Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kondens i skorsten

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
oy4310
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2016 22:41

Kondens i skorsten

Indlæg af oy4310 » 11 feb 2016 23:02

Jeg har haft det blå Biomax 15 kw i nu 3 måneder. Jeg havde en masse små problemer i starten med blandt andet en fotocelle der ikke virkede, men herefter har det kørt rimeligt.

Jeg har dog fra start haft store problemer med kondens i skorstenen. Der står konstant 20 cm vand i bunden af isokern skorstenen der er ca. 6 meter høj. Den er ikke pudset. Der er monteret trækstabilisator 2 meter oppe der står på 10 og en aspiromatic på toppen.
Røret fra fyret er 10 cm i diameter ( måske lidt mere) og ca 80 cm langt hen til skorstenen. Det går på ca 1 meter oppe fra gulv. Det er altså vandret fra fyret og direkte til skorstenen.
Jeg har nu fjernet alle turbulatorer i fyret, og sat luft suget rigtig højt på alle niveauer. Fyret er sat til 60 grader. Røgtermometret står typisk på ca. 80 grader. Drifts procenten er meget forskellig.
Jeg renser fyret mindst 1 gang hver 2. Uge.
Skorstenen bliver mere og mere utæt i bunden så vandet trænger ud og gulvet er sjaskvådt.
Hvad kan jeg gøre? ALLE råd er velkomne.

Mh Chrstian


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af Kruse » 12 feb 2016 06:40

Er røgrør isoleret?
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

oy4310
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2016 22:41

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af oy4310 » 12 feb 2016 07:09

Nej det tænkte jeg selv over da jeg havde lagt indlægget op. Smider lidt isolering på i dag, og melder tilbage her senere på weekenðen. Tak for input

oy4310
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2016 22:41

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af oy4310 » 13 feb 2016 00:02

Så er der lagt 50 mm måtte om røgrøret. Det har hævet temperaturen ca. 20 grader. Jeg forventer helt sikkert at det vil hjælpe. Om det er nok må jeg se ift om skorstenen tørrer hen over de næste dage. Hvis ikke det er nok er jeg lidt på den.

Jeg har haft en del bøvl med slagger og sorte tjære agtige klumper i brændkammeret de sidste par dage. Hvaf skyldes det?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af HR LUCCA » 13 feb 2016 08:21

oy4310 skrev:Så er der lagt 50 mm måtte om røgrøret. Det har hævet temperaturen ca. 20 grader. Jeg forventer helt sikkert at det vil hjælpe. Om det er nok må jeg se ift om skorstenen tørrer hen over de næste dage. Hvis ikke det er nok er jeg lidt på den.

Jeg har haft en del bøvl med slagger og sorte tjære agtige klumper i brændkammeret de sidste par dage. Hvaf skyldes det?
Har du shuntventil på anlægget , virker den og hvad er din retur temperatur til kedlen , vil tro på dit fyr skal have en kedel temperatur på 65 grader og en retur temperatur på 50-55 grader , hvis returen er for lav vil det give vand i kedel og skorsten :wink:


calle

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af calle » 13 feb 2016 10:13

Det lyder helt galt det der :shock: En seks meter høj skorsten, der har brug for aspiro :roll: Ligger skorstenen i læ bag en tagryg, en bakke, nogen store træer, eller en stor maskinhal ? Hvis det ikke er tilfældet, må den trække falsk luft. Du skriver, at den bliver mere og mere utæt i bunden. Kan du præcisere det. Hvorfor pudser du ikke skorstenen ?

Venlig hilsen

oy4310
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11 feb 2016 22:41

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af oy4310 » 16 feb 2016 00:18

Det kører faktisk fint nu. Det isolerede røgrør har hævet temperaturen så det nu kører med en røgtemp på ca 120 grader.
Jeg har shunt på der er skruet helt op. Det giver en retur temp på 55 grader.

Aspiromaticen er fra dengang vi havde brændefyr og har siddet på skorstenen i 15 år. Skorstenen er over tagryg, og sidder helt frit. Jeg har ladet den sidde i troen på at den giver bedre træk, og forhindrer regn? Tænker I ikke det?

Skorstenen er ikke en isokern, men en gammel sag. Den er i tre lag men af et gult materiale. Jeg kender en murer der siger god for den. Den skulle være møg tung, og i et meget hårdt materiale.

Der står stadig vand i bunden af skorstenen, men jeg håber at det er fordi varmen stiger op så det bare er lang tid om at tørre.

calle

Re: Kondens i skorsten

Indlæg af calle » 16 feb 2016 15:23

oy4310 skrev:Det kører faktisk fint nu. Det isolerede røgrør har hævet temperaturen så det nu kører med en røgtemp på ca 120 grader.
Jeg har shunt på der er skruet helt op. Det giver en retur temp på 55 grader.

Aspiromaticen er fra dengang vi havde brændefyr og har siddet på skorstenen i 15 år. Skorstenen er over tagryg, og sidder helt frit. Jeg har ladet den sidde i troen på at den giver bedre træk, og forhindrer regn? Tænker I ikke det?

Skorstenen er ikke en isokern, men en gammel sag. Den er i tre lag men af et gult materiale. Jeg kender en murer der siger god for den. Den skulle være møg tung, og i et meget hårdt materiale.

Der står stadig vand i bunden af skorstenen, men jeg håber at det er fordi varmen stiger op så det bare er lang tid om at tørre.
OK. Du skrev ganske vist i dit indledende indlæg, at det var en isokern, men hvis det imidlertid ikke er det, så kan du evt. have et problem med at skorstenen afkøler røgen, så den kondenserer. Pillefyret banker måske ikke så meget varme op gennem skorstenen, som dit brændefyr gjorde. Har du mulighed for at isolere skorstenen med en isokern ?

Venlig hilsen.


Besvar