Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan biomax 16 klare det

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af 2009bokke » 18 feb 2013 17:31

ved ik måske skulle i prøve at læse trådstarters´spørgsmål igen..... for der er da ikke en indtil nu der har kunne give spørger et svar på disse spørgsmål endnu...


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af MichaelK » 18 feb 2013 17:38

2009bokke skrev:ved ik måske skulle i prøve at læse trådstarters´spørgsmål igen..... for der er da ikke en indtil nu der har kunne give spørger et svar på disse spørgsmål endnu...
???? Prøv at se de første svar. Kan det gøres anderledes, når man ikke har flere oplysninger?
Du har da svaret, hvorfor skal der skrives mere, hvis en anden har svaret?

Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Ugelvig » 18 feb 2013 18:34

Dennis31 skrev:Jeg er ved at købe en landejendom på 150 kvm. Det vil bliver isoleret med 300 mm på loftet og termo ruder men det er med massiv vægge og tvivlsom isolering i gulvet.
Jeg får en brændeovn i stuen til den ekstra varme.

Men kan biomax 16 klare basis varmen i huset?

Kan man selv monterer det og er det til?

Og hvor meget arbejde er der ved det daglige?

Hvor tit skal det renses?
Vi har også en landejendom (gammelt husmandssted fra 1878) på 215 kvm inkl. tilbygning, 400 mm på loftet lidt i væggene og intet i bunden, fodkoldt?! Vi gør det med 10 - 12 kW, så de 16 kW burde kunne gøre det også.

Man kan godt montere selv. Er man bare lidt teknisk/mekanisk forstående er det ikke atomfysik, men det giver sorte fingre.

Kender ikke Biomax 16 indgående, men mon ikke det er noget med rengøring mellem 7 - 14 dage? Plejer at være "standarden" med den type fyr.

Dagligt arbejde kommer vel an på silostørrelsen og pilleforbruget?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af bioservice » 19 feb 2013 14:40

biomaxen kan fint klare de 150 m2, uden problemer

Ja du kan fint selv montere den

Det daglige er efter ønske, de fleste holder en dag om ugen hvor fyret slukkes, hærden renses og der fyldes piller på magasinet, men hvis dit fyr ikke er indstillet korrekt, så er der øget rengøring, hvilket de fleste, uagtet fyrtype, kan skrive under på.

Det anbefales for mit vedkommende at der rengøres en gang ugentligt, men det er forskelligt efter forbrug, og temperament, men hovedreglen er at jo oftere du fjerner skidt og snavs i kedlen, jo større udnyttelsesgrad er der af den producerede varme.... derudover er sandsynligheden for driftsstop det mindre...

under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at tilkøbe en alm. rensebørste, en trækregulator og en shunt, dette uagtet mærke du måtte vælge.
og så husk at snakke med din skorstensfejer inden du begynder, det kunne jo være der er yderligere brandsikring af fyrrummet, eller at skorstenen ikke er ideel til formålet. Det er rart at vide på forhånd..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Dennis31
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17 feb 2013 14:22
Mit fyr: ?
Areal: 150

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Dennis31 » 19 feb 2013 19:58

Jeg super glad for al den input, jeg søger nok mest erfaring herinde. Jeg kan jo selv læser alle salgs talerne på de respektive hjemme sider.
Det hus vi flytter fra er et top isoleret 215 kvm hus delvis med loft til kip og gulvvarme, og det kører perfekt med et Pelle 21, så jeg har kendskab til pille fyr og det at det skal renses engang imellem.
Jeg ville bare finde ud af om der finde nået bedre/ nemmere, det er jeg ikke bleven kloge på endnu, men jeg undersøger alle input men hælder måske mere til scotte nu, mest på grund af rengørings muligheder.
Vi vil gerne udnytte 1sal om 5-10 år skal man tage højde for det allerede nu.


Besvar