Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af Ugelvig » 03 dec 2014 22:00

Så er vi atter kommet forbi d. 22. november og endnu et år er gået i selskab med Atmos og Iwabo tøjterne i fyrrummet. Jeg må tilstå, at jeg i årets løb, har været en sjuft! De er simpelthen gået for lud og koldt vand :roll: Lige så lidt som jeg har været online her på forummet, lige så lidt har jeg været i fyrrummet... Jeg har måske gjort kedel ren 10 gange i løbet af den sæson. Længst periode uden opsyn var henover sommeren fra udgangen af Juni og frem til starten af September. Vores forbrug har været på ca. 5.200 kg træpiller i hele sæsonen. Det fornuftige forbrug kan helt sikkert tilskrives den milde vinter, men også Danfoss Living har vist særdeles gode takter. Kan man holde snitterne fra indstillingerne, kører det til UG!

Vi har ikke haft et eneste nedbrud, fejl, forkert lyd eller andet. Faktisk har vi slet ikke rørt ved kedlen eller brænderen ud over, at tømme aske, rense og fylde nye træpiller på de 10 gange. Og dog, vi forsøgte i sommers at montere en timer på kedlen, således vi kunne undgå nogle start/stop. Efter lidt bøvlen frem og tilbage, hænger det nu på væggen i fyrrummet og er afmonteret igen :| Jeg har overvejet en kedelstyring fra Danfoss Living, men er gået fra idéen igen, da det ikke kan styre VVB'en. Min VVS har kaldt mig mange "grimme" ting, for at prøve at hente yderligere 5 - 10% på forbruget. Alternativt skulle jeg rengøre fyret noget oftere og derved hæve nyttevirkningen.

Vi har siden sidste år haft 4.300 optændinger. Stadig samme EL-tænder, stadig samme hastighed. Fotocellen er heller ikke skiftet, så også den er original. Vi har i processen lært meget om Iwabo brænderen. Den er lidt mere "avanceret" i styringen end først antaget. Måske mere avanceret end Nibe/Vølund selv er klar over :wink: F.eks. kører den et automatisk rens hver 3. time. Dvs. her lukker den ned, renser og starter op igen. Derfor vil den ikke kunne komme under 8 optændinger pr. dag hvis den kørte kontinuerligt.

Når jeg sidder og savler over store flotte østrigske modeller med alt deres udsmykning og finesser, kan jeg sagtens savne mere styring på mit setup. VVB, timer, vejr-kompensering, online adgang m.v. Når jeg så kigger tilbage på fyringsregnskabet og den tid jeg lægger i det, kommer jeg til fornuft. Mit setup var relativt billigt og det fungerer 100% i hverdagen.

Ville jeg ændre noget? Ja, skulle jeg bygge anlægget i dag, ville der helt sikkert komme en akku. tank på. På denne måde, ville jeg kunne nedsætte optændingerne i løbet af sommeren, disse snuppper trods alt lidt strøm hver gang, uanset om det kun tager 2 min. :wink: Jeg tror tabet på akku. tanken vil kunne sidestilles med tabet i de flere optændinger.

Jeg har ikke vedhæftet nogle billeder, da der egentlig ikke er sket det store i fyrrummet. For uddybende info eller spørgsmål, fyr løs! :great:

For mere info se tidligere tråde:

viewtopic.php?f=19&t=20347

viewtopic.php?f=19&t=15709

@Nemo, vi har fået energimærket huset. Stuehus på 122 kvm er D-mærket, ombygning i stald på 90 kvm er B-mærket og 70 kvm værksted er ikke mærket :oops:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af nemocharley » 03 dec 2014 22:08

Det er jo til at blive helt glad i låget af :)

Det der med akkutanken - det er vel ikke for sent endnu?

Dit forbrug til dine m2 synes jeg er ret flot - lige for at få det hele med - hvor meget træ ryger der gennem ovnen?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af Ugelvig » 03 dec 2014 22:17

Tak Nemo!

Akku. tanken er bestemt ikke ude af billedet endnu. Blot sat på pause af min VVS'er, der mener, at der er vigtigere ting i Verdenen :p

Det glemte jeg helt. Vi har i sidste sæson brugt ca. 1 rm træ. Så det er bestemt ikke primær varmekilde i stuen. Gulvvarmen vil vi ikke undvære, så det bruges altid. Så når jeg lidt drillende skriver om søndagen, er det ikke helt ved siden af :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af nemocharley » 03 dec 2014 22:45

det var så lidt :)

forresten hvad indeholder sådan en energimærkning? Og hvad koster den?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af Ugelvig » 03 dec 2014 22:48

Energimærket er en gennemgang af bygningen, ejendommen eller hvad, der nu skal kontrolleres. Her bliver hele konstruktionen gennemgået og en TEORETISK beregning bliver lavet. Teoretisk, fordi man ser bort for det reélle forbrug.

http://www.botjek.dk/privat/produkter-p ... aerke.aspx
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af nemocharley » 03 dec 2014 23:00

ok - det er da lidt underligt at man ikke ser på det reelle forbrug?

gad hvad energimærke vores lille hus ville få - jeg tror ikke det er højt :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af JFinderup » 03 dec 2014 23:18

Lyder som et godt og driftsikkert "no BS" fyr og keddel icon_cheesygrin.gif
Glæder mig til at få min op og køre
Hvad drillede med start/stop uret? Brugte du den eksterne mulighed på bagsiden af D14P'en. Jeg tænker selv jeg skal bruge den til min styring, når der skal kaldes på varme med fyrkald (TA styring)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af Ugelvig » 03 dec 2014 23:24

Mest af alt, nok fordi vi ikke arbejde tilstrækkeligt med timer indstillingerne. Jeg syntes ikke det kørte som det skulle. Den gav signal hele tiden, når timeren var "on" dvs. den så bort fra temp i kedlen.

Styringen i TA er laaaangt mere avanceret, så jeg er slet ikke nervøes for at det kan styre kedlen om sommeren! Derudover har du jo akku. tanken :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

2 års dag Atmos D14P/Iwabo Villa S2

Indlæg af JFinderup » 03 dec 2014 23:30

Det er self rigtigt. Jeg tænkte blot hvis man havde en timer der enten sluttede eller åbnede et relæ på den eksterne jumper forbindelse bag på, så vil fyret kun køre når temp. var lav OG timeren havde sluttet forbindelsen. Sådan et timerrelæ kan ikke koste meget :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar