Montørindstillinger?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Pillefyren80
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2012 20:46

Montørindstillinger?

Indlæg af Pillefyren80 »

Hej.
Er der andre end mig der ikke kan komme ind i montør indstillingerne?
Måske har jeg misforstået noget, men der står i manualen at man skal trykke på P og D tasten. Jeg har prøvet på alle måder.. Holde dem nede, begge på samme tid, den ene efter den anden osv. Alle gange er det eneste resultat at fyret enten stopper, eller går ind i den almindelige menu.
Mit fyr får alt for meget luft, tror jeg. Så det lidt irriterende.

massey
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 feb 2012 22:31
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: ca 4 tons
Geografisk sted: Auning, Djursland
Blevet takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af massey »

Hold knappen til venstre, kan ikke huske hvad den hedder, inde så skifter den efter nogle sekunder
Pillefyren80
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2012 20:46

Montørindstillinger?

Indlæg af Pillefyren80 »

Super, tak, det virkede.
Så det satmer en misvisende beskrivelse i manualen.
Jeg har sænket luftmaks fra 40 til 15 %.. Stadig med rigelig gang i flammen, så er jeg spændt på om det har indflydelse på forbruget.. Synes 30 kg/dagen er ret meget i denne tid med 5-10 grader udenfor.
(163 kvm, 2 plan, middel isoleret, 90 kvm gulvvarme) 2 spartanske personer.
massey
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 feb 2012 22:31
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: ca 4 tons
Geografisk sted: Auning, Djursland
Blevet takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af massey »

Det skal nok hjælpe noget. 40 procent er alt for meget. Hvad er din indstilling for brændsel?
Pillefyren80
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2012 20:46

Montørindstillinger?

Indlæg af Pillefyren80 »

1,25 .. Så kører den næsten 100 % hele tiden.. Så må jeg sætte den op når det blir rigtig vinter (er det ikke den bedste måde?)

massey
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 51
Tilmeldt: 11 feb 2012 22:31
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 130
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: ca 4 tons
Geografisk sted: Auning, Djursland
Blevet takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af massey »

Det bedste er at få den til at yde mellem 60 og 80 % det meste af tiden. Så har den noget at give af når det er koldt eller der bruges meget varmt vand. Prøv at øge lidt i brændsel.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af Kjeld P »

Som det er nu med udendørs temperaturen gør det ikke noget at fyret kommer til at køre med 20% ydelse...det indikerer bare at fyret har overskud. Piner man den for meget i brændsel skruer den op i ydelse op dermed op i luft så du sender bare varmen ud til gråspurvene. Når du siger 15 i luftmax..så må du have sat luft min til 5 ellers kunne det ikke lade sig gøre. Men fyret kan ikke holde sig igang på luftmin5 i tilfælde af den skruer langt ned...det kræver luft min på 7...som så giver mindste luftmax på 17.

Idet luft min således er 17 er det givet på forhånd at den skal have brændsel ifh til det...så det der med at pine dem i brændsel...det er forkert...det hele skal passe sammen. Den må bare slet ikke ryge, men den skal have brændsel så det er tæt på...demed passer det hele sammen og fyret kører nu på automatik hvor brændsel og luft bliver reguleret så det passer sammen....så behøver man slet ikke skrue mere. Det er faktis det der er ideen med et AUTOMATISK fyr. Luft reduce skal være 0...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af Kjeld P »

Idet luft min således er 17...her skulle selvfølgelig have stået luftmax...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Pillefyren80
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 nov 2012 20:46

Montørindstillinger?

Indlæg af Pillefyren80 »

Okay Kjeld.
Luft min står til 4.. Jeg har en 8,3 meter høj skorsten, og har ikke fået monteret trækstabilisator endnu (fik det forkerte tilsendt) Så jeg tænker at suget fra skorsten gør at den brænder vildt, selv ved 15 % luft. Kiggede til flammen idag hvor den stod på 66 % i ydelse: Der var stadig vild gang i den. Små hissige gule flammer. (løfter sneglslangen af og lægger en glasplade for hullet så der ikke kommer falsk luft ind) Så mon ikke det også ændrer sig lidt når der kommer trækstabilisator på.

Men du skriver at det ikke gør noget den kører ved en 20 % ydelse. Er der ikke dårligere forbrænding? Jeg synes stadig det gir mening at grovtune lidt på brændsel og luft efter vejret (måske 4 gange om året), men det har jeg måske helt misforstået(?)

Vh.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Montørindstillinger?

Indlæg af Kjeld P »

Det ved jeg ikke..det er vel meningen når fyret er korrekt indstillet at så overtager automatikken og den regulerer jo på luft såvel som brændsel. Min kører sg perfekt uanset om den er på 20 eller 80% i ydelse. Og når nu luftmax er 17...det mindste jeg kan vælge...så ser jeg mig nødsaget til at give den brænsel ifh til det og så lade auto piloten klare resten...hvorfor skulle det ellers hedde et automatisk fyr. Hvis jeg begynder at give for lidt brændsel ifh til luft kan den ikke lave varme nok og skruer op i ydelse . Med luftmax 17 er det et 8kw fyr og piner man den i brændsel begynde den bare at sende varm luft ud i skorstenen...det ønsker jeg ikke...så jeg har afstemt brændsel efter 8kw og så kører det.

Jeg tror du har ret i du har rigelig træk...
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Besvar