Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal jjeg vælge?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
TopCatDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2013 16:31

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af TopCatDK » 14 mar 2013 22:53

Satser på et i 25-30.000,- klassen. Fyret skal stå i kælderen. Er egentlig ligeglad med mærket, bare det er nemt at betjene og at det snildt kan opvarme hele huset. Biomax er billigere end de andre mærker, men er bange for at købe katten i sækken..


TopCatDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2013 16:31

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af TopCatDK » 14 mar 2013 22:57

Solvarme havde jeg ikke regnet med at anskaffe. Og de magasiner på 150-200 liter virker passende.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af Ugelvig » 14 mar 2013 22:59

Hvor er du fra TopCat?

Et godt råd er, at tage rundt om kigge på forskellige anlæg. På den måde kan du få lidt føling med, hvad de forskellige fyr kan.

Jeg har 750 l magasin, ville godt have mere. Det passer til ca. 3 uger, her om vinteren. Så mit fyr bliver tilset hver 3 uge :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af HR LUCCA » 14 mar 2013 23:22

Hej TopCatdk hvis du skal vælge mellen et Bio 18 og et Scotte vi jeg bruge de sidste penge og købe et Scotte , min Bror har et bio 18 og jeg har et Scotte 10kw, så jeg har nemt ved at sammeligne dem, Bio 18 er et ok fyr ,men Scotte er noget bedre , scotte fyret er meget nemmer og rense , der er mange flere muligheder i styringen til feks sommer drif så det kun starter når det skal lave varme til VVB , priser på reservedele er også meget lavere , så jeg er ikke tvivl :wink:

calle

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af calle » 14 mar 2013 23:34

TopCatDK skrev:Huset er i 2 plan på sammenlagt 100m2. Der er en kælder på 60m2, hvor der på lange bane skal være et badeværelse. Gerne med gulvvarme. Vedr. varmebehov vil brændeovnen formentlig stadigvæk stå for opvarmning af stuer og køkken. Men kunne være rart bruge radiatorene noget mere på 1 salen. Så vidt jeg kan se mig ud af, kræver det et pillefyr på ca. 10kw.
har intet imod at der er manuel rensning så længe det er nemt, er jo vant til at rende ud i brændeskuret og fylde kurvene ;)
Ligner min profil. Har en "ældre" Scotte på Opop fra 2008. Den kan klare sig mindst 14 dage helt uden tilsyn, men skal renses manuelt = ren hygge. Har 2 brændeovne ved siden af. En i stuen og en i udestuen. Elopvarmer brugsvand fra maj til november. Bruger 3 ton piller om året på ca. 125 m2.

Venlig hilsen


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af Tom_AT » 14 mar 2013 23:38

Ikke Bio18 men biomax. Der er trods alt nogen forskel. Bio18 er en håbløst gammel konstruktion hvor Biomax er et mere eller mindre moderne pillefyr. Kender det dog ikke i detaljer.

nemocharley

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2013 05:29

Der kan være nogle udfordringer ved at have pillefyr i huset, som din kælder lader til at være en del af. MGM ville nok være mit valg, hvis højden er til det.

Rummet skal brandsikres - tag en god snak med skorstensfejer. Skal du op og ned af trapper, og ind igennem huset med træpillerne? Eller kan du smide sækkene/pillerne i kælderen ude fra? Alle pillefyr har lidt svineri forbundet med sig, nogle mindre end andre.

Det mest renlige pillefyr jeg har set, er Passats Bioheat 149 - men så kan du også godt hoste op med resten af opsparingen (inkl. installationsomkostninger er du hurtigt over 80.000dkr).

TopCatDK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 mar 2013 16:31

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af TopCatDK » 15 mar 2013 07:31

Er fra det sydfynske. Havde nu tænkt mig at opbevare pallerne med træpiller i garagen der ligger lige ved siden af kælderskakten hvor fyret skal stå. Så det er ikke noget problem. Fyret kommer til at stå direkete i forbindelse med skorstenen, så det er også perfekt.
Grunden til at jeg overvejer et biomax 16 er at de er så pokkers billige i forhold til de andre mærker. Vvs-eksperten.dk kører et tilbud hvor fyret inkl en tank til piller koster knap 15.000,- inkl moms. Sammenlignet ligger de andre på knap 25.000,-. Det lyder jo næsten til at være for godt til at være sandt, derfor jeg slog denne tråd op :) Der skal også skiftes vandvarmer da den vi har er fra 1950. Havde en ide om at mit forbrug ville ligge i nærheden af Calles.

nemocharley

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af nemocharley » 15 mar 2013 07:40

15000 er godt nok billigt, jeg kender ikke biomax - der er andre der må træde til her. Det er godt at du har tænkt over forholdene, det er også godt at træpillerne kan parkeres tæt ved fyret. Husk at skorsten skal passe til fyret, der kan også være en udgift der.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad skal jjeg vælge?

Indlæg af Olaf13 » 15 mar 2013 11:10

Prøv at besøg nogen der har en Biomax dem jeg har set køre bare super uden bøvl den kræver nok at asken skal ud med en lille skovl og brug af en støvsuger engang imellem nogle mærker har en askeskuffe men det gør ikke den store forskel.


Besvar