Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Indlæg af Ole S. » 09 jun 2009 20:16

Hej

Skal ikke kloge mig på dit diagram. Men ja din røgføler skal sørme IND i røgrøret, plejer at være igennem et 6mm hul.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Indlæg af traktorsmed » 16 jun 2009 23:28

så blev projektet færdigt og syns selv det er blevet godt, nu går jeg bare og prøver at lære det nye anlæg at kende og kører lidt forsøg. efter at have prøvet at kører "ren" stoker uden om akkutank og fundet ud af det vil kører en hel del pause med resultat i en masse løbe sod, er jeg gået over og kører i akku tank det tager 2 sække a 16 kg at fyrer hus og akku tank op og så får den lov at kører 100% drift i ca 10 timer. første gang kørte jeg retur fra hus i den indgang i midten at tanken (har lavet to for vidste ikke helt hvor den skulle placeres) på akku tank og det gav lidt ballade, den blandede/kølede fra midten og ned fra starten, så det holdt faktisk kun 2 døgn altså forbrug på 16kg i døgnet. men nu har jeg fyret den op igen og igen 32kg så er hus varm og tank 75grader, og denne gang kører den retur fra hus ind ca 1/3 oppe fra bund og det lader til den lagdeler ordenligt nu, så må vi se hvor længe det holder. men det skal lige siges at akku tank kun er isoleret med et enkelt lag rockwool ca 15cm tykkelse (det skulle lige gå lidt hurtigt plus jeg ikke havde mere hjemme). det eneste "problem" jeg syns jeg har er at jeg har lidt bøvl med at slukke/stoppe fyret..... når jeg trykker på stop, så kører blæser i 5 min, vel både for at køle og brænde de sidste gløder af tror jeg, når så det er gjort åbner jeg ned i fyret og rager gløderne ud af brændehovedet og lukker og går så min vej, men hvis jeg kommer ca 1 time efter igen er blæser kassen eller hva den hedder og noget af røret meget meget varmt. så kører jeg lidt piller frem og rager dem ud igen det er så halv sort piller.... skal det bare være bøvlet at standse et stoker fyr? eller er der nogen gode råd.
Vedhæftede filer
016p.jpg
014p.jpg
013p.jpg
012p.jpg

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Indlæg af Flunk » 17 jun 2009 08:23

Flot anlæg.

Vedr stop af stokeranlæg, så trykker jeg på stop, og der kan godt liggge gløder i min i 4-6 timer efter stop, uden at det brænder tilbage.
Sørg for at låge til magasin er helt tæt.
Hvad siger manualen om stop proceduren?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Indlæg af traktorsmed » 17 jun 2009 13:30

ikke andet end man også bare som du gør trykker på stop. måske jeg bare skal have is i maven....

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: DB 16 med DB LE 450 stoker projekt

Indlæg af traktorsmed » 19 jun 2009 19:27

nu prøvede jeg så igen igår at stoppe, men denne gang trykkede jeg på stop hvorefter blæseren kørte i 5 min og så gik jeg min vej. 1,5 time senere var jeg lige ude for en sikkerheds skyld og mærke på blæser kasse og snegl rør, det var hånd lunt men heller ikke mere, jeg åbnede ingen låger eller andet for at kigge og på den måde lukke ilt ind. idag da jeg kom ud til fyret åbnede jeg i magasin for at se om det var sorte piller jeg havde men nej det så fint ud og fyret havde endda ikke brugt så mange som de tidliger gange jeg har fyret akkutank op. så åbnede jeg ned i fyret og holdt et spejl ned for at se ind i brænderhoved/snegl og der var hvert fal 10cm ind til friske piller i sneglen..... ikke fordi det gør så meget bare det stopper der. jeg har også prøvet en enkelt gang at holde spejlet ned mens der var ild og det ligner den brænder oppe ved sneglen helt ude ved brændehovedet, men det gik hurtigt for det var dælme varmt at holde det spejl, men er der noget galt når jeg brænder så tæt eller i enden at snegl.


Besvar