var i sidste uge.
Jeg kom selv til at tænke på at slagger-kagen kunne bremse luftgennemgangen, og fik derfor denne ide med at hakke i herden.
Og jeg må sige at glæden og tilfredsheden er enorm da fyret nu kører super godt. Især blev jeg også glad, efter jeg idag stoppede fyret for at rense og kunne se hvor fin asken så ud. Mit helvede med det fyr er endelig kommet til en ende.
Jeg får samtidig boret hullerne op i herden sidst i denne uge.

Jeg kan ikke forestille mig andet end, at andre med samme fyr må opleve det samme, så derfor lægger jeg dette ud her i forum. (Jeg har en bekendt som købte samme fyr året efter mig, og han nævnte at fyret fornylig har proppet til et par gange)

Vil lige tilføje, at den funktion der er i bunden af herden, hvor man kan køre en lille stang frem og tilbage i herden, ville kunne løse problemet, hvis det ikke var fordi at den er for kort og derfor kun kan køre frem og tilbage under kagen af koks/slagger.

Håber nogen kan bruge dette til noget.

Hilsen
Lisbet


Besvar