Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Ole S. » 22 dec 2008 20:17

Hej

Såvidt jeg kan se er der ikke cirkulation i ekspansionsbeholder, som jeg før skrev,den sorte slange er vist et overløb??? Er ret sikker på at den beholder vil fryse i stykker, medmindre da der er en streng man ikke kan se??

Henrik nu må du vende tilbage og gi os en forklaring:-))
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af HenrikN » 23 dec 2008 07:07

Hej Allesammen!


Ja nu må jeg vist give nogle svar :) Nej der er ikke cirkulation i min ekspansion. Den anden streng I kan se er ganske rigtigt overløbsslangen. Den er bare ført ned langs taget til afløb. Ekspansionsbeholderen skal selvfølgelig isoleres efter alle kunstens regler (ca. 300mm) Det er lavet på samme måde i mit gamle anlæg, og der har aldrig været problemer med at det fryser. Ja jeg har både sikkerhedsventil og Åben ekspansion. Min VVS'er vil helst gå med både livrem og seler, da han et par gange i sin karriere har set en tilgang til en ekspansion der med årene er blevet lukket til af tæringer med en eksplosion til følge. Derfor sikkerhedsventilen.
Ekspansionen burde vel ikke blive varm hvis der ikke er nogen cirkulation, eller???
Ernst du har ret i at pumpen sidder på returen, men jeg har selvfølgelig en lavenergipumpe der sidder på fremløbet efter ekspansionen, det kan man ikke se på billederne da den sidder i et andet rum. Retur pumpen er igen på anbefaling af min VVS'er. Han siger, at når man har et stoker eller fastbrændselsfyr er det en god idé med en returpumpe, så man altid får koldt returvand frem til kedlen i tilfælde af at den skulle begynde og koge. Jeg havde det på samme måde på min gamle gasogen og har aldrig haft problemer med luft. Men jeg kan godt se hvad du mener Ernst, så jeg burde måske pille den af igen?
Fiaght du har ret i at rørene på loftet er lige til at falde over. Men da jeg bor i et gammelt hus med lavt til loftet er det meningen at der skal efterisoleres på loftet så jeg ikke bruger lofthøjden nedenunder til isolering. Så der kommer 250mm isolering på loftet og et nyt loftgulv. Derfor kommer rørene til at ligge nedenunder, så det er kun i starten at jeg kan komme til at falde over dem :D
Jeg tror det var svar på de fleste spørgsmål, men I må endelig vende tilbage hvis I har flere :)
Jeg har jo travlt med at få fyret færdigt, så det er ikke sikkert at jeg lige er så meget på. Men jeg skal nok svare så hurtigt jeg kan. Tak for alle Jeres inputs, det er virkelig lækkert at have sådan en kæmpe viden som I alle ligger inde med lige ved hånden.

Med venlig hilsen
Henrik
Venlig Hilsen
Henrik

Fiahgt
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 26 aug 2008 11:37
Mit fyr: Reka HKRST 10
Areal: 146
Brændsel: Helst det er er gratis
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Årligt forbrug: Ukendt
Geografisk sted: Nibe

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Fiahgt » 23 dec 2008 10:51

Du får aldrig brug for at kunne lukke koldt vand ind på din kedel. Min er kun faldet ud på overkog engang og det var sgu min egen skyld der var jo piller til tr dage inde i kammeret så derfor blev temperaturen jo så høj da der ikke var det store forbrug om natten.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Ole S. » 23 dec 2008 15:20

Hej Henrik

Tak for forklaring. Sidder din eks. beholder et sted, hvor det ikke fryser ret hårdt, er det måske ok, men sidder den i et rum, hvor der blir lige så koldt som udenfor, turde jeg ikke binde an med det der. Uanset hvor godt du isolerer vil frosten finde vej ind, husk på der er ingen varmekilde, og det er afiltet vand der fryser nemt. Husk også på dit rør op til beholderen, der skal ikke meget til før den lille vandmængde i røret fryser, uanset om det er isoleret.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

HenrikN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af HenrikN » 23 dec 2008 15:32

Ole S. skrev:Hej Henrik

Tak for forklaring. Sidder din eks. beholder et sted, hvor det ikke fryser ret hårdt, er det måske ok, men sidder den i et rum, hvor der blir lige så koldt som udenfor, turde jeg ikke binde an med det der. Uanset hvor godt du isolerer vil frosten finde vej ind, husk på der er ingen varmekilde, og det er afiltet vand der fryser nemt. Husk også på dit rør op til beholderen, der skal ikke meget til før den lille vandmængde i røret fryser, uanset om det er isoleret.

Hej Ole!

Den sidder lige over fyrrummet og taget er paptag hvor der er lagt eternit ovenpå, så jeg har aldrig været under 0 grader mens jeg har boet her. så jeg tror det er ok.
Venlig Hilsen
Henrik


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Ole S. » 23 dec 2008 15:39

Hej Igen

Der bestemmer du selvfølgelig helt selv, var bare min mening. Man ved selvfølgelig ikke om vi får ordentlig vinter igen, men når der har frosset 10-15gr en uge så finder kulden altså ind. Men så kan du selvfølgelig bare supplere med en elvarmer i den værste tid.

Held og lykke med projektet. Og kan du så se at komme ud og samle rør, istedet for at sidde foran skærmen. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Ulrich-307Hdi
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 09 sep 2008 21:56
Mit fyr: Woody 16 KW på Roca
Geografisk sted: Jorden, Shell-land, Køge

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Ulrich-307Hdi » 24 dec 2008 07:54

Jeg har løst problemet ved alt komme lidt kølervæske i anlægget.
Hygge Ulrich

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af søren ø » 24 dec 2008 09:53

har også før kørt med en uisoleret åben exp. på loftet uden nogen form for problem
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Jms
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 jul 2008 14:38
Geografisk sted: Varde vestjylland

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Jms » 02 jan 2009 20:12

Hej Henrik

Hvor meget måtte du slippe for forlængelse af sneglen og hvor lang er den.
Hvor stor er beholderen.

Mvh
Jesper

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Mit nye fyrrum Reka HKRST-10

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 feb 2009 17:44

Hej henrik
Der er nogen, der har overset det jeg skrev vedr. din ekspansionsbeholder. Den vil du "slæbe" med hele tiden.
Du behøver ikke at være bange for den fryser, om så det fryser 40 grader udenfor.
Der opstår altid selvcirkulation i sådan en lang lodret stående rør op til beholderen.
Din ekspansionsbeholder vil altid have samme temperatur som fremløbet ind til radiatorene.

Når jeg først skriver nu, er det fordi, jeg har været på ferie over i Californien.
Ja, - jeg var lige over og fortælle Swartsnegger og Barak Obama lidt om solvarme :D
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar