Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

alarm-røgsuger! Biomax 10

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
tinastampe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2016 23:37

alarm-røgsuger! Biomax 10

Indlæg af tinastampe » 04 maj 2016 23:44

Hej
efter mange sjove problemer med indstillinger, forstoppet snegl, knækket snegl osv. har mit fyr nu fundet en ny alarm til mig, nemlig Alarm Røgsuger! Er der nogen der kan fortælle mig om det betyder at røgsugeren er defekt og at der skal en ny røgsuger på eller er der noget man kan gøre ved den? Når jeg afmonterer den kan jeg nemt få den til at dreje rundt med hænderne men ikke via testknappen til røgsugeren. Termostaten er ok, min varmvands beholder stod på 90 grader hvor den normalt står på 60-65 grader.
Nogen ideer?
På forhånd TAK
Tina :cry:


xkfc

Re: alarm-røgsuger! Biomax 10

Indlæg af xkfc » 05 maj 2016 22:23

Hvis det er en 230V motor er der måske en kondensator der ikke virker mere, man kan også måle på udgangen om der kommer spænding når du trykker på testknappen, det kan give et perj om det er i styringen eller blæseren at fejlen ligger.

tinastampe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2016 23:37

Re: alarm-røgsuger! Biomax 10

Indlæg af tinastampe » 06 maj 2016 21:50

Jeg afmonterede røgsugeren og slæbte den med i VVS eksperten hvor jeg har købt fyret. Jeg overtalte dem til at måtte tilslutte den til deres fyr for at teste den. Den virkede! Men de havde aldrig set den fejl før og havde ingen råd. De henviste dog til NH Bioservice. Jeg ringede op og en medarbejder der egentlig havde fri hjalp mig med problemet. Jeg skulle trykke et par gange på overkogssikringen og det virkede. Kedlen var godt sodet til. Han anbefalede at hive ALLE turbolator rørene ud sætte min kg/brændsel ned. Det hele virker nu. Jeg er skuffet over VVS Eksperten ikke kunne råde mig bedre men utrolig glad for den gode service og kendskab til fyret hos NH Service :-)

tinastampe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2016 23:37

Re: alarm-røgsuger! Biomax 10

Indlæg af tinastampe » 06 maj 2016 21:51

Men tak for forslaget XKFC- Kenneth :-)

xkfc

Re: alarm-røgsuger! Biomax 10

Indlæg af xkfc » 07 maj 2016 03:48

VVS "eksperten" hehe.. icon_cheesygrin.gif Nej, de er vel lovlig undskyldt, som forhandler af mange forskellige produkter kan de nok ikke vide alt om alle produkter og de har godt nok solgt mange forskellige fyr igennem tiden.
Det er nok nærmere din montør der bør vide noget om fyret, en af forpligtigelserne er også at give dig en grundig instruktion.

Personligt er jeg ikke overbevist om at det er det rigtige at pille tabulatorene ud, det kan måske godt virke, men det må sænke virkningsgraden.
Det rigtige må være at bruge varmt vands prioritering, ur styring eller rumtermostat, så fyret kun kører når der er et behov, så det ikke kører på minimum i længere tid eller pause fyring.
Det er altid vigtigt at fyret er rent, og korrekt justeret så det ikke soder, eller brænder magert så energien fuser ud af skorstenen.

Jeg kender ikke rigtig noget til Biomax, men din montør må kunne forklare dig om mulighederne for en fornuftig sommer drift, der står måske også nogle fiduser i manualen.


Besvar