Bruger for mange piller :-(

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
grisling
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af grisling »

Hej

Jeg syntes at jeg bruger for mange piller på mit biomax 16 fyr, har kun kørt med den 1 uge og der er røget ca 150kg piller allerede og det syntes jeg er meget når man nu tænker på at det ikke er særlig koldt udenfor og at radiatorerne kun står på halvt kraft, mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre for at bruge mindre, jeg har tænkt på følgende:
1: sætte brændsel ned
2: sætte sneglemax ned
3: når dette er gjort så skal den vel også have mindre luft, eller er jeg forkert på den?

Eller er det den forkerte måde at gøre det på? og hvordan ved jeg hvor meget jeg kan skrue de forskellige ting ned, er det bare at prøve sig frem?

Mvh. Brian

xkfc

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af xkfc »

Hej Brian.
Dit fyr er testet, og har en fornuftig virkningsgrad, så langt så godt.
Det er underordnet hvilke pillefyr man har, så er fremgangsmåden helt den samme.
Indstil fyret efter fabrikantens forskrifter, der må følge en manual med. Her kan jeg ikke hjælpe, da jeg ikke kender noget til fyret.
Når fyret er justeret perfekt, så hjælper alverdens indstillinger ikke længere.
Vil man spare yderligere på pillerne, må man sænke temperaturen i huset, eller isolere.
Alt efter fyrets muligheder, kan man benytte rumtermostater, timere, varmtvands styring.

Om 150kg på en uge er rimeligt er jo svært at vurdere, jeg ved jo ikke om dit hus er 300m2, dårlig isoleret og du elsker varme og har 28°C i alle rum, og lufter ud 16 timer i døgnet, eller om du bor i 70m2 høj isoleret moderne bjælkehytte, og 19°C er rigeligt.

MVH. Kenneth
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af Kjeld P »

Nej...at prøve sig frem i blinde er ikke nogen løsning...kom frem med dine indstillinger...så kan det være jeg har en ide. 150kg er helt i skoven for en uge. Hvis mit var igang nu ville jeg nok brænde 50kg af....

Og lad os høre lidt om hvad den trækker´/skal trække...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
grisling
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af grisling »

Jeg har et gasbeton hus på 176 m2 med nye vinduer, rimelig isolering på loft. Vi har brugt ca 2200m3 gas sidste år.

De indstillinger jeg har brugt har jeg fundet på denne side, det er det word dokument der ligger næsten i bunden af siden: viewtopic.php?f=198&t=11795
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af Kjeld P »

Det kan jeg ikke åbne her hvor jeg sidder lige nu, men her er mine indstillinger...dem kan du jo prøve hvis dem du bruger er væsntlig forskellig.

Sneglemax 15
Brændsel 1,3
Luftmax 17
Luftmin 7
*Reduce 0
*Og netop reduce skal man passe på fordi den kan ikke holde ild med mindre end 7 i luft min, men når man har indstille luft min til 7 er det ingen garanti fordi luft reduce påvirker også luft min. Så hvis man har indstillet luftreduce til f.ex. 3 kan luft min ende på 4 og så oser den. Derfor er min luft reduce 0 og fyret kan ikke køre mindre effekt end med mine indstillinger er nu. Dvs sige ca 8kw, men den kan så modulere ned til næsten ingenting...et par kw så det er helt ok
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

grisling
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af grisling »

Hej igen Kjeld P
Er det også et biomax fyr du har?
Hvor mange piller bruger du ca om ugen med dine indstillinger og hvad gør luftreduce helt præcist?

Mvh. Brian
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af Kjeld P »

Ja..det står i mine data ude til højre....jeg har ikke tændt mit fyr endnu (skrev jeg i mit indlæg), men jeg vil tro 50kg om ugen. Luft reduce er xtra reduktion af luften under 50%...jeg har den altid til at stå i nul.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Enghoff
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 29 jun 2013 15:30

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af Enghoff »

Kjeld P det må vel også have lidt at gøre med hvor meget man varmer op for med dine indstilninger bruger jeg langt over 100 kg om ugen... liigger pt på 17.5 kg om dagen med lavere indstilninger end dine... :-)
men syntes også at det er for meget...
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af 2009bokke »

50 KG om ugen til 180 kvm... har du så 16 grader i stuen ? mener 7 kg er godt nok ikke meget eller er det udregnet ud over hele året
grisling
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 19
Tilmeldt: 01 okt 2013 16:41
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 180
Brændsel: Lava pellets

Bruger for mange piller :-(

Indlæg af grisling »

lige pt bruger jeg desværre næsten 24 kg om dagen :-(

Det der driller mig er den skide røgtemperatur, jeg kan ikke komme op over 90 grader og har fået at vide fra flere at jeg skal have den op over 150 grader for at undgå kondens og løbesod i skorstenen men ligemeget hvad jeg gør får jeg ikke temperaturen derop :-(

Besvar