Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 16 lav KT

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2016 18:46

Olaf13 skrev:Jeg kender ikke din fyr. Men den skulle vel kunne afgive 16 Kw = 85 kg piller i døgnet.
Så set fuld knald på fyret 100%. Hvis shunten virker så skulle KT komme hurtig op og huset noget sener, hvis huset er meget koldt kan det godt tage 1 dags tid før huset er gennem varmt og forbruget falder.
Hvis KT ikke kan komme op virker shunten ikke.
Shunten afgør ikke om fyret kommer op på driftstemperatur.

Den styrer returen og det øger bare flowet. Så aftages der 20 kW på et 16kW fyr, er der intet shunten kan gøre for kedeltemperaturen.
Mvh. Sophus


Kivskaar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2016 09:30
Mit fyr: Bio Max 16
Areal: 170
Brændsel: Varga Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 40

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Kivskaar » 03 jan 2016 18:58

Olaf13 skrev:Jeg kender ikke din fyr. Men den skulle vel kunne afgive 16 Kw = 85 kg piller i døgnet.
Så set fuld knald på fyret 100%. Hvis shunten virker så skulle KT komme hurtig op og huset noget sener, hvis huset er meget koldt kan det godt tage 1 dags tid før huset er gennem varmt og forbruget falder.
Hvis KT ikke kan komme op virker shunten ikke.
Har overhoved ikke haft skruet på shunten, men både retur og fremløb holder sig på max 52 grader
Men den har kørt fuld skrald i 3 døgn nu, og sidste vinter havde vi overhoved ingen problemer...... MYSTISK SYNES Jeg

Kivskaar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2016 09:30
Mit fyr: Bio Max 16
Areal: 170
Brændsel: Varga Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 40

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Kivskaar » 03 jan 2016 19:02

Nighttrain skrev:Hvor meget er der i herden, efter hvad jeg kan gætte mig til så er den over halv fuld, så det kun er de øverste huller der kommer luft gennem.
Og har du skiftet piller ?
Det er faktisk kun den øverste række huller der er frie, har jo ikke kunnet få bare det mindste varme med mindre forbrug ? Og pillerne er de samme som de altid har været 8mm Varga piller, de mørke piller

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Olaf13 » 03 jan 2016 19:30

Hjemme teori skrev:Shunten afgør ikke om fyret kommer op på driftstemperatur.

Den styrer returen og det øger bare flowet. Så aftages der 20 kW på et 16kW fyr, er der intet shunten kan gøre for kedeltemperaturen.
Hvis min shunt er konstant lukket vil mit fyr blive presset ned i KT indtil huset er oppe og rigtig nok hvis alle vinduer er åbne kommer den selvfølgeligt aldrig op. Hvis min shunt er helt åben får min fyr letter ved at komme op på en højre KT, så derfor var jeg ind på om hans shunten måske hænger og er konstant lukket.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Olaf13 » 03 jan 2016 19:44

Kivskaar skrev:Har overhoved ikke haft skruet på shunten, men både retur og fremløb holder sig på max 52 grader
Men den har kørt fuld skrald i 3 døgn nu, og sidste vinter havde vi overhoved ingen problemer...... MYSTISK SYNES Jeg
Har du prøvet at motioner stiften i shunt termostat ventilen går ud fra at du har sådan en der ligner en radiator ventil.


Kivskaar
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 jan 2016 09:30
Mit fyr: Bio Max 16
Areal: 170
Brændsel: Varga Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 40

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Kivskaar » 03 jan 2016 20:31

Olaf13 skrev:Har du prøvet at motioner stiften i shunt termostat ventilen går ud fra at du har sådan en der ligner en radiator ventil.
Har været ude og motionere stiften i den Shunt ventil, men der sker intet når jeg drejer på den...

Den stiger måske 1 grad i KT hvis jeg lukker den og det er det eneste der sker...

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af Olaf13 » 03 jan 2016 22:09

Er der en stor temperatur forskel før og efter rørene indtil huset. Kan du lukke af for noget af forbruget. Køre din fyr på max og bruger 85 kg i døgnet. Hvis du bruger mindre er fyret ikke oppe på fuld effekt. Dit hus har måske behov for 15Kw i timen med den kulde vi har lige nu. Hvis du kun kan få fyret til at give det halve Kw har du et problem, er den renset, er alle luft huller i herden åben, er bålet stor nok, falder pillerne ved siden af, osv

pendec

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af pendec » 03 jan 2016 22:45

Dine indstillinger ligner meget dem i min Bio18 som nok også er 1. generation af BioMax.

Jeg ville mene at dine 2,6Kg i tilførsel, og 25% blæs, kan udgøre et problem, da du føder med ekstra mange piller, og blæs gør nok at din varme ryger lige op i skorsten og du gør en masse gråspurve glade lige i øjeblikket.

Jeg har 1,15kg i tilførsel, max blæs 14%, meget anderledes RT temp så dem gider vi ikke snakke om men jeg ville tro du også normalt har lavere RT på biomax når det er bare lidt varmere?

Måske er min mistanke helt forkert men det har en stor effekt på min model, hvis jeg føder med en masse piller, og har høj max blæs, det gør det hele meget sværre at varme kedel op.


Så.. kort mindre blæs og mindre forbrug af træpiller.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Biomax 16 lav KT

Indlæg af ibsoerensen » 04 jan 2016 10:17

hvad er din røgtemp? er afgørende for om du behøver turboladere, skal ligge på min. 100 grader afhængig af skorstenen sandsynlivis mere hvis fyret virkeligt skal yde
sæt sneglemax op til 15-20 og luft til 30-40, brændsel 1,7-1,8, hvis der dannes slagge skal luften lidt ned eller brændsel op
jeg bruger for øjeblikket ca 28 kg i døgnet og har en røgtemp på ca 130, ingen turboladere, hvis jeg har turboladere i bliver der kondens i nedfaldsrøret
og jeg kan lugte røg i fyrrummet.
prøv eventuelt standard indstillingerne og gå ud derfra
husk der går et stykke tid 2-4 timer før du kan se effekten af ændringer i indstillingerne


Besvar