Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 11 sep 2010 21:29

Mit projekt med ny Atmos DC22S og 2500L akkutank nærmer sig sin afslutning. Der er nu kun noget isolering af rør tilbage samt fremstilling af en røgkøler og installation af genveksanlæg.
For at forstå hvorfor det hele er blevet så komplekst vil jeg lige give en overordnet forklaring på de fysiske forhold.
Min installation er spredt ud i 3 bygninger, de ligger i forhold til hinanden som en trekant, indbyrdes forbundet med løgstørrør.
Bygning 1 er mit hobbyværksted/fyrrum. Der står Atmos kedlen, akkutank og en oliekedel der kun er tilkoblet gulvvarmen i fyrrum/værksted.
Bygning 2 er min dobbeltgarage hvor solfangeren udgør hele det sydvendte tag, ialt ca 32kvm. Derudover står der et oliefyr som backup til fastbrændselsinstallationen. I denne bygning sammenkobles løgstørrørene fra de 2 andre bygninger.
Bygning 3 er mit hus hvor installationer til gulvvarme, sandakkumuleringslager under huset, varmtvandsbeholder, varmeflade til genveks (endnu ikke færdiggjort) og varmespiral i masseovnen er sammenkoblet.
Prioteringen på mit anlæg er som følger.
Afkølet vand pumpes fra mit hus til bygning 2 hvor først solfangeren får muligheden for at tilføre noget varme. Derefter til bygning 1, under forudsætning af at der er varmt vand i akkutanken, derfra retur til bygning 2 hvor oliekedlen tilfører varme, hvis der skulle være behov for det. Derfra ind til huset igen. I huset kan masseovnen tilføre varme hvis den har noget at give.
Forbrugerne i huset er varmtvandbeholder, varmeflade i genveksanlæg, gulvvarme og sandakkumuleringslager, med priotering i nævnte rækkefølge. Da der kun kan uploades 5 billeder, vil jeg lægge flere billeder ind i galleriet

/John
P1010016.JPG
Akkutank inden isolering 1
P1010017.JPG
Akkutank inden isolering 2
P1010019.JPG
Akkutank isoleret med de første 100mm
P1010020.JPG
Akkutang færdigisoleret og Atmos kedel
P1010021.JPG
fyrrum


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af thoken » 11 sep 2010 21:36

Hej!
Super spændende anlæg du der har fået skruet sammen :great:
Flot arbejde. Respekt new2
Læg endelig masser af billeder ind!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af Zarge » 11 sep 2010 23:32

Ser sgu godt ud, men jeg håber du har mere held med de kedelslanger end jeg har haft... Havde brugt en 4stykker på mit gamle anlæg, og på under 2 år lykkedes det for dem alle som en at blive utætte...
Så selvom de er geniale at arbejde med, er de bandlyst på mit nye anlæg...;-)
Det er ikke for at gøre dig nervøs, men det kunne være sjovt at høre om andre har samme erfaringer eller om jeg bare har været mere uheldig end man har lov til...
Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af Ulrik » 12 sep 2010 08:47

Ser godt ud, fylder godt sådan en 2500 ltr akkutank :)
Tillykke med anlægget.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 12 sep 2010 20:09

Ja jeg glæder mig til at fyre denne kommende vinter. Førhen har min brændefyring foregået i en finsk masseovn der er placeret midt i huset. Men det med at hente træ ind hver dag og slæbe det de 40 meter tværs over gårdspladsen blev for træls, og så det evige svineri indendøre bliver fantastisk at slippe for. Nu står min kedel 5m fra brændestakken.
En anden ulempe ved at bruge masseovnen er at mine gulve føltes kolde selvom rumtemperaturen var ok. Nu skal det være slut med fodkolde klinkegulve
Det netop opstartede projekt med en extern røgkøler forventer jeg mig også en del af. En kamstrup kaloriemåler skal vise mig den nøjagtige forskel i ydelse, med og uden røgkøleren.
Den akkutank jeg skulle bruge måtte ikke være alt for høj, da der kun er godt 2 m i lofthøjde i mit fyrrum. Så tanken er en brugt brugsvandsbeholder fra Kellogs i Svendborg. Diameteren er 160cm inden isolering og en totalhøjde på 190cm. Efter isolering er den ca 2m i diameter. Godstykkelsen er 8mm så den tærer nok ikke lige med det første.

/John


Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af Bagger » 19 sep 2010 20:19

Det er godt nok en af de vildeste installationer jeg har set i en privat bolig... Det ser godt ud..

Kan det passe at jeg kan tælle helt op til 6 cirkulationspumper!?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af pelle » 19 sep 2010 21:28

Nej
Nej Det Kan ikke passe. hvor ser du dem ?? Enig med Bagger Det ser bare godt ud, John.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af John Skov Jensen » 19 sep 2010 22:36

Hej Bagger
Tak, jo det er en rimelig omfattende installation. Der er flere faktorer der spiller ind.
For det første er det hele spredt ud over 3 bygninger. Da jeg købte min ejendom i 2001 var det hele i 2 bygninger, men ønsket om at gå fra masseovn til trækedel gjorde at en tredje bygning måtte indrages.
For det andet er der rigtig mange forskellige systemer, gulvvarme, masseovn, varmvandsbeholder, sandakkumuleringslager, solfanger, oliekedel og trækedel
Grunden til de mange pumper er simpel. Da jeg købte var hele installationen samlet i et komplekst system med en masse følere, termostater, differenstryk følere osv. Det var for så vidt ok, sælger havde fortalt at det havde taget ham 2 år at justere det hele ind. Men da der første gang blev problemer var der ikke en levende sjæl på jorden der kunne finde ud af det. Når vvs`eren havde justeret på en ventil forsvandt cirkulationen til masseovnen, når han så fik det til at fungere var der ingen varme i gulvene og til sidst bøvlede han med cirkulationen til fangeren med det resultat at den kogte 300l vand af hver eneste dag i en hel uge mens han bøvlede og justerede i øst og vest. Konsekvensen var at jeg tog vinkelsliberen og skar hele lortet ned af vægge og ud af skabe og begyndte at lave det efter mit eget hoved. Tanken var at dele det hele op i mindre kredse og så montere vekslere imellem for at kunne holde det adskilt og gøre evt fejlfinding nemmere. Så i stedet for at styre en hulens masse 3 vejs ventiler og avtb lignende ventiler, er der nu kun en 5-6 3 vejs ventiler tilbage, samt et hav af pumper der så i sagens natur ikke kører hele tiden alle sammen.
I fyrrummet er der en termovar ladeventil med en Alpha Pro og to Alpha pro til gulvarme shunten og cirkulation til backup oliekedlen.
I rummet med solfangerstyring sidder en Alpha2 som primær solfangerpumpe, samt en Alpha2 pumpe mere, der kun kører når/hvis fangeren når op over 85 grader og derved sikrer extra køling på fangeren. Derudover sidder der en Alpha2 til cirkulation mellem de 3 bygninger.
I huset sidder der en Alpha2 på følgende kredse, masseovn, varmvandsbeholder, 2 på gulvarmeshunten og 2 på sandakkumuleringslageret. Den ene som primær pumpe, den anden starter sammen med solfanger pumpe nr2, dvs for at lave extra køling hvis fangeren er på vej til at blive for varm.
Dog er de 2 kredse til gulvvarme og vamvandsbeholder på vej til at blive bygget tilbage til 3 vejs ventiler i stedet for vekslere, pga at differenstemperaturerne ikke er så høje og vekslerne derfor ikke er særlig effektive selv om de er ganske store. Så på den konto ryger der 2 pumper af systemet i løbet af et par måneder
Så pt er der 9 Alpha2 og 3 Alpha Pro

/John

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 07:17

Damn... Har du overvejet at ansøge grundfos om sponsorstøtte...;-)
Sgu noget af et anlæg du har fået samlet dig... Vi andres ligner jo nærmest varmeanlæget i en gammel trabant, i forhold til...:-D
Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Næsten færdig fyrrum med Atmos DC22S

Indlæg af Bagger » 20 sep 2010 23:24

Jeg har ikke så meget at tilføje... Og dog, jeg er IMPONERET... Virkelig flot arbejde, og respekt for den komplekse installation.. Jeg syntes nok jeg kunne se en del pumper... Det er da altid noget at det er energivenlige pumper.. :)


Besvar