Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af MortenF » 05 mar 2009 23:21

Hej alle sammen :)
Her er lidt om et Passat C4 fra 2001.
Der er fyret med rug fra starten af og det har ikke givet anledning til problemer, endnu.

Spørgsmål og særligt kommentarer er velkommende.
Konstruktiv kritik er særligt velkommen, 8 års erfaringen og jeg bliver ved med at lære nyt.

Kornfyret
Den lokale smed solgte Passat stokerfyre og han anbefalet et Passat C4 med 600 liter beholder.
Det var med alm styringen og det blev indkøbt 2 månder iforvejen.

Billede
Ny styring

Billede
Tidligere styring.

Erfaringer
For stort fyr
Det har en effekt på 36kw med korn. Fyrets størrelse var bestemt af smeden og Passat. Det er alt for stort. Vi har været nød til at monteret blæser ,sten , skiftet indskubben til det der standart følger med et Passat C2 ~19kw for ikke skulle tømme aske hele tiden. Det er nemt at styre et fyr med 100% kapacitet men et fyr der kun køre med 25-35% kapacitet er meget besværligt.

Ilt-styring
Iltstyringen er standart i dag på alle fyre og er meget vigtigt når man fyre med korn. Det første år blev indskubbingen og blæser styret manuelt. Det var meget besværligt og kan ikke anbefales. Alle problemer forsvandt da vi fik eftermonteret ilt styringen.

Opdateret med Kabstyringen 5.Marts 2009

Rug
Der er blevet fyret med rug fra dag 3 af. Træpillerne ville ikke brænde ordentligt (grundet et for stort fyr) og gik hele tiden ud. De blev skiftet ud med rug og det var perfekt. Rug/korn er godt fordi at det kan ligge og gløde uden problemer. Dvs. at selv hvis der går lang tid uden ”forbrug” er der gløder og med lidt blæs bluser ilden op igen. Det er rigtigt godt om sommeren når at der er 2 x 2 timer om dagen hvor forbruget er højt ( folk går i bad, opvaskemaskinen kører og der vasketøj). Resten af dagen står fyret næsten stille og der er ikke problemer med store mænger aske.

Opfyldning
I starten blev alt kornet båret ind i rummet. Det var alt for meget arbejde. Se billeder til kornfyldning. Opfyldningen er blevet reduceret til 2 minutter omkring hver 3-4 dage i snit.

Daglige tilsyn
Fordi at der fyres med korn skal der kigges til fyret dagligt. De er ikke hverdag at der skal tømmes aske men hvis der har været en uheldige dag med forskelligt vejret kan fyret have fyldt askeskuffen. Under normale forhold tømmes askeskuffen hver 3 dage, det kan blive til hver 5 hvis man lige trykker lidt med skovlen i den.

Reparationer
Relæerne er blevet skiftet 2 gange. Temperatur sensoren til røgtemperaturen er blevet skiftet 3 gange. Stenen som ligger imellem røg-rørene og brændkammeret er blevet skiftet 5-6 gange nu. Den kan ikke holde til varmen når at fyret starter op for fuldt blæs og slukker igen hurtigt. Når den knækker, falder den ikke ned. Den bliver hængende så der går normalt 1-2 måneder fra den knækker indtil at nogen tager sig sammen og skifter den.

Går ud
Det sker 3-5 gange om året at nogen husker at rense fyret men det går lidt stærkt så fyret bliver ikke påfyldt korn. Hvis fyret går ud og det bliver opdaget i løbet af 4-6 timer er det blot at fylde det op og trykke start. Hvis det har været gået ud i 6?12 timer kræver det 2-4 timers overvågning fordi at man bliver nød til at lukke de forskellige kredse ned. Starte fyret og sørge for at kommer op i drifts temperatur, så åbne en kreds af gangen og vente på den varmer op.



Gården Fagerholt
På Fagerholt er der et stuehus med 360 kvm og 200 kvm lejligheder.
Halvdelen af stuehuset bliver brugt til bondegårdsferie samt lejlighederne.

I løbet af det første år blev der tilføjet 2 vandvarmere, 2 vaskemaskiner og 1 opvaskemaskine til fyret.


Baggrund for investering i Kornfyr
• Stuehuset var opvarmet med oliefyr
• 3 lejligheder i sidebygningen var el opvarmet
• Oliefyret var af ældre dato (+30år) og brænderen var 10 år.
-Under alle omstændigheder kunne det betale sig med en ny brænder.
• Ønsket om at fyre med egen kornproduktion


Økonomi
• Stuehuset havde i 2000 et olie forbrug på ca.3200 liter.
• Lejlighederne vides ikke hvad det præcises elforbrug har været.
• Vaskemaskine, brugsvand og opvasket maskine var alle på el.
• Der var tidligere kigget på halmfyr men det var umiddelbart formeget arbejde , på trods af den bedre økonomi.



Oversigt over varmekreds
Billede

Forskellige billeder

Billede

Fremløbs temperaturen er sat til 75 grader i styringen og den bliver holdt på 77-79 grader under normal drift ( 95 % af året).
Rygter vil vide at den kan sætte ned til 65-70 grader men fyret køre godt med 75 grader og det er vigtigt at fyre køre perfekt.

Billede
Røg temperaturen svinger imellem 110 og 150 grader.


Billede
Skorstens rør og beholder til brandslukning i beholderen. Den er ved et tilfælde blev tømt i en fuld beholder.
Surt arbejde at grave det hele op igen.

Billede
Dette er røgrørene set fra toppen af. Bemærk der er fjernet 5 rør for at holde temperaturen oppe i skorstenen.
(Gør dem rent næste gang inden jeg tager et billede.)

Billede



Opfyldning af fyret.

Billede

Hiv en gang i skodet og så er der korn med fuldfart.


Billede
En 5 tons silo køre via en flex snegl op i en 1 tons silo. Fra den 1 tons silo er der direkte adgang til fyret.

Billede
1 tons silo.

Billede
Set fra top, 1 tons silo med føler til opfyldning.


Rørføring til stuehus og lejligheder
Billede
Fra fyr til lejligheder

Billede
Fra fyr til stuehus




Rum billeder

Billede

Billede


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af Flunk » 06 mar 2009 08:31

Tak for et indblik i de første 8 år med Passat C4.
Ærgeligt at du fik den bestilt for stor, når du mener at en C2 havde været stor nok.
Hvad kostede hele installationen?

Var der ting du vill have lavet anderledes hvis du skulle gøre det i dag?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af kaptajnen » 06 mar 2009 08:49

Tak for din fine gennemgang og fine billeder! :great:

Sammenligner man billed og tegning af rørføring forbi græsplæne ser det ud, som om det er en omvej omkring plænen på tegningen, men så vidt jeg kan se er der faktisk kortere alligevel når man ser på dit sammensatte billede.
God idé at tegne rørføringen på et virkelig billede! :great:

Ja, trist med den overdimensionering. Det ser man desværre ofte... :(
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af Steffeno » 06 mar 2009 21:41

Fedt indlæg, med go info, og super med billeder til at forstå sammenhængen..

Ser ud til du har et godt anlæg og er glad for det.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

tnordholt

Re: Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af tnordholt » 07 mar 2009 07:42

Hej Morten,

Jeg ville nok isolere roegroeret for paa den maade at haeve temp. i skorstenen. Saa kan du jo maaske faa et par turbolatorer i igen og derved faa en bedre ydelse:)


MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Re: Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af MortenF » 07 mar 2009 22:29

Først ,tak for alle de gode kommentarer !
Har læst dem med stor omhu og prøvet at besvare dem efterbedste evne. Skriv gerne hvis der er noget jeg skal uddybe.
kaptajnen skrev:Tak for din fine gennemgang og fine billeder! :great:

Sammenligner man billed og tegning af rørføring forbi græsplæne ser det ud, som om det er en omvej omkring plænen på tegningen.
Det var faktisk en omvej, vandværket ligger i midten af græsplænen og derfor var det ikke muligt at grave lige igennem.

Skal lige tilføje at nu der var gravet op blev det lagt netværks kabel imellem alle byninger. Det rigtigt rart idag , fordi der er trådløst internet over alt plus netværks stik ude ved fyret :great:
kaptajnen skrev:
Ja, trist med den overdimensionering. Det ser man desværre ofte... :(
Jeps men fyret virker rigtigt godt efter en nedgradering til C2. Alt blev gjort efter bogen men ingen vil tro på at et træhus fra 1890 efterhånden var isoleret bedre end et alm. stuehus. Så forstår godt at smeden/passat anbefalet et fyr i denne størrelse.
Steffeno skrev:Fedt indlæg, med go info, og super med billeder til at forstå sammenhængen..
Mange tak , har flere billeder hvis der er noget du gerne vil se næmere på.
tnordholt skrev: Jeg ville nok isolere roegroeret for paa den maade at haeve temp. i skorstenen.
Jeg ved det godt men skorstensfejeren har ikke sagt noget negativt endnu og det giver en god varme. Har isolerer alle andre rør i fyrrummet men skorsten var selvfølige det bedste sted at starte.


Flunk skrev:Tak for et indblik i de første 8 år med Passat C4.
Hvad kostede hele installationen?
Var der ting du vill have lavet anderledes hvis du skulle gøre det i dag?
Installation var samlet 150.000kr inc nedgravning af rør/kabler, opbygning af lokalet omkring fyret , installation af komplet rørsystem i lejligheder ( + radiatorer) og udskifting af alle vandbeholder og nedrivning af oliefyr. Så 2-3 år til og anlægget har tjent sig selv hjem.

Anderledes.
Ja, ville have købt en mindre vindmølle, solfangere og en varmepumpe istedet. Økonomien ville have været dårligere i det projekt men tilgengæld skulle jeg ikke kigget til "fyret/løsningen" hverdag. Fortryder ikke min løsning men hvis jeg vidste det jeg ved idag , have jeg valgt anderledes. Kan godt lide at passe fyret men kunne også snildt undvære det. ( Du kan selvfølige argumenterer for at jeg blot kunne bruge træpiller og spare en del arbejde. Men kornet er jo "gratis" .. næsten da )

MortenF
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 05 mar 2009 20:47
Mit fyr: Passat C4 med ilt styring
Areal: 600 kvm
Brændsel: korn (Rug)
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 150-400 kg
Årligt forbrug: ~40 tons
Geografisk sted: Sjælland - Skibby
Kontakt:

Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af MortenF » 09 okt 2013 17:00

Har fået monteret Stokerbot , er meget tilfreds med den men leder efter et alternativ da den ikke sælges mere.

http://stokerlog.dk/public/2BXMRVH

nemocharley

Passat C4 - Fyret med rug ( Mange billeder)

Indlæg af nemocharley » 09 okt 2013 17:33

virkeligt godt indlæg, og spændende. Tak for det.


Besvar