Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Hilding
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30 dec 2014 20:16

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af Hilding » 31 dec 2014 11:45

Bild_1.jpg


Hilding
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30 dec 2014 20:16

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af Hilding » 31 dec 2014 11:46

Bild_2.jpg

calle

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af calle » 31 dec 2014 11:49

Hilding skrev:Tak alle for jeres vilje at hjælpe!

Efter natten er der nu helt klart varmare i boligen. Det er dog stadigt kun lunkne radiatorer på entreplan også vis de står på 5 af 5 (de på 1:e sal er kolde). Der hvar også varmt vand i fruen nok til et brusebad men det hvar også alt der hvar. Jeg har nu fortsatt undersøgelserne;

#1. Kedelafgangsrøret i toppen af kedlen er tæt på brandvarmt.

#2. Kedelindgangsrøret i bunden af kedlen er lunkent.

#3. Jeg har idag sat ned kedeltemp. til 70 °C igen.

#4. Tak for tipset at google "cirkulationspumpe", jeg fandt den og lampen lyser så den ser ud at virke hvid jeg forstår, se billede.

#5. Jeg kan dog se at der mangler vand i systemet, se billede. Har tidligere set på når en VVSer fyldt på men mangler en vandslange for at kunne ordne det selv. Må ta til byggemarket på fredag og købe en.

#6. Hvad menes med "eller du kan mangle vand på fyret"? Er dette detsamme som at "mangle vand i systemet" eller er det et andet vandforløb til fyret?

Opsummering: At der mangler vand i systemet er nok en del af problemet, især det at der ikke er nogen varme alls på radiatorerne på 1:e sal. Men kan det også forklare at der kun er lunkne radiatorer i entreplan og kun lidt varmt vand i fruen?

Skal prøve få op billederne herefter...
:toofunny: Det er topunderholdning den her sprogforvirring. "Fruen" er hende du er gift med icon_cheesygrin.gif

Vand på systemet og vand på fyret betyder det samme, men det er naturligvis mest korrekt at tale om vand på systemet.

Hilding. Fyld vand på systemet og udluft radiatorer samt beholderen til vandopvarmning (varmtvandsbeholderen).

Venlig hilsen
Last edited by 1 on calle; edited 31 times in total

Hilding
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30 dec 2014 20:16

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af Hilding » 31 dec 2014 11:54

Hahaha, glad for at jeg kan bjuda på et godt skratt icon_cheesygrin.gif

"Kran" på svensk må altså vare "vandhane" på dansk vis internets ordliste stemmer.

Ok, så må jeg vente med at lave mer til på fredag då jeg kan få fadt i en vandslange og fylde på vand i systemet!

nemocharley

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 11:56

der skal ihvertfald vand på - du må gå op på 1½ bar ifølge den røde pil (fyr-system - vandet fordeler vel sig selv) - pas på at din retur ikke kommer under 55-60 grader det har kedlen ikke godt af.


Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Modtaget likes: 1 gang

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af Dunker » 31 dec 2014 12:02

Undskyld Undskyld Undskyld. Du mener selvfølgelig at det er vandet i hanen/bruseren der er koldt.

Kranen er dansk slang for fru/flickvan, jeg troede at din autocorrect havde rettet "hanen" til "kranen" så jeg prøvede at være sjov, det gik dårligt.

For at være seriøs nu du har fundet din cirkulationspumpe, så er der sikkert en lille kontakt med 3 trin/hastigheder på den. Om det er muligt så giv den et trin mere

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af Landlyst » 31 dec 2014 12:04

Øh er det bare mig eller har du ikke to stk. fyr på billedet? Synes da der er 2 rørrør....??

Har du haft termostaterne af radiatorene og motioneret ventilen? For hvis fremløbet er meget varmt og vandtrykket er som på billedet er der jo 8 meter hvilende vandsøjle over manometeret som ser ud til at side under loftet... Så ville det undre meget hvis ikke du kan få varme på, med mindre der er meget luft i systemet, eller ventilerne sidder fast...

smokie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 dec 2010 21:55
Mit fyr: MGM 15.
Areal: 187
Brændsel: Piller.
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Esbjerg.

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af smokie » 31 dec 2014 12:14

Hej igen ja du skal ha fyldt lidt vand på, men da dit system er koldt vil trykket falde så det er ikke sikkert at det er problemet da trykket vil stige igen når varmen kommer på.

Dit problem er at varmen ikke kommer ud i huset, når jeg ser dine billeder kan jeg se en termostat ( Google det ) mellem varm og kold den du drejer på kan skrues af og inde bagved er der en lille stift den kan sætte sig fast.

http://www.bolius.dk/video/vis/saadan-f ... n-igen-20/

Se film klip og prøv det på alle dine termostater også dem i fyrrum.

Prøv at slukke pumpen og vente 5 minutter og tænd igen der kan være luft i pumpen.

Dine automatudlufter er den sorte plastik dims åben = løs hvis ikke så åben den.

Hilsen Søren.
Hvorfor betale hvis man kan ARBEJDE sig ud af det.

smokie
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 07 dec 2010 21:55
Mit fyr: MGM 15.
Areal: 187
Brændsel: Piller.
Fremviser gerne i postnummer: 6705
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Esbjerg.

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af smokie » 31 dec 2014 12:15

@Landlyst samme tanke på samme tid GG.
Hvorfor betale hvis man kan ARBEJDE sig ud af det.

nemocharley

Koldt ude = koldt inde. Hjælp!

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 12:15

du har ret Landlyst, det ser ud til der er to fyr på billedet - jeg troede først at det var 'croppet' - en halvdel af to billeder. Trådstarter jeg tror det er bedst du fortæller os om din samlede installation og gerne endnu flere billeder.


Besvar