Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 26 okt 2018 13:23

Goddag alle sammen.

Jeg er så heldig, at jeg har fået installeret mig et nyt stokeranlæg.<br/>

Sagen er den, at jeg har erhvervet mig en ældre og større hus, hvor beboet areal er 500kvm. Dertil hørende er der 120kvm værksted, som jeg ønsker opvarmet til min. 10gr over vinteren.<br/>

Stuehuset er henover de senere år blevet renoveret, og er idag klassificeret til en kl. C energimrk. Dog har min elregning været på omkring 40.000kr årligt, ved brug af varmepumpe med brine i haven.

Problemet med dette var, at grundet husets volume, havde jordvarmen svært ved, at holde huset varm, og det var samtidig alt for dyrt.
De 1200m jordvarme slange, blev nedkølet til -6gr sidste år, og er faldet støt henover de senere år. Og jeg frygter hvis der kommer en rigtig hård vinter, vil temperaturen komme langt længere ned.

I 2015 erhvervet min bror sig et stokeranlæg fra Stokergården I midtjylland, og han har været svært godt tilfreds. Han har udelukkende fyret på flis i 2015,2016 og 2017. Sidenhen har han eksperimenteret mere med affalds produkter såsom rapsafrens og roefrø.

Ud fra min brors erfaringer, søgte jeg derfor et anlæg i samme stil som det han havde. Kravene var
- Skulle have selvstart
- Være selv modulerende med PID styring
- Nem support
- Pris venligt
- Kunne opvarme mine kvm.
- Online tilgang af overvågning

Jeg kiggede derfor på JEPO, Gejs og Stokergården.
Valget faldt på Stokergården, hovedsageligt grundet Supporten, pris og styringen.

Jens fra stokergården (indehaver) vejledte mig i at vælge hans største stoker anlæg, der har kapacitet på 1150liter, samt det formentlig også er den han vil tjene mest på. Man er vel vestjyde <E>icon_cheesygrin.gif</E> <E>icon_cheesygrin.gif</E>

Jeg havde et ønske om billigt brændsel, og flis er naturligvis noget af det absolut billigste at fyre på, når man har en stokeranlæg.
Mit forbrug vil derfor blive ml 60-90m3 flis årligt.
I en 1150liter beholder, vil dette betyde at jeg formentlig skulle fylde beholderen hver anden dag minimum.

Grundet mine mange rejseaktiviteter i mit firma, skulle jeg have et system, der kunne være selvkørende i minimum en uge af gangen.
Derfor påtænker jeg mig, at lave en snegl løsning, der automatisk snegler flis op i beholderen når denne er tom.
Sneglen er indkøbt. Ø300mm snegl, 7m lang, samt meget robust bygget. Billeder nedenfor. (Dette bliver projekt 2019)

Tilbage til huset.
Sidste vinter, da det var koldest, var huset kun 13-14gr indendørs. Og til vinter kommer der småfolk i familien. Derfor var fruen rimelig forståelig omkring dette projekt. (Har læst mig til, at det er noget med mødre, deres homoner, og bygge rede mm) <E>:shock:</E> <E>:lol:</E>



Projektets største hindring var:
Hvor pokker skal al den flis opbevares, hvor matriklens overhoved kan godkende dette.<br/>
Hun ville gerne vi kunne indrage værkstedet til dette. Det havde jeg desværre ikke megen interesse i. Og valget faldt derved på, at bruge den ene af de 3 åbninger i bilgaragen.

Der vil under forløbet også komme nogle af de tegninger jeg har lavet før byggeriet startede. Dog kan jeg ikke finde dem i skrivende stund.

NB:
Inden vi begynder at skype med skarpt, vedr. forkerte håndværks metoder ved installation mm. Så skal det siges, at alt er lavet selv. EL, VVS, tømre arbejde mm. Så jeg kan sagtens leve med, at det ser lidt skævt/underligt ud. Så længe funktionen er brugbar.
Og for at komme jer i forkøbet ved, placering af mine haner i vvs installationen. Ja, jeg kan godt se problemet idag.


Det var hvad jeg nåede at skrive idag.

Her er et link til albummet. Tråden bliver opdateret, så snart jeg har tid, med beskrivelse og tanker til de forskellige billeder. Under selve planlægningen, udførelsen, og anvendelsen :)

http://s1117.photobucket.com/user/Rmerr ... how/fyrrum


pendec

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af pendec » 26 okt 2018 13:49

Rmerrild skrev:
26 okt 2018 13:23
Goddag alle sammen.

Jeg er så heldig, at jeg har fået installeret mig et nyt stokeranlæg.<br/>

Sagen er den, at jeg har erhvervet mig en ældre og større hus, hvor beboet areal er 500kvm. Dertil hørende er der 120kvm værksted, som jeg ønsker opvarmet til min. 10gr over vinteren.<br/>
For dem som vælger at se album, så er informationen "Fået installeret mig et nyt stokeranlæg" jo mildt sagt :), det er meget mere end det :)
Imponerende stykke arbejde, og når du har lavet alt selv, så er det jo også flot.
Du skulle lige have trukket rør ud til poolen, så du ikke skulle varme op med alternative løsninger, for jeg har selv haft sådan bassin og det var ikke nemt at varme op.

Så tillykke med et stort arbejde udført, håber du glædes over det, og sidst, huset på 500m2 er da også flot, rene sort/hvide farver for hoveddelen, det ser godt ud.

Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 26 okt 2018 22:05

pendec skrev:
26 okt 2018 13:49
For dem som vælger at se album, så er informationen "Fået installeret mig et nyt stokeranlæg" jo mildt sagt :), det er meget mere end det :)
Imponerende stykke arbejde, og når du har lavet alt selv, så er det jo også flot.
Du skulle lige have trukket rør ud til poolen, så du ikke skulle varme op med alternative løsninger, for jeg har selv haft sådan bassin og det var ikke nemt at varme op.

Så tillykke med et stort arbejde udført, håber du glædes over det, og sidst, huset på 500m2 er da også flot, rene sort/hvide farver for hoveddelen, det ser godt ud.
Tak skal du have. Planerne var ellers større end det der er blevet udført i år. Dog var tiden desværre ikke til det her henover foråret.

Vedr. varme til poolen. Så var tankerne faktisk, der der skulle i fremtiden installeres jacuzzi på taget af værkstedet. Når der alligevel skal laves tagterrasse der oppe engang. Men endnu en investering jeg godt kunne tænke mig at udskyde lidt. Synes det er forholdsvis nemt, at lave ændringer på senere tidspunkt.

Det skal dog lige siges, at jeg har haft min bror til, at hjælpe med lidt el-installation. Han er maskinmester ligesom jeg, så vi er begge el-kyndige.
Tilmed, har min svigerfar hjulpet med de tunge fermacell plader til loftet. Disse er i 15mm, og jeg skulle selvfølgelig bestille de største plader man kunne få :lol: (90*250)

Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 26 okt 2018 22:06

Reserveret til billeder. Tekst mm.

Her skal der gerne proppes et fyr ind snarligt. Fyret var endnu ikke bestemt på forhånd.
Billede

Da jeg tidligere har arbejdet med kvalitets sikring af større OEM komponenter til vindmølle industrien. Havde jeg rig mulighed for at få adgang til 2K maling i både epoxy og polythane. Denne overflade behandling er polythane, og er blevet påført i tre lag.
Først blev gulvet grundigt afrenset med højtryk, samt Maxi 3 industrirens. Der blev foretaget "water on goose test" på de olie stænk der var på gulvet. Men alle bestod testen :)
Første lag blev påført med 30% iblandet fortynder for, at være sikker på at få en tilstrække binding til underlaget.
Andet lag blev påført ufortyndet, i et yderliger tyndt lag.
Sidste lag blev påført lidt tykkere for, at være sikker på en pæn sammenflydet overflade.
Der blev sammenlagt brugt 20L Hempathane til dette.
Billede
Billede
Billede

Bilgaragen hvor fyrrummet bliver bygget i, ligger lidt afsides. Der skal derfor forbindes et isoleret pex rør mellem fyrrummet og værkstedet.
Der er blevet indkøbt 20m rør i 2x32mm (Svarende til 1" rør)
Det viste sig, at 20m kun lige var nok. Derfor har røret en træls vinkel på :)
Billede

De 2 bygninger der skulle forbindes. Inde i værkstedet vil rørene komme til, at sidde i loftet i 1" rør. Rør som jeg i sin tid tog med fra mine forældres gård, hvor rørene blev brugt til, at forbinde stald inventar til grise. Så det var gratis :great:
Billede

Jeg isolerede alle vægge med minimum 95mm rockwool el. glasuld.
Pladerne der er blevet brugt, er 15mm fermacell med retkant.
Billede
Billede

Spærene blev hævet 40cm, for at have lofthøjde nok til at stokerens låger kunne åbne.
Mon ikke dette nok skal holde?
Billede

200mm isolering i loft. Havde købt for meget, så det blev ekstra isoleret
Billede

Wupti. Så kom der et stk Stoker anlæg fra Stokergården. Valgte den brormand også havde, dog med større tank.
Billede
Billede
El-installations matriel
Billede
Billede

Dejligt at isolere i omtrent 25-28gr varme. Dejlig sommer vi havde i 2018 :)
Billede
Taget lige før øl-pausen
Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Overblikket. Der er her indnu ikke isat vindue. Grundet varmen uden for. Det var nu bedst med gennemtræk tænkte jeg. Dog var rummet køligere efter jeg fik vinduet i, og der ingen gennemtræk var.
Billede

Et smugkig på loftet efter isolering.
Billede

Hjem kom sneglen. Har store planer med denne.
Forventer den skal snegle flis automatisk op i tanken.
Hvordan? Det er endnu kun på papir.
Men først skal den jo lige ned.
Billede
Billede
Billede
Billede

Dejligt med noget ordenligt maskineri. Deutz-Fahr 106 fra 1999 :)
Billede

Prøve montering.
Billede

Denne metode var dog for ineffektiv. idet meget af bygningen hvor fliset skulle ligge i, ikke kunne bruges, grundet den højde som sneglen skulle op i.
Ideen blev derfor droppet.
Billede

Op med skorstenen. ø160mm isoleret
Billede

Min nye idé (Eller faktisk med en grundig snak med stokergården) var, at grave ned ad. For at lave samme løsning ala en korngrav fra landbruget. Dette kræver dog at fliset er nogenlunde tørt.
Jorden er meget leret hvor vi bor. Og ekstrem hård.!!!
Billede

Da traktoren ikke kunne grave dybere, måtte jeg igang med skovl og manuel håndkraft.
Det lille hul, på max 1m3 tog omkring en dag at grave. For hver gang jeg hakkede spaden i, fik jeg løsnet en håndfuld.
Fruen overtalte mig til at droppe det, og tage "laveste hængende frugter" først. Der var stadig en del vvs der skulle laves.
Billede

1" rør i loftet i værkstedet. Så huset kan kobles på.
Værkstedet blev renoveret i 2016. Dette blev gjort mens jeg rejste en del. Hvor min rotation var 4uger ude, og 1 hjemme. Så der blev værstedet lavet. :)
Billede
Billede

Projekt flis snegl blev droppet for 2018. Derfor blev hullet lukket af.
Billede

Første opstart af anlægget. Det køre på roefrø. Det var lige det eneste min brormand havde liggende. Det er altid hyggeligt første gang, når systemet skal udluftes. Det kan godt tage et par tuborgs tid. 8)
Billede
Billede

Her er mit varmepumpe anlæg.
Varmepumpen er sat til, at starte ved 32gr, slutte på 42gr. Derfor kobler den automatisk ind, hvis "retur" bliver for kold efter fyret har været slukket.
Varmeanlægget er derfor 100% redundant.
VP har en 7kw elpumpe. Den har ved høj brine temperatur en COP på 3,3 og ved lav cirka en på 2,6-2,8
Billede

Sikke en fornøjelse!
Billede

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af thy » 27 okt 2018 11:45

nydeligt meget
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Gregersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 10 jul 2017 19:52
Mit fyr: KSM - 325-18
Areal: 210
Brændsel: Piller og fastbrændsel
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Gregersen » 29 okt 2018 06:50

Fedt projekt :)

Hvordan synes du de roefrø er at fyre med?

Har selv 6 tons jeg er igang med, og har futtet de første 2 tons af.

Peter2402
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22 dec 2018 10:05

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Peter2402 » 22 dec 2018 21:58

Du er velkommen til at ringe, hvis du får spørgsmål, da jeg selv har lavet udmadningssystem, hvorefter jeg kun skal fylde magasin op ca. 2 gange årligt. 2969 7821. Mvh Peter

Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 23 dec 2018 18:29

https://youtu.be/cYzqaBhBx4M

Lille film af anlæget.
Her kører det på Roefrø. Med godt aftag fra huset. God jul

Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 23 dec 2018 19:10

Planerne vedr. brændsel har ændret sig lidt.

Jeg overvejer at droppe ideen med flis, idet jeg først skal til at bygge en tilbygning. Samt anlægge ny vej (Skulle have været lavet alligevel)

Jeg overvejer nu, at anskaffe mig en highcube 20fod container, grave den skråt ned i jorden. Og montere min 7m lange snegl i den.
Grundet den skal graves ned er, at når jeg skal have lavet ny indkørsel, kan man kigge hele vejen op i haven. Dette havde jeg ikke tænkt på, før vi fjernede det gamle halvtag. Og nu vil jeg være ked af, at få noget nyt op.

Planen er, at der ydermere også skal laves automatisk askeudtag.
Om dette bliver et hjemmelavet system, eller om jeg kan lokke stokergården til, at konstruere noget til mig. Vides endnu ikke. Dette skal ihverfald være på plads med fyring af roefrø, idet tømning af kammer kræves hver dag.

Rmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 jan 2016 17:16
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stokergården DB16 1150LE i nyt fyrrum.

Indlæg af Rmerrild » 28 jul 2020 21:55

Hej igen folkens.

Siden sidst er jeg kommet lidt længere med min underjordiske silo.

Der har været meget snak om denne hjemme på matrieklen.
Lang historie kort... Fruen ville ikke acceptere en Glasfiber silo over jorden, selvom dette var det mest hensigtsmæssige for piller og frø...
Jeg begyndte derfor en underjordisk silo, og hvor har jeg fortrudt måden jeg valgte ud lave den på. Der findes meget bedre og billigere løsninger. Men nok om det, nu er jeg snart i mål :)

Sneglen som er postet tidligere er taget i brug, selvom den er væsentlig overdimensioneret. Men der var ikke andre der lige stod og skulle bruge sådan en. Så valgte jeg at smide den i "hullet" :)

Hullet blev gravet
Billede
Billede

Omfangs drøn installeteet. Gravet cirka 25cm under sokkel
Om vinteren hvor der var meget nødbør, kørte pumpen cirka 15 sekunder hvert 3 minut. Først løber vandet i sandfang, og derefter i pumpebrønden.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Hullet hvor sneglen sidder nede i.
Billede

Hårdt arbejdende svigerfar
Billede

Soklen sat.
Billede

Bunden støbt
Billede


Billede
Billede

Sneglen titter ind i fyrrummet.
Billede
Sneglen har mere eller mindre stået under vand i 9måneder nu. Formentlig ikke godt for lejet, dog er den fyldt med fedt. Der kan ikke mærkes på trægheden at den har stået under vand :)
Billede


På med låget
Billede
Billede
Billede
Billede

Skråvægge nede i rummet, så pillerne kan løbe ned til sneglen.
Billede
Billede


Næste uge bliver der lagt glasfiber på skråvæggene.
1 lag stofdug til at støtte glasfiberen
3 lag BIAX 450g glasfiber med polyester
1 lag topcoat

Derudover er jeg igang med, at få svejst en rustfri mandeluge til hullet.

Dernæst skal hullet egentlig bare fyldes, og så er den klar til vinteren.

Kapaciteten bliver cirka 10m3


Besvar