Giver det mening ?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Mark_M
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Giver det mening ?

Indlæg af Mark_M »

Kan det passe jeg kan få mit fyr igang, god ydelse, tilpas varme, men efter noget tid...brændt ud

Synes jeg har prøvet alt på nær at lufte radiatore ud. Kan det være det ?

Andre ideer søges.... (hvis ikke radiator udluftning kan være en årsag)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Giver det mening ?

Indlæg af HR LUCCA »

Tror ikke det er udluftning der er problemet , så vil du ikke kunne få varme på radiatorne , kunne man ikke tænke sig problem ligger i det går ud når fyret kommer ned i lav ydelse , måske for lidt piller i lav ydelse :?
Mark_M
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Re: Giver det mening ?

Indlæg af Mark_M »

Jeg synes jeg har prøvet med mange og få.
Der er også muligheden med huller i skålen er sødet til. Hvad siger I til det
pendec

Re: Giver det mening ?

Indlæg af pendec »

BioMax og Bio18 er nok stadig lidt i familie, så her er mine erfaringer.

Mine årsager for "brændt ud" når du spørger i april/maj måned.
- Kedelvarme kan ikke udnyttes, og ydelse falder til pausefyring og flamme slukker og den kan slet ikke få gang i systemet igen? (Bio18 kan ikke se flamme går ud, så den skriver brændt ud)
- Ved for lidt brændsel, så vil en høj ydelse stadig risikere at flammen slukkes af blæs/rens, da den har for lidt brændsel i forhold til energien brugt på at holde den kørende, og den slukkes simpelthen ved 100% drift på lav brændsel (som jeg igen formoder fungerer som bio18 og kan sættes rigtig lavt)

Jeg kan når den kører i disse tider, kræves at jeg kun kører 8 timer, og slukker så 16timer, ellers dør den selv ud alligevel, når varme ikke kan bruges.
Andre gange prøver jeg at få optimal forbrænding indenfor nogle timer, og når setpunkt er nået, så ændrer jeg brændsel til noget lavere, så den bruger lidt mere påfyldning men ikke for meget blæs, så balancen gør den heller ikke sænker brændsel påfyldning til noget som er for langsomt og flammen går ud, og jeg sikrer den ikke kommer ned på 10-15% i ydelse.
Mark_M
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Re: Giver det mening ?

Indlæg af Mark_M »

Må man høre dine indstillinger :-)

pendec

Re: Giver det mening ?

Indlæg af pendec »

Jeg ved ikke om bio18 indstillinger kan bruges, og defekt blæser, så styrke/blæs er nede på 18% ;)

Brændsel ligger på 0.7 lige nu (8 timers kørsel, ca. 3 timer før setpunkt er nået efter 16 timers offline)
rensblæs hvert 45. minut / 20sekunder

Det er nok lettere at vise dine, så kan jeg se om de kan sammenlignes her i maj måned ;)
Mark_M
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Re: Giver det mening ?

Indlæg af Mark_M »

Jeg er gået tilbage til nogle indstillinger som jeg VED virker (dog med 6 mm) nu 8 mm Barlink

https://docs.google.com/document/d/1h4K ... sp=sharing

Det underlige er at fyret afgiver varme i en del tid, men efterfølgende brænder helt ud, kun meget få sorte træpiller i skålen tilbage, resten er futtet af.
pendec

Re: Giver det mening ?

Indlæg af pendec »

Fint ark der ;) Jeg kan dog se at du har en rimelig høj brændsel (1.1kg) og du siger skålen er næsten tom. Så kunne det være den ikke kan komme af med varmen og går i pausebrændsel, som jo bare betyder den venter 60 minutter max på at smide på (iflg. dit ark). og det betyder flammen går ud, og skålen er tom, så er den jo udbrændt når den skal bruge mere brændsel, og så er RT jo nok 40-50 grader, og den skriver udbrændt?

Tænker jeg højt her.. Sådan kan det ser ud her, hvis jeg sætter brændsel så højt, og derfor har jeg skruet ned, så den kan køre længere men også bruge længere tid på at nå setpunkt(62g hos mig).
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
9
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Giver det mening ?

Indlæg af Nighttrain »

Hej Mark_M
Jeg har nogle forslag, men gem dine indstillinger så du kan gå tilbage hvis det ikke virker.

Røg Temp Min 40
Pauseluft 50
Minimum Luft 8
Maximum Luft 20
Luftreducer 0
Røgtemp Start 4

Prøv at ændre til de indstillinger og så må vi tage den derfra.

Mvh Claus.
Mark_M
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 43
Tilmeldt: 15 mar 2015 20:08

Re: Giver det mening ?

Indlæg af Mark_M »

Hej Claus/Nighttrain

Kan du forklare hvad du har gjort :-D

Besvar