Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
hdsit

Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af hdsit » 05 nov 2017 07:31

Går med nogle overvejelser om at udskifte min Orlan Gasogen kedel, 25kw, super (med trykekspansion) til et Biomax pillefyr.
Mit nuværende setup er som følger:
Hus på ca. 180m2 - totalrenoveret i 2013/2014 incl. skift fra olie til varmepumpe + fastbrændsel + solvarme, med tung gulvvarme/klinker over det hele, og fornuftigt isoleret:

HPW varmepumpe 10kW (+6 kW elpatron), (årsforbrug ca. 4500-5000 kWh) (frem/retur på de 2 øverste stude på akku-tank - lagdeling)tilsluttet direkte til akku. tank.
Orlan Gasogen 25 kW super med trykekspansion tilsluttet direkte til akku. tank, (frem/retur på øverste/nederst studs til opvarmning af hele kedlen) monteret med 65 gr. laddomat (mener jeg)
500l Huch PSX-GWT akkumuleringstank med solspiral tilsluttet 90 rørs vacuum solvarmeanlæg.
100l VVB til brugsvand som bliver forvarmet med ca. 40 gr. vand fra akku-tank via 2 øverste studse fra akku-tank.
140l VVB til brugsvand med el-patron (der er monteret recirkulation på det varme vand)

Jeg tilskudsfyrer primært med fastbrændsel i weekenderne og primært når udetemp er under 5 grader, hvor varmepumpen så går på pause/standby.
Typisk fyrer jeg således at hele akk. tanken bliver opvarmet til 65-75 grader. (typisk 2 opfyringer / dag)
Varmepumpen kører yderst minimalt hele sommeren godt hjulpet af solvarmen, og her fyrer jeg heller ikke i fastbrændselskedlen.
Varmt brugsvand forvarmes til 35-40 (vp) --> 65-75(orlan) fra varmepumpe / Orlan (100l. VVB), og brugsvandet slutopvarmes til ca. 55 gr. ved behov med el-patronen. (140l VVB.)
Varmepumpen er dimensioneret til at kunne dække hele varmeforbruget, og kører også fornuftigt i hverdagene i vinterperioden. Effektiviteten er dog naturligvis aftagende ved lavere temperatur, og ved meget lave temperaturer, -8 grader og derunder er VP noget krævende i kw forbrug. Huset kan dog holdes komfortabelt varmt ved en temperatur på ca. 35-40 grader i top af tank.
Da jeg er den eneste der kan/skal fyre i Gasogen-kedlen, og jeg arbejder i Kbh. i hverdagene, og derfor kun får opfyret i weekenderne/ferie m.v., tænker jeg at tilskudsvarmen fra gasogenkedlen med fordel kan erstattes ved at skifte over til et pillefyr.

Driftformen på pillefyret, tænker jeg, skal være at det styres af udetemperaturen og temp. i top af tanken. Ved udetemp. under eks. 0 grader starter fyret og begynder opvarmning af akku. tanken (frem på top, retur på bund af tanken og opvarmning af hele tanken) til eks. 55-60 grader og herefter slukker. Når temperaturen falder til minimumstemperatur for hvad der er behov for i toppen (35-40 grader) - så starter det igen under forudsætning at udetemperaturen stadig er under 0 grader.

Eksisterende laddomat og tilslutninger - vil det kunne genanvendes - eller er de 65 grader for højt?
Pillefyret skal således kun være kørende ved lav udetemperatur og temp. i top af tank på 35-40 grader eller derunder.

Ovenstående vil - så vidt jeg kan se, få pillefyret til at overtage opvarmningen ved lave temperaturer, således at varmepumpen går på pause/standby ved lave temperaturer. (Sådan fungerer det ihvertfald når jeg fyrer med gasogenkedlen p.t.)

Kunne det evt. være en fordel at lade pillefyret kun opvarme den øverste del af akku. tanken (på de to øverste studse) - med mindre behov for varmetilførsel/og lavere driftstids af pillefyret - og samtidig mindre varmemængde til rådighed. Eller er det en fordel at have længere driftstid/mere varme til rådighed ved at opvarme hele tanken (som min nuværende rørføring er). Akku. tanken er, foruden sin egen isoleringskappe, efterisoleret med ca. 150 mm. rockwool og yderst en alu/rockwool-belagt isoleringskappe. (vintermåtte tror jeg det hedder)

Jeg forventer nok ikke at det er rentabelt, men komfortmæssigt burde der være en stor gevinst. Ikke mindst vil jeg kunne undgå besværet med brændehåndtering, og have mulighed for tilskudsvarme på alle ugedage når det er koldt.

Kan ovenstående setup - hvis det giver mening, håndteres af styringen i Biomax ? - Compact modellen tænker jeg vil være den oplagte.
- Vil i anbefale en 10 eller 15 kw eller endnu større?
(min nuværende gasogen kedel med egen vand beholder på 75 l (+ ca. 500 kg. jern) kan varme hele akku-tanken (500l) + forvarmetank (100l) + rør op til 65-70 grader på ca. 1,5 --> 2 timer afhængig af hvor hårdt jeg fyrer.
Ser frem til et konstruktivt svar.


fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af fyrkat » 05 nov 2017 12:49

Hvis du har plads til det ville jeg nok lade brændefyret stå, montere et pillefyr som varmer toppen af akkutanken op, så har du 4 forskellige muligheder for opvarmning :)
På den vedhæftede tegning kan du se hvordan mit anlæg er skruet samme, det har jeg kørt med i 4 år med stor tilfredshed :)
Vedhæftede filer
Varmeanlæg_ny.pdf
(45.68 KiB) Downloadet 151 gange

hdsit

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af hdsit » 11 feb 2018 10:35

Jeg har ikke pladsen til yderligere fyr - desværre.
Så det bliver Orlan'en der udskiftes. - Og så er spørgsmålet så bare hvad jeg skal gå efter af pillefyr.
Så vidt jeg kan se er der tre muligheder:
1: Et mindre pillefyr - eks 10kw - tilsluttet på frem (mulighed 1 på diagram) direkte til gulvvarme og forvarmningstank - således at varmen sendes til aftagere direkte.
2: Et mindre pillefyr - eks 10kw - tilsluttet på retur (mulighed 2 på diagram) således at varmen koncentreres i top af akku-tank, og herefter aftages til gulvvarme og forvarmningstank.
3: Et større pillefyr tilsluttes på samme måde som Orlan'en i top og bund af akkumuleringstanken.
Den metode fungerer egentlig fint med Orlan'en med to opfyringer om dagen på de kolde dage. Hele akku-tanken varmes op til ca. 65-70 gr. i hele tanken og det er så nok til at holde tilstrækkelig varme. Der er nok en del spildvarme på med denne metode i rørføring m.v.
Ved ren varmepumpe-drift er fremløb sat til 35 gr. og det er nok til at holde en komfortabel varme i huset.
Vælges denne metode kan man jo sætte pillefyret til at køre fast 2-3 gange om dagen i et angivet interval på eks. 2-3 timer. Det kan de fleste fyr-styringer vist håndtere.
Samlet set fungerer det jeg har i forvejen rigtig godt - jeg vil bare gerne i stedet kunne trykke på en knap, fylde lidt piller på en gang imellem, og så undgå bøvlet med fyring i Orlan'en.
Vedhæftede filer
Diagram_Nyt_Pillefyr.pdf
(349.93 KiB) Downloadet 126 gange

AaVS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 jan 2018 14:31

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af AaVS » 11 feb 2018 15:59

Jeg ville købe en 15kw solo og lade den tage over der hvor virkningsgraden på varmepumpen bliver dårlig på grund af udetemp. Vil også være simpel at lave elektrisk. Så pilefyr starter og varmepumpe slukker. Og så ville jeg lade den køre på hele tanken, da jeg tror pillefyret vil have det bedst med at køre med en jævn belastning hele tiden og den regulere jo trinvis fra ca 18% og til det du evt. sætter som max, kan være 100%. Jeg ville vælge solo da jeg tror den er nemmere at rense snegl på hvis du skulle få nogle dårlige piller. Har lige selv prøvet det. Der kan være ca 200kg. piller på tanken de sælger sammen med fyret. Den vil i hvert fald række langt med dit forbrug.

hdsit

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af hdsit » 17 feb 2018 08:06

Kan styringen håndtere 2 faste kørsler i eks. 3 timer om dagen - og ingen drift ud over dette.
Hvilken metode er mest økonomisk. En lang kørsel på max. ydelse - eller mindre ydelse og flere kørsler.
Jeg tænker her på hvilke studse på akku-tanken jeg skal montere retur - og dermed hvor meget af tanken jeg skal varme op.
Frem i top - og retur på en af de 3 andre studse på tanken. (har solspiral og 90 rør i bund af tank)
Måske jeg skal få lavet det således at man kan skifte returen mellem de 3 studse - og dermed kunne prøve sig frem...
Ingen problem med varmepumpen - den føler på returvandet og starter kun automatisk når temp kommer under min,. temperatur.
Så den står altid på standby både sommer, hvor solvarmen som regel dækker behovet, og om vinteren når jeg fyrer i Orlan'en.
Det bliver højst sandsynligt en Biomax Solo, da jeg ikke kan få en Compact igennem døråbningen...
Og så ved jeg så ikke om jeg skal gå efter en 10 eller 16 kw.


Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af kæmpefyr » 17 feb 2018 22:42

Hej
Du kan godt nok købe meget strøm, for hvad udskiftning af fyr koster og træpiller er jo heller ikke gratis.
Det tror jeg altså aldrig du tjener hjem igen desværre.

hdsit

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af hdsit » 18 feb 2018 08:11

Jeg forventer nok ikke at det vil være økonomisk rentabelt - ihvertfald ikke på kort sigt.
fra 2015 til 2017 har varmepumpen i gennemsnit brugt knap 4100 kwh / år (ifølge bimåler) ud af et samlet forbrug på ca 10.000 kwh/år
Brugsvand for-opvarmes til fremløbstemperatur fra varmepumpen på ca. 32-34 gr. og resterende op til 55-60 gr. med VVB med elpatron.
Ved temperaturer omkring frysepunktet(-2 til 2 gr.) bruger VP 30-40 kwh/døgn for at holde temperaturen i gulvvarmen.

Jeg vil skyde på at jeg fyrer med Orlan'en ca. 50 dage om året (udelukkende i weekender/ferie pga. arbejde i kbh.)
- så hvis det var opvarmning udelukkende med varmepumpe, ville årsforbruget til varmepumpen nok ligge 1500-2000 kwh over, altså på op til 6000 kwh/år.
Så en beparelse på 2.400,- - 3.200,- / år. (ved ca. kr. 1,6 / kwh)

Et pillefyrs anlæg kan vel fåes til ca. 25.000,- alt incl. - så efter 8-10 år er den direkte udgift betalt.
Løbende omkostninger til træpiller kommer så oveni, og jeg ved ikke hvad det løber op i.

Der vil dog være et mindre behov for brugsvandsopvarmning med varmepatron, som jeg ikke har nogle tal på.
Jeg kunne desuden forestille mig at pillefyret også kom til at køre i hverdagen ved lave temperaturer.
Og det er nok noget svært at gætte på hvad det så evt. kan give.

Så nej - overordnet set har du nok ret i at det næppe er rentabelt, og noget der vil give nogen stor besparelse.
(den besparelse høstede jeg helt sikkert da vi skiftede fra oliefyr til varmepumpe og solvarme i forbindelse med en totalrenovering)
Langt hen af vejen er det nok mere et spørgsmål om nørderi, og ikke mindst tanken om at slippe for bøvlet med Orlan'en,
som iøvrigt kører upåklageligt.

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af kæmpefyr » 18 feb 2018 13:34

Jeg tror altså du skal finde dig en anden hobby🙄
Det betaler sig aldrig hjem, basta😠
Har du fået skrevet elvarme som primær varmekilde i din BBR så du kan få noget rabat på strømmen?

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af kæmpefyr » 22 feb 2018 08:14

Her var da sparet lidt 😁
Vedhæftede filer
C58D2BC5-2391-4A10-A496-8AB9C329111C.png

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udskifte Orlan 25kw super med Biomax pillefyr

Indlæg af kæmpefyr » 22 feb 2018 08:15

Nu er biomax ikke mit valg men dit🙄


Besvar