BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
pendec

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af pendec »

LHHstoker skrev:Efter de første 2,5 år skiftede jeg til nogle super gode træpiller (Flexheat) og fyret kørte også rigtig fint med dem, dog stadig med den kage af koks i herden.
Måske er det bare dårlige træpiller, når du nu også begynder at have for meget smuld og det skaber (for)stoppelse i skakten?
Håber ikke du køber for mange hjem, så prøv at skifte til nogen andre.
LHHstoker skrev:Jeg spurgte VVS-eksperten vedr. den slagger-kage og de sagde at det kunne faktisk ikke undgåes på dette fyr.
Hvor ofte er det du skal fjerne det slagger? Min model (bio18) ligger tæt op ad din, og jeg mener 7-10 dage er max, så kan der godt være slagger samlet i herd når vi fører godt op.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af Lund »

Ca en gang i ugen fjerner jeg den lille klump slagger der bliver i min. Jeg bruger den indbyggede slaggerstang et par gange om dagen og/eller hvis jeg kommer forbi fyrrummet, så jeg har ikke nævneværdige problemer med slagger
LHHstoker
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Har takket: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker »

Jeg har helt sikkert fundet ud af at det ikke skyldes træpillerne. Jeg har skiftet flere gange og nu med sidste nye opdagelse, kører jeg med et mærke som virkelig har været gode i meget lang tid (min onkel har også bio 18 og han kører også med de samme træpiller og er yderst tilfreds)

Indtil sidste år, hvor problemet startede, har jeg snildt kunne vente 14 dage med at rense fyr uden at dette har givet problemer. Jeg renser dog normalt fyret 1 gang om ugen, så det skulle ikke være derfor, at der er problemer med fyret.
Problemet med at det propper til skyldes uden tvivl for lidt luftgennemgang.

Jeg går udfra, at jeg får optimeret luftgennemgang endnu mere, når hullerne i herden bliver boret op på søndag. Og jeg satser/håber at det mindsker og måske fjerne slagger.

Jeg vil gerne lægge en update op derefter :-)
LHHstoker
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Har takket: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker »

"Ca en gang i ugen fjerner jeg den lille klump slagger der bliver i min. Jeg bruger den indbyggede slaggerstang et par gange om dagen og/eller hvis jeg kommer forbi fyrrummet, så jeg har ikke nævneværdige problemer med slagger"


Ja, men som du kan se fra min tidligere besked, har jeg bemærket at den indbyggede slaggerstang er for kort og derfor kun kører frem og tilbage UNDER slagger-kagen. Hvis den havde være lidt højere, tænker jeg at den ville kunne bryde slagger-dannelsen. :-)
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af Lund »

Tjoe men så højt bliver min slagger slet ikke at stangen ikke kan nå det, den knuses fint af stangen selv om dimsen ikke er ret lang

LHHstoker
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2016 14:03
Har takket: 1 gang

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af LHHstoker »

Bare det var mig :-) Jeg håber jeg kan få justeret så det også bliver sådan i mit fyr :-)
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: BioMax propper til i skakten til herden og fyret brænder ud

Indlæg af Lund »

Det skal nok komme, slagger kan man ikke undgå i en BioMax men det kan minimeres til noget der er til at leve med. Jeg har haft en længere krig med at lære de finurligheder en BioMax har, at kende så prøv dig lidt frem. Slagger kan komme af for meget luft, så du må igang med at justere lidt her og der.

Besvar