Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multi 22 og solvarme

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Modtaget likes: 2 gange

Re: Multi 22 og solvarme

Indlæg af Cykellapper » 14 jan 2009 23:12

jni skrev:Har du nogen måling af virkningsgrad på anlæget, (det er selvfølig ikke så nemt ved brændefyring)
mvh Jesper
Nej - det ville kræve noget mere måling på frem- og returtemperatur, samt en flowmåling. Det har jeg ikke lavet.

Skal have lavet en rutine, der udregner pilleforbruget i forhold til udetemperaturen. Den vil give en ide om, hvorvidt man sviner med varmen.

Jeg har dog fået lavet en KWh-tæller på solvarmen, så der ved jeg, hvor meget der bliver produceret. Jeg måler på temperaturtilvæksten i VVB (4 følere), når solvarmepumpen kører.
Preben Mortensen
(Cykellapper)


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Multi 22 og solvarme

Indlæg af kaptajnen » 15 jan 2009 01:50

Cykellapper skrev: Nej - det ville kræve noget mere måling på frem- og returtemperatur, samt en flowmåling. Det har jeg ikke lavet.

Skal have lavet en rutine, der udregner pilleforbruget i forhold til udetemperaturen. Den vil give en ide om, hvorvidt man sviner med varmen.

Jeg har dog fået lavet en KWh-tæller på solvarmen, så der ved jeg, hvor meget der bliver produceret. Jeg måler på temperaturtilvæksten i VVB (4 følere), når solvarmepumpen kører.
Vil det sige at du beregner effekten ved at sammenholde temperaturtilvæksten over tid, idet man kender den krævede effekt for at opvarme 1L vand 1 grad?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Modtaget likes: 2 gange

Re: Multi 22 og solvarme

Indlæg af Cykellapper » 15 jan 2009 23:27

kaptajnen skrev:Vil det sige at du beregner effekten ved at sammenholde temperaturtilvæksten over tid, idet man kender den krævede effekt for at opvarme 1L vand 1 grad?
Ja.

Jeg har 4 følere i VVB, hvorved jeg kan følge lagdelingen.
Når fyret er slukket, måler jeg tilvæksten i hele VVB, og når fyret er tændt måler jeg kun på den nederste halvdel, som fyret ikke kan opvarme.
Herefter lader jeg PLC'en beregne, hvor mange Kcal der er tilført vandet. Der går 860 Kcal på 1 KWh.
Altså: man kan opvarme 860 liter vand 1 grad med 1KWh energi.

Denne beregning foretager jeg hver halve time.

Det, jeg med denne metode måler, er altså den fysisk afsatte nettoenergimængde, incl. tab i VVB. Det varmtvandsforbrug, der måtte være mens solvarmepumpen kører, kompenserer jeg heller ikke for. Bliver der brugt mere varme på den målte halve time end solvarmen har leveret (= negativ tilvækst), skrotter jeg blot værdien.
Preben Mortensen
(Cykellapper)


Besvar