Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af Ulrik » 11 feb 2008 13:12

Hej Allan

Rart at høre at det går godt.
Det der med at tage aske ud af selve kedlen er jeg ikke sikker på er så godt.
Grunden til dette er at askesneglene helst altid skal være fyldte med aske. Hvis de ikke er det, fiser der varme fra kedlen og ud i den eksterne askebeholder.
Som sagt er jeg ikke sikker på hvordan JA Stokeren er konstrueret på dette punkt, så tag lige at kontakte producenten og spørg ham om dette.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 11 feb 2008 17:02

Ulrik skrev:Hej Allan

Grunden til dette er at askesneglene helst altid skal være fyldte med aske. Hvis de ikke er det, fiser der varme fra kedlen og ud i den eksterne askebeholder.
Som sagt er jeg ikke sikker på hvordan JA Stokeren er konstrueret på dette punkt, så tag lige at kontakte producenten og spørg ham om dette.
Det ser jeg ikke som noget problem, da i starten heller ikke er aske i dem (sneglene), og den eksterne askebeholder er tæt.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af Ulrik » 11 feb 2008 17:18

Du kan prøve at ligge en hånd på askebeholderen. Hvis den ikke er varm, betyder det ikke noget for så er det ikke noget varmetab.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 12:47

Har du fået fyrrummet gjort færdigt?

Har du fået lidt mere erfaring?

Og så er vi så vild med billeder!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 23 feb 2008 15:15

Ja der er sket en masse i vores fyrrum, der er bla sat gips plader op i hele rummet, dog venter vi med at gører det helt færdig, til sommer.

Der er mange andre ting der skal laves og, bla. skal der mures en lille meter plus 30 cm i højden, og vi vil have pudset vægene op igen.

Vi går også og overvejer, om vi skal vælte en væg, ind til et rum vi har bagved, og fjerne den game træ dør der er, og sætte en ny gipsvæg op der i stedet, det vil give os noget mere plads dernede, og vi er fri for at sætte en BH30 dør op, ind til et rum vi alligevel ikke bruger (der er ca 90cm til loftet) så der er stadig meget at gører.

Men jeg havde jo haft selve stokeren ude sidst jeg skrev, for at checke hvordan det hele så ud, og i den forbindelse fjernede jeg den aske der lå, så nu, ja der er stadig ikke kommet meget aske ud i aske skuffen, og asken har en dejlig kaffebrun farve (Skal nok få tage et billede ved lejlighed)

Ca hver 2nd / 3ed dag får kedlen lige en tur med børsten, er rimlig nemt at rense via de to røg luger, så det er bare blevet en vane.

Vores forbrug er ca 40kg om dagen, men så har vi også god varme på.

Vi har dog 3 rediator som vi ikke kan få luftet ud (Gamle støbejerns nogle) hvor skruge har set bedre dage. Pt. ved jeg ikke lige hvad jeg skal gører ved dem. (Er der nogle der ved om man kan bor den gamle ud og sætte en ordentlig i???)

Vores magasin som er på 140L vil jeg dog sige er noget lille til vores forbrug (Da vi nyder at være væk i weekender).
Så er ved at overveje hvordan man kan udvide det (og det er ikke let pga af de små forhold der er i kældren) men det skal nok blive løst.

Men ja må sige at vi ikke er skuffet, det virker bare. Dog syntes jeg at det er svært at forstå de forskellige indstillering, der kunne godt havde været en meget bedre forklaring i manualen. F.eks Snegl periodetid, og snegl ON - periode.

Det er ski ikke til at forstå for os "grønne" inden for dette område.

Men det skal nok komme det hele, og igen vi er hammer tifreds, det kører bare der udaf.

Dog syntes jeg at kedel temp. kommer langt ned, før der kommer varme på igen, så har sat min pause fyrings periode ned til det halve.

Pyha alle de nye ting man skal sætte sig ind i, men det kommer stille og roligt.

Oven i alt det, ja så er vi ved at lave nyt soveværelse på første sal, hvor der nu er sat gipsplader op, og jeg er ved at sætte træloft op, så der er nok at se til...

Det var så en lille status for en der er helt ny på dette område. Og som bruger meget tid på at lære det at fyre med piller.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 19:16

alm7100 skrev:Ja der er sket en masse i vores fyrrum, der er bla sat gips plader op i hele rummet, dog venter vi med at gører det helt færdig, til sommer.

Der er mange andre ting der skal laves og, bla. skal der mures en lille meter plus 30 cm i højden, og vi vil have pudset vægene op igen.

Vi går også og overvejer, om vi skal vælte en væg, ind til et rum vi har bagved, og fjerne den game træ dør der er, og sætte en ny gipsvæg op der i stedet, det vil give os noget mere plads dernede, og vi er fri for at sætte en BH30 dør op, ind til et rum vi alligevel ikke bruger (der er ca 90cm til loftet) så der er stadig meget at gører.

Men jeg havde jo haft selve stokeren ude sidst jeg skrev, for at checke hvordan det hele så ud, og i den forbindelse fjernede jeg den aske der lå, så nu, ja der er stadig ikke kommet meget aske ud i aske skuffen, og asken har en dejlig kaffebrun farve (Skal nok få tage et billede ved lejlighed)

Ca hver 2nd / 3ed dag får kedlen lige en tur med børsten, er rimlig nemt at rense via de to røg luger, så det er bare blevet en vane.

Vores forbrug er ca 40kg om dagen, men så har vi også god varme på.

Vi har dog 3 rediator som vi ikke kan få luftet ud (Gamle støbejerns nogle) hvor skruge har set bedre dage. Pt. ved jeg ikke lige hvad jeg skal gører ved dem. (Er der nogle der ved om man kan bor den gamle ud og sætte en ordentlig i???)

Vores magasin som er på 140L vil jeg dog sige er noget lille til vores forbrug (Da vi nyder at være væk i weekender).
Så er ved at overveje hvordan man kan udvide det (og det er ikke let pga af de små forhold der er i kældren) men det skal nok blive løst.
Jeg kan lynhurtigt finde de 20L til dig! :lol:

Men ja må sige at vi ikke er skuffet, det virker bare. Dog syntes jeg at det er svært at forstå de forskellige indstillering, der kunne godt havde været en meget bedre forklaring i manualen. F.eks Snegl periodetid, og snegl ON - periode.

Det er ski ikke til at forstå for os "grønne" inden for dette område.

Men det skal nok komme det hele, og igen vi er hammer tifreds, det kører bare der udaf.

Dog syntes jeg at kedel temp. kommer langt ned, før der kommer varme på igen, så har sat min pause fyrings periode ned til det halve.

Pyha alle de nye ting man skal sætte sig ind i, men det kommer stille og roligt.

Oven i alt det, ja så er vi ved at lave nyt soveværelse på første sal, hvor der nu er sat gipsplader op, og jeg er ved at sætte træloft op, så der er nok at se til...

Det var så en lille status for en der er helt ny på dette område. Og som bruger meget tid på at lære det at fyre med piller.
Jammen så går livet jo sin gang med den nye JA-stoker! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar