Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny snegl.

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ny snegl.

Indlæg af Nighttrain » 28 nov 2015 18:06

Nogen der har en spiral sneglerør i stedet for den originale snegl, synes den originale er meget ustabil.


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Ny snegl.

Indlæg af J-B » 28 nov 2015 22:22

Jeg har en ny spiral på lager, akseldiameter til motor er 10mm, udvendig diameter på spiralen er ca 38 mm, indvendig diameter er 20 mm, total længde er 1.92 meter lang, det er en NBE spiral og røret den kører i er, 67 mm indvendig 75 mm udvendig, det er også på lager, hvis det er, så du må gerne låne stumperne, det er jo en god bruger eksperiment :great:

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny snegl.

Indlæg af Nighttrain » 29 nov 2015 14:26

Hej J-B
Det var nu ikke for at jeg ville købe / låne en spiral men det var en pæn tanke.
Det var om andre havde prøvet med en spiral i deres sneglerør på deres BioMax 16, pga at jeg har en ide om at den originale snegl som er en alm korn snegl, den knuser pillerne indimellem, og pillerne er der ingen smuld i så det må jo være sneglen der knuser dem så den skal have en gang olie hver gang tanken skal fyldes, min nabo har en blackstar tror det er en scotte brænder og snegl der er på det er en spiral der er i den og med gennemsigtig snegle rør der er 0 smuld, og det er de samme piller vi bruger og han giver den kun olie i tanken ca en til to gange om året.
Så det var derfor jeg ville høre om der var andre der har samme problem.

Mvh Claus.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Ny snegl.

Indlæg af ibsoerensen » 30 nov 2015 09:57

du får i øjeblikket ikke noget bedre end den snegl der følger med biomax, tøm tanken og sneglen og start forfra, smuld betyder ikke noget for denne type snegl, den kan køre med mel hvis det skulle være, hvis du skifter ud til en spiral beder du om problemer og skal lave alle mulige fiksfakserier med olie og bore huller m.m.
hvis du bruger fabriks indstillingerne sneglemax 12 så prøv at ændre til f.eks. 25 og sæt brændsel ned til det halve så kører sneglen længere tid til den samme mængde brændsel

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny snegl.

Indlæg af Nighttrain » 01 dec 2015 13:08

Til ibsoerensen.
Det ved jeg nu ikke om er helt rigtig, jeg startede med ege piller som er meget håre og det lød som en beton knuser indimellem og på et tidspunkt efter der var løbet ca en palle af 960 kg gennem, begyndte motoren at lyde mærkelig og jeg lagde mærke til når motoren kørte og stoppede så kunne man høre at gearet blev slæbt baglens og sneglen sad fast, så var der kun at trække sneglen lidt ud af tanken og få lidt olie presset ind med en smørekande, og kort efter kørte det igen, og der var ingen smuld i de piller inden de blev fyldt på tanken. Og det har været sådan med de 7 forskellige slags piller jeg har prøvet uden olie går det ikke.

Jeg bruger ikke fabriks indstillingerne, jeg har sneglemax på 6 lige pt og brændsel er på 1,05 så den kan ikke sættes længer ned, og får den mere så bliver resultatet bare at herden bliver fyldt op og jeg skal tage askekager ud hver anden dag.
Men om det er fordi sneglen er slidt og pillerne kommer i klemme og bliver knust ved jeg ikke, det ser bare mærkeligt ud at min nabo ikke har det problem med spiral i sit sneglerør.

Mvh Claus.


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Ny snegl.

Indlæg af ibsoerensen » 01 dec 2015 16:45

dit fyr er nok for stort til et hus på 114 m2, jeg bruger ca 5500 kg til et hus på 250 m2 fra 1918 middel isolering

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny snegl.

Indlæg af Nighttrain » 02 dec 2015 12:41

Ja det har jeg også tænkt om den ikke var, og alligevel den kører hele året den har kun været slukket i sammenlagt 14 dage i sommers og huset er fra 1888 og ikke særlig godt isoleret.

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Re: Ny snegl.

Indlæg af ibsoerensen » 02 dec 2015 17:28

er du sikker på din styring er i orden, med de indstillinger på sneglen kører den jo næsten ikke. Årsagen til at sneglen kører baglæns er som regel fordi nogle pille sætter sig fast i toppen hvilket kan skyldes kondens, er dit skorstentræk i orden hvor mange turboladerer har du i. Det at din nabo ikke har problemer med en spiral snegl er jo glædeligt, men prøv at søge her på forummet ang. snegleproblemer så tegner der sig et andet billede, kører du kombifyring eller pausefyring Hvad med luft? der må jo næsten være lukket
det er utroligt at du kan bruge så mange piller med den indstilling, den får jo kun 1-2 piller ad gangen, der må være et eller andet galt

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny snegl.

Indlæg af Nighttrain » 03 dec 2015 03:07

Styring er ok og sneglen kører udmærket ellers ville den jo ikke kunne kører næsten 5300 kg ind på et år, og det er ikke fordi der er noget der går fast i toppen og der er ingen kondens i toppen af sneglen den er helt tør, og den nederste del af nedfalds rør er helt kold så det er også som det skal være skorstenstræk er også ok jeg har alle 6 rør i og det kører super med de piller jeg bruger nu, jeg kører modeleende fyring og kører lige pt 1,10 brændsel 5 sneglemax og 17 maxluft og den giver de piller den skal bruge driftydelsen ligger mellem 65-100 og det er meget kort tid den ligger på 100 og falder igen, med en kedel temperatur 60 og 64,5 og vi har en konstant temperatur på 24 gr konstant over hele hytten på nær soveværelse.
Så ja jeg er meget tilfreds med det pille forbrug, og indtil Den 21-11 14 fyrede jeg med energikoks i en 1,6 salamander kedel og har sparet ca 1100 kr på et år og sparet en masse svineri og bøvl med at få fadt i det ved at skifte til piller. Det eneste der er galt er at huset er dårlig isoleret, man kan vel også isolerer så meget at huset ikke kan ånde, men jeg vil indrømme det kunne godt være bedre.

Men nu var det sneglen det hele handlede om, fyret har jeg styr på mener jeg.

Mvh Claus.


Besvar