Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

watts ventil hvordan?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
lamse
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 18 okt 2013 17:40

watts ventil hvordan?

Indlæg af lamse » 16 dec 2013 20:32

Først skal jeg sige så mange tak for jeres gode hjælp herinde, ang hvilket pillefyr jeg skulle vælge.

Er i disse dage blevet den lykkelige ejer af et Biomax 16 :D

Dog havde vi dog nær stillet træskoene ved det første opstartsforsøg:

KA BRAG sagde det og så var det lige før at både skorsten og fyr var røget ud igennem endevæggen i hytten! :shock:

Der var røg OVERALT og det gik mere end hurtigt med at komme UD af hytten!
Forsøgte at få skuffen ud og plasticrøret var decideret brændt!

Vi forstod ikke en meter af hvorfor dette skete, skorstensfejeren havde forlængst været og godkende rum samt ikke mindst skorstenen, alt ok......hmmmm....

- men fandt vist nok ud af fejlen:

Vi havde installeret alt PRÆCIS som vejledningen dvs der er da vist nok lige en fejl i vejledningen!!! På den vejledning der var i pakken med turbulatorerne stod der at man SKULLE sætte dem i -tjek!
MEN
på vejledningen til selve Biomaxen stod der MED RØDT at man IKKE skulle sætte dem i ved 1.gang opstart!

Ergo:

Skal da lige love for at det var TURBO(latorer) :shock:

og

skyndte os ud til VVS GROSSISTEN og lod dem tydeligt vide at det var rent held at deres VILDledninger IKKE havde taget livet af en famlie!
VVSgrossistens forklaring var at de SKULLE sælge os disse "pinde" med -men at man ikke skal sætte dem i!? Øhhhh......

Nå, men vi overlevede da heldigvis og frøs hellere en dag ekstra mens vi ventede på vores skorstensfejer, for vi skulle IKKE have opstartet noget før han havde tjekket!

Han kom, så og sejrede -vi fik startet fyret UDEN knald :great:

Nu er vi så nået så langt at vi forsøger at få gennemvarmet hytten efter 3 uger med kulde, brrrrr.....

Men vi står stadig med et ubesvaret spørgsmål som jeg håber i endnu en gang kan hjælpe med.

Der er en watts ventil men INGEN steder i vejledningen kan vi finde noget som helst om HVAD den skal stå på?
Den kan åbnes fra 2 til 7 -og pt har vi den at stå på 4 hvilket vi formoder er en middeltemp indstilling?

På forhånd tak for hjælpen endnu engang :)


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

watts ventil hvordan?

Indlæg af leo-pol » 17 dec 2013 01:19

den watt ventil må næsten være til shunten.....
min mester har et stånde og hvis jeg ikke husker forkert sidder der også nogle ure så du bla. kan se returtemperturen til kedlen... det er det den watt ventil styre og der vil man gerne have minimum 60grader i retur på kedlen for at undgå kondens....
så du skal selv juster på ventilen så du ender med minimum de 60grader.....
ret mig hvis jeg tager fejl
de turbolator stænger er vel kun hvis det er nødvendigt at drosle røgtemperturen ned....
min mester hade smidt dem i til at starte med og roede meget med det for at få det til at køre og han nåde da også en tilbagebrænding....
men så hev vi lortet op og fik noget mer varme i skorstenen så der kom noget fornuftigt træk i skorstenen og nu har det kørt fint lige siden.....
det er så også en alt for stor skorsten der er bygget til en smedeesse i sin tid...
mvh leo

Besvar