Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Niclas
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af Niclas » 26 okt 2014 12:23

Så har jeg fået mit nye fyr, og skal endelig til at lave mit fyrrum.

Jeg burde måske have haft fyrrummet klar til fyret kom hjem, men grundet tidsmangel, arbejde og andre projekter, er det desværre ikke blevet klart til fyrets ankomst.

Nu har jeg dog heldigvil også mulighed for at byggge fyrrummet op omkring kedlen, og finde ud af hvor meget det hele fylder helt præcist.

I min lade står der pt. 3 paller med 19x19x49 legablokke, der mangler at blive leveret yderligere 3 paller. derudover står der 3 paller med i alt 9 meter keramisk skorsten, og så ligger der 15 meter præisoleret slange.

Det første som skal klares, er at slange skal i jorden, og der skal trækkes en ny vandledning ind i fyrrummet. Gravemaskinen ankommer i dag, og så føres slangen over til det gamle fyrrum, hvor det skal kobles på det eksisterende system.

Fyrrummet bliver derefter muret op, og det kommer til at få nogle indvige mål på. ca. 3,5 x 3,5 meter. Kedlen fylder en del i rummet, jeg har dog magasinet ude på den anden side af væggen, så det er nemmere at komme til. I fyrrummet bliver der derudover sat et ældre oliekeddel op, i tilfælde af at REKAen skulle svigte. Ved godt, at stokere og pillefyr ikke sådan bare lige svigter, men vil sku være ked af at stå uden varme i vintermåneden, hvis der sker en fejl.

Der kommer snart nogle billeder op, lige nu er der bare et bart betongulv, med et hulv til slangen, men når det tager form glæder jeg mig til at dele det med andre.


Nogle der her lidt gode råd til lækkerhedsting i sådan et fyrrum, ved godt at kolde øl er et must. Jordkøling ville være oplagt, hvis det ikke var fordi varmeslange jo også ville være i det hul :)


Niclas
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af triumph » 26 okt 2014 12:42

et spændende projekt, og et super godt fyr.
Men er du klar over at det kun er godkendt til til piller, ikke flis eller korn ?
Gad vide hvad der sker hvis skorstensfejeren ser at der ikke er piller i magasinet?

Niclas
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af Niclas » 26 okt 2014 12:48

Jeg har bygget en indsats til at ligge i toppen hvor jeg liger smider et par kilo piller ;)

Ej spøg til side.. Ved selvfølgelig ikke hvad min skorstensfejer siger, men ved at han har flere af de anlæg stående der fyre med alt andet end piller. MEN er den ikke godkendt til flis og korn, bliver dog godt nok lige i tvivl, der er bare opgivet KW med både piller, korn og flis på typeskiltet på siden af den.

Er der nogensinde nogen der ikke har fået godkendt en stoker fordi den fyre med noget, som den ikke er testet med????
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af MichaelK » 26 okt 2014 12:52

Man får besked om at putte en tiger i tanken. Nå, spøg til side...

Man får sikkert besked om at skifte brændsel? I gentagelsestilfælde vil
der sikker blive tale om fyringsforbud? Jeg mener skorstensfejeren kan
anmelde forseelsen til kommunen, der kan foretage en politianmeldelse.

Men jeg tror det er uhyre sjældent, det kommer dertil?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Niclas
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22 jun 2014 22:26
Mit fyr: REKA HKRST20-FKS750
Areal: 250
Brændsel: Alt der kan fyldes i.
Fremviser gerne i postnummer: 4913

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af Niclas » 26 okt 2014 12:59

Kender en i området, som har samme kedel og fyre med affaldsprodukter fra morgenmadsproduktion. Har har haft den kedel i 8-0 år, og fyre stadigvæk med alt muligt.

Jeg ved ikke om skorstensfejerne er ligeglade eller om der er nogen steder de håndhæver det væsentligt mere.

Det er jo klart, at man vælger ikke at fyre med piller i en REKA, så kan man lige så godt købe et alm. pillefyr. Man skal jo ydnytte REKAens alsidighed, og derved spare nogle penge årligt, ellers er det en ret dyr invistering.
REKA HKRST20-FKS750 på vestlolland opvarmer 250 m2, i fremtiden også havestue og garage.
Fyrer med kornafrens og affald fra morgenmadsproduktion...


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af Landlyst » 26 okt 2014 13:24

Den der ældre oliekedel får du ikke godkendt... De skal være kondenserende i dag.... Og der er altså ingen grund til at have det til at stå.... For hvis det om mange år en gang skulle ske at komme i brug, så kan det sikkert ikke starte alligevel og du skal jo sådan set have service på den også...

Det der med hvad man fyre med.... De gamel fyr som er sat op tidliger kan de jo ikke gøre noget ved hvad man fyre med for det var godkendt da det blev sat op... Men gør du det med et nyt fyr i dag så er det en anden sag for så kan de komme efter dig....
Men du skal bare sørge for at du ikke er hjemme/har tid den dag skorstensfejeren kommer og så han kommer dagen efter... icon_cheesygrin.gif

Men han kigger næppe i magasinet hvis ellers fyret brænder pænt.... Og du kunne jo have et par sække piller at smide oven i magasinet hvis det er... icon_cheesygrin.gif

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af snubbi » 26 okt 2014 21:40

Hej
til lykke med din reka . Og velkommen til grøn stue .
jeg har den lille 10 kw ,vi skal vel være co2 neutrale,så vi må vel heller brænde noget flis.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af triumph » 27 okt 2014 09:06

Niclas skrev:Kender en i området, som har samme kedel og fyre med affaldsprodukter fra morgenmadsproduktion. Har har haft den kedel i 8-0 år, og fyre stadigvæk med alt muligt.

Jeg ved ikke om skorstensfejerne er ligeglade eller om der er nogen steder de håndhæver det væsentligt mere.

Det er jo klart, at man vælger ikke at fyre med piller i en REKA, så kan man lige så godt købe et alm. pillefyr. Man skal jo ydnytte REKAens alsidighed, og derved spare nogle penge årligt, ellers er det en ret dyr invistering.
Kedler der blev opstillet under de gamle regler, må stadigt fyre med det de var godkendt til da de blev stillet op. Så han må altså godt blive ved med at fyre med korn og flis (korn / havregryn - lirum/larum)

xkfc

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af xkfc » 27 okt 2014 21:14

Mit gæt er at skorstensfejeren er temmelig ligeglad med hvad du fyrer med, inde bag den sorte dragt er der ofte gemt et rigtigt menneske der ganske udemærket ved hvordan virkeligheden er. Fyret skal naturligvis være godkendt så han med god samvittighed kan sige til kommunen, at alt er ok på matriklen.

Jeg har i hvert tilfælde altid haft en god dialog med min skorstensfejer, og til de ting der ikke har været i orden han han sagt "jeg skal jo lige nævne det" og så har han ellers sagt, ka' du ha' en god dag.

Hilsen Kenneth

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Fyrrum fra bunden af - REKA HKRST20-FSK750

Indlæg af coctail » 27 okt 2014 21:35

Tillykke med fyret.

Kan ikke forestille mig at fejeren blander sig i hvad du putter i tanken, så længe det er biomasse og fyret brænder pænt.

En Reka kan brænde alt, så længe det kan komme gennem sneglen.

Mine forældre har selvsamme kedel fra 2001 og de super tilfredse, bortset fra at deres varmebehov er blevet for lavt til fyret i forår/efterår efter en renovering af huset.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Besvar