nyt fyr hjælp

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

hey er ny her .... har lige købt en biomax 16 og har kørt et par dage nu og ville lige høre om indstillingen er ok eller helt forkert

info:hus på 114kvm i 2 plan middel isolerret
systemet er med åben beholder
100liter vvb


prøvede at følge fyret lidt idag (udetemp mellem 5-10grader)
men her er mine indstillinger.


BRUGERINDTILLINGER:
kombifyring nej
pausestop nej
pausestart 10 grader
pausestop 4 grader
kedeltemp 70 grader
brændsel 1,70
røgtempmin 50 grader
røgtempmax 200 grader
startbrændsel 15
pausebrændsel 5s
pauseluft 5%
pausetidmax 60m
renblæstid 15s
renblæsint 45m
sommerdrift nej

MONTØRINDSTILLINGER:
extern start nej
brændselmin 7%
sneglemax 17%
luftmin 7%
luftmax 40%
luftreducer 0%
tændvarmtid 15m
tændvarmeff 82%
tændluft 3%
regrampetid 30s
stopblæsetid 6
røgstarttemp 6c


med disse indstillinger kommer kt op på 73,6 og falder igen og på 70grader er ydelsen 22% og 68grader er ydelsen 20% og begynder at stige igen og kt nåt at falde til 57grader og ydelsen er kommet op på 80% og derefter stiger kt og ydelse igen.
røgtemp er mellem 67 og 81grader ..... har alle turbolatore i

rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

nyt fyr hjælp

Indlæg af rs2000 »

Har du trækstabilisator?? det et must...

Tror den får alt for meget at leve af, så I første omgang ville jeg prøve følgende indstillinger:

sneglemax = 14%
brændsel 1.60
brændsel min = 15%
luftmax = 25%
regrampetid 25s
startbrændsel 25
røgstarttemp 5c

Det er umuligt at give dig nogle perfekte indstillinger, da meget afhænger af dit skorstenstræk, jeg har f.eks meget træk, og min luft ligger på 3% og 13% i min og max, med brændsel 1.8 og 14% sneglemax, bare for at illustrere hvor meget skorstenen kan påvirke fyret.

Men du skal lære og vurdere flammen i de første par sekunder når du hiver brænderen ud, den skal gerne være halvhøj, samt ikke for blå i bunden.

Er der nogen særlig grund til at du køre med et fremløb på 70 ?
kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

hey og tak fordi du skriver...
de indstillinger jeg havde skrevet var nogle jeg bare har prøvet og så holdte jeg øge med den...
ja har trækstabilisator på...
har lige været ude og ændre lidt i indstillingerne igen og så har jeg taget alle turbolatore ud for at få bare lidt højre røgtemp...
ved ikke så meget om hvordan flammen skal være men synes bare at hvis jeg sænker luftmax så er der ikke meget bål på men kan godt prøve de indstillinger du skriver og så se hvad der sker....
nej de 70grader var bare for at se om den kom der op ellers ville jeg vælge 65grader
hvor meget skal ens røgtemp ligge på ca.
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

nyt fyr hjælp

Indlæg af rs2000 »

jamen i den perfekte verden skal røgtemperraturen være så lav som mulig, uden at man får problemer med kondens i kedlen og løbesod i skorstenen :-) så prøv at holde øje med skorstenen.

Men din temp ligger umiddelbart til den lave side, så prøv at hive de 2 miderste turbulatorer ud f.eks.

hvordan opfører din trækstabilisator sig ? hvis den tit er helt lukket kan det godt tyde på et lavt skorstenstræk, men måske en lidt højere røgtemp kan hjælpe lidt på trækket.

Min temp ligger på alt imellem 65-115 grader afhænging af hvad kedlen yder, men typisk omkring 80-90 når kedlen har lidt at lave.
kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

Hej igen alle turbolatore er ude og jeg har prøvet de indstillinger du skrev så må vi se..... Min trækstabilisator er lukket hele tiden men det blæser heller ik meget nu

kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

Hej igen som sagt havde jeg taget alle turbolatore ud igår og så havde jeg prøvet at indstille den på det du skrev og var lige ude og kigge her til morgen den kørte på 100% og kedeltemp kørte mellem 61,5og 63grader op og ned røgtemp på ca 90
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

nyt fyr hjælp

Indlæg af rs2000 »

ok, behold alle turbulatorene ude, hvis røgtemp kun er 90 med 100% ydelse, det fint.
står kedel temp stadig til 70?
kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

Nej 65 går lige ud og kigger igen nu
kinkmeister
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 9
Tilmeldt: 01 mar 2014 14:14

nyt fyr hjælp

Indlæg af kinkmeister »

For mig at se er det som om den har svært ved at holde kedeltemp oppe uden at den køre 100% hele tiden.... Men du skrev at flammen skulle være halv høj når den køre 100% du mener at flammen skal gå lidt op i en spids ik ?... For det synes jeg ikke den gør
rs2000
Stoker III
Stoker III
10
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

nyt fyr hjælp

Indlæg af rs2000 »

prøv at hæve brændsel til 1.8 og se hvad der sker.

ang flammen, så ja der skulle gerne være lidt højde på den, hvis flammerne er korte men hidsige og sådan lidt skærebrænder agtige, så for den for meget luft hvertfald, men altså det skide svært at forklare hvordan flammerne skal se ud med ord :-)
prøv at Google lidt forskelligt ang flamme vurdering.

Nu aner jeg jo ikke hvor meget du ved om VVS, men vil sige at hvis du er for meget i tvivl om tingene, så tror jeg godt at det ville kunne betale sig at få en ud, og se anlægget igennem, og grund justere det, samt se om der evt ku være andre ting der kunne forbedres på, men det handler om at finde en der kender til pillefyr og anlægs opbygning, og tro mig det er langt fra alle vvsere der gør det :-)

Går selvfølgelig ud fra at du har shunt monteret, men hvilken pumpe sidder der på, og hvad står den på?

Besvar