Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Viessmann - Vitoligno 300

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
pet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 nov 2009 19:52
Mit fyr: Viessmann vitroligno 300
Areal: 170
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af pet » 22 nov 2009 10:22

hej igen

har lige bygget lidt om på rørene, Viessmann viser ikke noget om en termoventil mellem fremløb og retur vand på deres tegninger uden buffertank.
men efter råd fra en VVSer, blev pumpen til varmtvands kredsen udskiftet med en soloventil. pumpen blev flyttet ind til kedlen på retursiden, og en termoventil blev monteret mellem frem og retur. dette skulle medvirke til en lidt højre skortstens temp. jeg har kun kørt med det siden i går. men det har ikke givet en højre flamme temp. den ligger stadigvæk lavt på ca 350´c ved fuldlast.
kedlen får nu ikke det kolde vand tilbage, det skulle jo også sikre en længre levetid.
teknikkeren fra Viessmann kunne heller ikke sige hvorfor Viessmann ikke viser denne ternoventil i deres tegninger, det er et must på de fleste andre kedletyper.
forbruget indtil nu, har brugt 9 sækker a 16 kg. siden sidste søndag, men så har den været gået ud et par gange tirsdag. idag monterer jeg en pillesilo fra en Woody med snegl og silo. den rummer 10 sækker og skulle gerne kunne køre en uge, men nu får vi se.


autopille
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 okt 2009 20:10
Mit fyr: Viessmann Vitoligno 300
Areal: 330 bolig + 167 kæl.
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 24
Årligt forbrug: N.A.

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af autopille » 22 nov 2009 20:24

Hej pet

Her er den skitse Viessmann sendte til mig (vedhæftet)

De anbefalede mig at vælge buffertanken for at få så høj udnyttelse af kedelen så muligt. Skal dog også siges at jeg valgte dette da det nu er forberedt til at koble solvarme på.

Men som du ser er der på denne skitse anbefalet et shunt til at hæve returtemperaturen inden det kører ind i kedlen. Har du vejrkompensering på dit anlæg?
Vedhæftede filer
Principskitse.pdf
(41.2 KiB) Downloadet 238 gange

pet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 nov 2009 19:52
Mit fyr: Viessmann vitroligno 300
Areal: 170
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af pet » 22 nov 2009 21:51

hej

ja jeg har også vejrkompensering, jeg fik også monteret en 300 liters varmtvandsbeholder fra Viessmann. den er også forberet for solvarme. begge kredse er dog monteret nu.
anlægget kører nu ok, bortset fra den lave flammetemp.
ved du hvordan man får forbrugs måleren til at virke. den er vist under koderne, men ikke nærmere beskrevet.
Der må skulle tastes en vægt ind ud fra en givet tid, men hvad.


Mvh

Peter

autopille
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 okt 2009 20:10
Mit fyr: Viessmann Vitoligno 300
Areal: 330 bolig + 167 kæl.
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 24
Årligt forbrug: N.A.

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af autopille » 22 nov 2009 22:45

Hej igen pet

Først skal jeg lige ha' en ting helt klart. Er det en Vitoligno 300 eller en Vitolig 300? Der er nemlig stor forskel.

Jeg ser nu skriver du fyrer med 8 mm piller. Såfremt du har en Vitoligno 300 skal du fyre med 6 mm. Synes også jeg har set de fleste af de såkaldte "fuldautomatiske" pillekedler anbefales 6 mm

pet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 nov 2009 19:52
Mit fyr: Viessmann vitroligno 300
Areal: 170
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af pet » 23 nov 2009 11:27

hej

det er den helt nye fra Viessmann Vitoligno 300 på 12 Kw.
jeg har ca. 1 tons tilbage af 8mm pillerne, inden jeg går over på 6 mm
den har kørt på 6 mm under opstarten og de første par dage. jeg kunne ikke se nogen forskeld.
jeg har læst et sted at 6mm er til brænder med lav ydelse, det skulle give en bedre fyldningsgrad.
men du har ret Viessmann anbefaler 6 mm så det vil jeg også bruge fremad rettet.
har lige talt med Viessmann igen, de regner med at komme en af dagene og skifte nogle dele så den ikke sifter sprog.
måske du også skulle fortælle dem du har samme fejl, hvis ikke du har gjort det.


pet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 17 nov 2009 19:52
Mit fyr: Viessmann vitroligno 300
Areal: 170
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: ukendt
Årligt forbrug: ukendt

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af pet » 15 dec 2009 20:26

Hej Igen

Ja så har den nye kedel kørt 1 mdr. tid
jeg har et forbrug på 12sække a 16 kg om ugen 8 mm. jeg skifter til 6 mm på søndag, så må vi se om det har nogen effekt.
alt i alt er jeg meget tilfreds med det nye anlæg, det er utrolig nemt at bruge, og det passer sig selv. nu skal jeg bare ud af den gamle vane med at skulle i fyrrummet hver dag, som med det gamle anlæg.
nu skulle der jo komme noget frost og sne den næste tid, så må vi bare håbe at forbruget ikke stiger voldsomt. jeg har igennem de sidste mange år med det gamle anlæg lagt meget konstant på 6 ton pr år. Der skulle jo gerne kunne reduceres lidt på den konto. ellers må jeg vel bare glæde mig over jeg er blevet lidt grønnere i disse klima tider.

autopille
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03 okt 2009 20:10
Mit fyr: Viessmann Vitoligno 300
Areal: 330 bolig + 167 kæl.
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 24
Årligt forbrug: N.A.

Re: Viessmann - Vitoligno 300

Indlæg af autopille » 01 jan 2010 15:18

Så er der fyret 2 paller piller af siden 13. november. Det har været koldt så de 330 kvm har "slugt" 33 kg i døgnet (mod 24 kg/døgnet i okt/nov). Derudover har der samtidigt været en radiator tændt i kælderen.

Der har været fyret med Neova piller. Det har været meget tilfredsstillende.

Nu har jeg købt de paller staoilpiller fra Bio-brændsel der skal fyres af.


Besvar