Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody og Atmos - Første udkast

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af EKP » 27 mar 2010 21:11

Hej.

Her er første udkast til opsætningen i mit fyrrum. På tegningen mangler jeg at lave en dør ind til "brænderummet" i tegningens højre side. Her kan opbevares omkring 20 m3 træ skåret i 75 cm. stykker. Nederst i billedet ser I en 3.000 L. akkutank som får sit eget rum jeg fylder op med isolering. På loftet (ikke med på tegningen!) laver jeg en silo til piller - disse kan lukkes ned i magasinet gennem en skydelåge i loftet (hvis fejeren accepterer det!). Jeg har dog overvejet at lave mit eget magasin til woodyen så jeg når op på den maksimale mængde der er tilladt i fyrrummet - ser I nogle problemer i dette?

De røde firkanter på tegningen er ATMOS 50Kw, Woody 16 Kw, skorsten og magasin.

Hvis I har kommentare modtages de med glæde - jeg får besøg af skorstensfejeren på mandag :-)

Venligst Emil
Vedhæftede filer
IMAG0238.jpg


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Ole S. » 27 mar 2010 21:18

Hej
Det skal nok blive godt, og ja det vil helt sikkert kræve en branddør ind til brændet.
Og nej han vil sikkert ikke gå med til en skydeklap i loftet, det skal være noget der er beregnet til den slags og er brandsikkert, mener det hedder en cellesluse.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Flunk » 28 mar 2010 08:43

Husk der skal være en renselem i bund af skorsten, og fejer skal kunne komme til den?
Det ser lidt trangt ud.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Jan_Al » 28 mar 2010 10:48

Jeg ville flytte Woddy'en over hvor du har sat magasinet og så stille magasinet ved væggen hvor du har døren. Så kan fejeren også fint komme til renselemmen i bunden af skorstenen. Lige over renselemmen kan du så montere din indmurings-trækregulator. :great:

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Ole S. » 28 mar 2010 13:29

Flunk » 28 Mar 2010, 08:43 skrev:Husk der skal være en renselem i bund af skorsten, og fejer skal kunne komme til den?
Det ser lidt trangt ud.
Hej
Orv ja godt set, den havde jeg ikke lige spottet. Men ja helt enig, der blir nok for lidt plads til fejer, og han vil sikkert vende tomlen nedad til denne opsætning.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Jens » 28 mar 2010 13:38

Du skal sørge for tilstrækkelig plads mellem Atmos og væg, hvis den lige som 32 kw modellen har røgkasse til venstre set forfra.
Den skal du kunne komme til at feje og tømme. Dvs. der skal være plads til at du kan komme ned i hug, når du skal tømme i bunden.

Husk at røgrørene vist skal sidde forskudt, hvis de sidder overfor hinanden.

Jeg ville nok have Atmos ned i nærheden af akku, så rørføringen bliver kortest muligt. Men sikkert ikke væsentlig.

Tilgæld ville jeg hvis der er plads nok, rykke det hele ud fra væggene, så man kan komme rundt, og til det hele fra alle sider. Så er det også lettere at isolere rørene ordentligt og meget lettere hvis der en dag skal ændres noget.

Og så vil jeg foreslå du laver en sokkel i firkantprofiler til hver af dine fyr og sætter dem på. Sådan at man kan køre dem med en palleløfter.
Det hæver dem lidt til en bedre arbejdshøjde, og det er så nemt når der lige skal laves prøveopstilling og finjusteres de sidste cm. Plus hvis en af dem en dag skal skiftes, så er det blot at skille unionerne bagpå og så trække fyret væk.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af EKP » 30 mar 2010 19:57

Det har været nogle super input fra jer alle - tak for det. Han var som sagt på besøg i mandags og I havde ret - tommelfingeren nedad til korn/piller på loftet :-/

Han var ikke særlig tosset med ideen om at fyre med korn i det hele taget (overvejer jo at skifte woody ud med R15!). Han mener det er for bøvlet i forhold til det øgede slid på kedlen. Jeg tror imidlertid det bliver R15 med korn alligevel da jeg har en del jord jeg lige nu forpagter ud. Der må kunne laves en ordning i den forbindelse :-)

Desuden påpegede fejeren at jeg havde en gennemgående bjælke i træ som går op gennem loftet og holde taget. Den konstruktion skal ændres pga. brandsikkerhed.

Han mente også at det var en dårlig løsning af køre de to kedler på samme skorstensrør og montere trækstabilisator på woodyen. Jeg skulle i stedet montere en dobbeltrøret isokern med to forskellige lysninger - har dog ikke undersøgt hvad sådan en sag koster endnu.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af paw » 30 mar 2010 20:36

Trækstabilisator er en rigtig god ide på en woody. Når den kører i lavlast = 10-25 % er det et lille bål. Uden trækstabilisator risikerer man at bålet går ud hvis der er meget træk i skorstenen. Dette kan dog indstilles i styring, så bålet er større på 10 %. NBE anbefaler selv trækstabilisator. Må være uvidenhed fra skorstensfejers side om woody ?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Ole S. » 30 mar 2010 21:26

EKP » 30 Mar 2010, 19:57 skrev:Det har været nogle super input fra jer alle - tak for det. Han var som sagt på besøg i mandags og I havde ret - tommelfingeren nedad til korn/piller på loftet :-/

Han var ikke særlig tosset med ideen om at fyre med korn i det hele taget (overvejer jo at skifte woody ud med R15!). Han mener det er for bøvlet i forhold til det øgede slid på kedlen. Jeg tror imidlertid det bliver R15 med korn alligevel da jeg har en del jord jeg lige nu forpagter ud. Der må kunne laves en ordning i den forbindelse :-)

Desuden påpegede fejeren at jeg havde en gennemgående bjælke i træ som går op gennem loftet og holde taget. Den konstruktion skal ændres pga. brandsikkerhed.

Han mente også at det var en dårlig løsning af køre de to kedler på samme skorstensrør og montere trækstabilisator på woodyen. Jeg skulle i stedet montere en dobbeltrøret isokern med to forskellige lysninger - har dog ikke undersøgt hvad sådan en sag koster endnu.
Hej
Synes umiddelbart den fejer lyder noget emsig.
Korn er pt en super ide pga den meget lave pris, men en Woody er ikke den bedste løsning til den slags.
Kan den bjælke ikke brandisoleres med f.eks. rockwool og gips??
Dobbeltrøret isokern det lyder indviklet og MEGET dyrt, der står i tusindvis af anlæg, hvor der er koblet to kedler til samme skorsten og som kører ganske fint. Håber det kun er ment som et godt råd fra ham, og ikke et krav??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Woody og Atmos - Første udkast

Indlæg af Ulrik » 31 mar 2010 00:22

Hvis du alligevel er hooked på en R15 og kornfyring skulle du måske overveje at droppe Atmos'en helt?

Det kommer til at koste dig en del for kedel og ekstra skorsten til Atmos'en.
Prøv engang at regne ud hvor mange tons billig korn du kan få for de penge :)
MvH Ulrik©


Besvar