Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pille test.

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 01 jan 2018 13:30

Jep det er også sådan den kører lige nu, lige før den oser i lavt last, men der er jo meget forskel på din og min herd med hvordan den kommer af med asken.


Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 06 jan 2018 12:20

Så blev jeg færdig med test af DLG 6 mm en hel lys pille.
Har hørt at 6 mm skulle være perfekt til Bio Max 16, men det kan jeg så konstaterer at de virker ikke godt i min.

Mine indstillinger som den kørte perfekt på Brændsel 1,05 Snegle Max 5 Max Luft 17 og drift ydelsen lå mellem 70-100 % super
det eneste problem var at efter 9 timer var herden fyldt helt op til de øverste huller i herden, uanset hvordan luft og renseblæs stod.

Så er gået tilbage til Biopillen 8 mm, og den kan køre i 15 timer og er kun halvvejs oppe ved de øverste huller, så de er ikke så ringe enda.

Ville gerne høre hvordan andre har det med at køre med 6 mm piller, da jeg mener de er mere skånsom for sneglen.
Men kunne man få sneglen til at give mindre mængde piller, så ville 6 mm være super.

pendec

Re: Pille test.

Indlæg af pendec » 06 jan 2018 14:30

dosering af 6mm vil for flere med en mindre snegl (biomax model) kunne dosere mere præcist, så at du går slagger, kunne være fordi dosering er mere præcis end den er med 8mm som jo fylder mere og nok giver en mindre mængde over samme tid som din 6mm gjorde.

Efter jeg fik nye piller døjede jeg også med slagger problemer og mente södra var ringere, det er så efter en lille uges tid , bevist sig til at være forkerte indstillinger. Det vil jeg opdatere i anden tråd, hvor salemander tager æren for at friske mig op på mit nørderi, da jeg har eksperimenteret lige siden. (I den historie havde jeg glemt jeg fik købt ny blæser for 3 år siden)

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 07 jan 2018 17:22

Har som sagt et Bio Max 16 med 2 m snegl, og ja den giver alt for meget når den kører med 6 mm end når den kører med 8 mm hvorfor ved jeg faktisk ikke, og den kørte på det laveste den kunne 1,05 i brændsel og 5 i snegle max, jeg troede når den fik 6 mm ville den også få mindre brændsel men det må jo være fordi de piller falder mere sammen og lukker mere eller mindre for lufttilførsel inden den kan nå at brænde dem af . Har et komplet Bio Max 16 til at stå som jeg vil bruge til reservedele, måske sneglen fra den har en stører gearing og giver mindre ved samme indstillinger da den er nyrer, det må jeg prøve en gang.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 07 jan 2018 17:55

Det synes jeg ikke jeg har hørt noget om, ikke min kan det hvis jeg går længer ned så går den automatisk op på 10,00.
Troede faktisk at Bio 18 kører med samme styring som Bio Max 16, mener ellers den er forløberen for Bio Max 16.


pendec

Re: Pille test.

Indlæg af pendec » 07 jan 2018 18:20

Jeg har en lidt anderledes styring fra BioService, og jeg slettede info, det har jeg vist skrevet om alt for mange gange uden at have held med at nogen kunne komme længere ned ;)

Den ligger så tættere op ad biomax end den gamle bio18 styring , som har max luft på 100% :) som standard, og JanP mente man kun skulle nogle procent ned hvis man skulle, så helt andet luft styring.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 07 jan 2018 18:35

Ok det gør ikke noget. Er det så BB 14 der har samme styring men den synes jeg aldrig vi hører om.
Men lige nu kører det meget godt her, men vil prøve med den nye snegl sener.

pendec

Re: Pille test.

Indlæg af pendec » 07 jan 2018 18:46

Nu kan jeg ikke huske de forskellige modeller,
minimodellen med boks ved siden af, er nyere Biomax 10 (blå?)
Den som nok matcher årgang og alder, er der hvor du har pillebrænder foran og ekstern silo med den næsten 2 meter lange snegl, som du nok har.

De nyere modeller sælges vist som en "boks" løsning, som nogle NBE modeller.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Pille test.

Indlæg af Nighttrain » 07 jan 2018 23:10

Korrekt den fås også som solo med tank og snegl som min, bare med helt andet brænder og styring.


Besvar