Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opstartvanskeligheder

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 27 okt 2014 07:33

Halløj folkens

Jeg har fået monteret mig et Biomax 10 Compact i går, og fået det startet, indreguleret og prøvet.

Det har kørt omend med lidt småproblemer, som forventet, og i det store hele er jeg foreløbig yderst tilfreds.

Men..... Jeg får en "Askeplade alarm" hver gang den skal starte op efter stop, med det resultat at jeg vågnede til ingen varme/varmt vand her til morgen.

Jeg har kontrolleret om turbolater mv. Sidder korrekt, som der står man skal kontrollere, og kan konstatere at de bevægelige dele mellem motor og askeplade, lige skal have et skub før det vil køre og aktivere switchen. Motoren forsøger, men det er tydeligt at det hele går i spænd og motoren derved ikke kan bevæge det.
Umiddelbart ser det ikke ud til der er mange justeringsmuligheder for at få det til at glide - Kendt problem ? Løsning herpå ?

Og en ting mere... Når fyret kører fra 85 til 100% drift, står det og brummer ganske voldsomt. Jeg tænker det kan være luftmængden eller trækket i skorstenen som er årsagen ? Igen.... Kendt problem ? Løsning herpå ?

Jeg har også haft et par "mangler brændsel" alarmer, men her har jeg sat tiden op på "tænd brændsel" og det synes at det har løst dette ! Men det kan jo være andet, så råd søges

På forhånd tak for hjælpen :great:

/Ulrik


SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Opstartvanskeligheder

Indlæg af SCFP » 27 okt 2014 11:38

Hej Ulrik
"Mangler brændsel" tror jeg er det samme som "brændt ud" eller "flammesvigt". Køre du med min = 10% ? jeg kører med min = 20% for at holde ild.
Askepladen: tror du moske, du kører med askepladen for ofte så den sætter sig fast i uforbrændte piller.
Larmen har jeg ingen bud på.
Mvh. SCFP

UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 27 okt 2014 12:19

Jeg har nu rodet lidt mere med det, og kan konstatere at det er selv askepladen som sætter sig i spænd. Den er ikke til at rokke.
Hæver jeg brænderrøret en smule, glider askepladenbedre, men den går stadig i spænd

UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 27 okt 2014 12:20

Ingen uforbrændte piller. Det er selve pladen. Får den lige et nøk på plads, så kører den fint frem og tilbage. Hvor ofte er for opfte. Den står på hver 2000 gram.

SCFP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Modtaget likes: 1 gang

Opstartvanskeligheder

Indlæg af SCFP » 27 okt 2014 17:21

Det var blot en tanke, min står også på 2000g og det ser ud til at være passende.
Ring til vvsskeperten og spørg efter en BioMax 10 ekspert det gjorde jeg, jeg havde også lidt problemer i starten (men noget andet), og jeg fik fin hjælp, for der må da være noget der er forkert ved din.


UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 28 okt 2014 14:02

Har ringet - Svaret var at pladen skulle slibes i begge sider, da den kan sidde fast når den udvider sig grundet varmen. Jeg synes bare også at pladen satte sig fast da kedlen var kold og at den mere trækkes skævt hvorved den sidder fast end den fylder for meget, men nu giver jeg det et forsøg og sliber de 2-3/10-dele af i begge sider og ser om ikke det hjælper. Der er umiddelbart ikke anden justérmulighed.

I øvrigt har jeg, siden lavet en ny vejning af doseringen og justeret tilførsel af brændsel-tiden op på 50 sek. Det har afhjulpet problemet med manglende brændsel.

I forhold til det at den brummer var svaret at der kunne være for meget træk i min skorsten - der er justeret på trækstabillisatoren

Oha2104
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 24 jan 2014 20:09
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 125
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 4,5
Geografisk sted: Juelsminde
Modtaget likes: 5 gange

Opstartvanskeligheder

Indlæg af Oha2104 » 28 okt 2014 15:48

Hej Ulrik
Hvor i landet kommer du fra jeg har haft mit fyr siden marts og har haft div. Opstarts problemer med fyret har snakket med VVS eksperten om dem og de fortalte de ville rettet dem inden det kom officielt til salg men kan se det helt passer skal siges mit fyr faktisk køre meget fornuftigt nu .. Så hvis vi nu bor i nærheden af hinanden vil jeg da gerne hjælpe dig

UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 28 okt 2014 16:24

Næstved

UlrikH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 27 okt 2014 06:09

Opstartvanskeligheder

Indlæg af UlrikH » 28 okt 2014 16:29

Hov trykkede for hurtigt.
Alle råd og vejledninger modtages med kyshånd - Jeg synes faktisk grundlæggende det kører godt og har kun haft disse små startproblemer. Er faktisk meget positivt stemt overfor fyret. Men igen... det har kørt i 2 dage, med i alt 7 utilsigtede stop og det er vel ret beset i overkanten - Rent faktisk undrede det mig at en ting som en plade man er bekendt med ikke er i orden, det lød ihvertfald som om det var et kendt problem, ikke er ændret inden de sendes ud af fabrikken.
Omend du så bor i den anden ende af landet, ville det da være rart, også for andre, at kunne drøfte specifikke problemer og løsninger heraf, så lad os da mangfoldiggøre dem på skrift i dette forum?

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Opstartvanskeligheder

Indlæg af martin_b » 28 okt 2014 16:44

Mht. den brummen du hører, så minder det om noget vi har hørt om før på andre fyr. Her var løsningen at tilføre lidt mere luft. Brummen kommer på grund af for lidt luft i forbrændingen. Og ved fuld last skal der blæs på!
Hvis du nu har stillet på din trækstabilisator, f.eks. ved at stille den til at åbne lidt mindre, så kommer der jo faktisk mere træk (i hvert fald i blæsevejr) i din skorsten = mere luft.

Jeg vil stille trækstabilisator på det af producenten anbefalede, og så justere luften til fyret i stedet for.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Besvar