Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
JimmiN25
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18 dec 2014 14:42

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af JimmiN25 » 18 dec 2014 14:50

Hej, vi står i den situation at vi har modtaget et biomax 10 solo, som konstant kommer med problemet ''mangler brændsel'' (alene i dag har jeg måtte starte det op 12-14 gange. Det går ud hver ½ time ca med samme advarsel, og der er massere af piller på tanken).

Indstillingerne er 3.0 kg/t (fik afvide af vvs eksperten, fra deres ''ekspert'' som jeg blev bedt kontakte, at problemet var at den fik for få piller, så jeg bare skulle stille den op af indtil det stoppede. Det sker forsat, og skete også da jeg kørte på 3,5 kg/t. Hvilket virker absurd.

Pille afvejningen blev gjort til 780g

Der er en ting der undre mig, der kommer kun piller 30-50% af tiden, resten køre sneglen bare uden der kommer piller (påpegede dette og fik afvide at sådan var alle)

Jeg har ikke rørt ved indstillingerne om luft osv.
Kedel temp 65 grader

Hvis nogen har en ide, eller ønsker mere information så er i mere end velkommen, er ved at være træt af at fyret går ud konstant, det er også så utilregneligt, da det engang imellem køre i 3-4 dage uden problemer, og så er der dage som i dag hvor det går ud hele tiden pga ''mangler brændsel''.

Gik og overvejede om det var fordi sneglen ikke køre optimalt (det er den som medfølger fyret fra vvs eksperten)
Ellers så overvejer jeg at prøve 6mm piller frem for 8mm, fordi jeg tænker lidt om vi måske er ude i at 8mm somehow kan stoppe det lille hul i sneglen 'til' så de ikke ordentligt kan komme ned, og det er derfor den køre så ureglmæssigt?.

Håber nogen kan hjælpe, da vvs eksperten ikke har været til gavn :(.

Vh. Jimmi


pendec

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af pendec » 18 dec 2014 16:58

JimmiN25 skrev:Der er en ting der undre mig, der kommer kun piller 30-50% af tiden, resten køre sneglen bare uden der kommer piller (påpegede dette og fik afvide at sådan var alle)
Jeg tror dette er normalt for alle snegle som trækker træpiller afhængig af hastighed og tæthed. Jeg har set det samme her når det er forår/efterår hvor den kører lavt.

Måske vil nogle sige dine piller ikke alle er 1cm lange eller 2cm ;) Tror dog ikke det gør det store for sneglen. men klart, det kan da nok sikre at du får samme antal piller ind hvis de alle har samme længde.

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af SCFP » 18 dec 2014 19:42

Hej JimmiN25
Jeg synes din afvejning ved 200 dos. er meget lavt (780g) jeg tror du skal ind på (under montør) det der heder "Dosis str." der står min på 25 og det er størrelsen af det "nøk" sneglen kører for hver dosering og dermed bestemmende for mængden ved 200 dos.
Min afvejning ved 200 dos ligger på lige omkring 2kg.
Desuden synes jeg at have erfaring for at fyret godt kan gå ud på "mangler brændsel" hvis det får lov at stå og fyre på minimum f .eks. 20% i længere tid. Det er bedre at lade det gå pause i f. eks. i en time.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af HR LUCCA » 18 dec 2014 20:50

JimmiN25 skrev:Hej, vi står i den situation at vi har modtaget et biomax 10 solo, som konstant kommer med problemet ''mangler brændsel'' (alene i dag har jeg måtte starte det op 12-14 gange. Det går ud hver ½ time ca med samme advarsel, og der er massere af piller på tanken).

Indstillingerne er 3.0 kg/t (fik afvide af vvs eksperten, fra deres ''ekspert'' som jeg blev bedt kontakte, at problemet var at den fik for få piller, så jeg bare skulle stille den op af indtil det stoppede. Det sker forsat, og skete også da jeg kørte på 3,5 kg/t. Hvilket virker absurd.

Pille afvejningen blev gjort til 780g

Der er en ting der undre mig, der kommer kun piller 30-50% af tiden, resten køre sneglen bare uden der kommer piller (påpegede dette og fik afvide at sådan var alle)

Jeg har ikke rørt ved indstillingerne om luft osv.
Kedel temp 65 grader

Hvis nogen har en ide, eller ønsker mere information så er i mere end velkommen, er ved at være træt af at fyret går ud konstant, det er også så utilregneligt, da det engang imellem køre i 3-4 dage uden problemer, og så er der dage som i dag hvor det går ud hele tiden pga ''mangler brændsel''.

Gik og overvejede om det var fordi sneglen ikke køre optimalt (det er den som medfølger fyret fra vvs eksperten)
Ellers så overvejer jeg at prøve 6mm piller frem for 8mm, fordi jeg tænker lidt om vi måske er ude i at 8mm somehow kan stoppe det lille hul i sneglen 'til' så de ikke ordentligt kan komme ned, og det er derfor den køre så ureglmæssigt?.

Håber nogen kan hjælpe, da vvs eksperten ikke har været til gavn :(.

Vh. Jimmi
Er der monteret trækstabilisator på fyret ? måske er der for meget træk i skorstenen , så det er grunden til det går ud , i dag har det blæst meget = fyret er gået ud mange gange i dag :wink:

Oha2104
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Modtaget likes: 5 gange

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Oha2104 » 19 dec 2014 19:40

Hej jimmi
Jeg havde lidt samme problemer i starten jeg køre med 6 mm piller
Jeg køre med 760 gram afvejning
Jeg har trækstabiliator på en stålskorsten
Jeg vil prøve at sætte din askerens interval på 3500 gram
Sætte den på 2 kg brænsel
Under montør vil jeg sætte drift på 20 60
Under advanseret sætte dosis på 28
Håber det kan hjælpe dig ellers hvis du måske bor i nærheden kan vi jo prøve mødes og se om vi kan løse det i fællesskab
Vh Ole


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Falck » 23 dec 2014 14:59

Når fyret skriver maglende brændsel, er det fordi den ikke har kunnet se lys i en given tidsperiode.
For at det ikke skal ske, skal der tilføres mere brændsel i lavlast. Det kan gøres ved at hæve minimumsydelsen til fx 30%.
Min overbevisning er også et det hjælper at bruge 6mm piller da der så doseres mere ensartet og der er større overflade på pillerne...
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

jonas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2014 22:21
Mit fyr: biomax solo 10kw
Areal: 140
Brændsel: greenwood
Fremviser gerne i postnummer: 8970

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af jonas » 30 dec 2014 22:58

Det hjælper jo ikke at hæve minimum driften , det vil jo bar resultere i en meget højere kedeltemperatur. Hvis hans forbrug ikke er stort nok til år kunne holde varmen væk fra fx 30 % drift.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Bigfoot » 30 dec 2014 23:12

hvad regulerer den efter, den nye biomax?

den gamle kører efter skorstenstemp, og da kan du i styringen sætte minimumstempen ned, som så gør at den ikke tror den er brændt ud.

Men hvis den nye kører efter en lyssensor, så er du sku prisgivet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Bent P
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 okt 2012 09:28
Mit fyr: Biomax10 Solo - 450L beh.mont. 11.2015
Areal: 224 + 60 kælder
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Dagligt forbrug: 5,5 kg
Årligt forbrug: 4,8 t piller
Geografisk sted: Solbjerg
Givet likes: 1 gang

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af Bent P » 02 jan 2015 10:02

Hallo JimmiN25
Hvad endte det med, med hensyn til dine problemer med din Biomax.
Vi er flere der følger med her på dette forum, og vil gerne bruge andres erfaring.
Mvh Bent P :great:
:great: Mvh Bent new2

nemocharley

Biomax 10 solo ''mangler brændsel''

Indlæg af nemocharley » 03 jan 2015 15:44

når han ikke vender tilbage, så må problemet enten være løst - eller også står han på hovedet i fyret lige nu.


Besvar