Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
HolmBoen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 nov 2010 22:34
Mit fyr: Atmos DC32S
Areal: 250
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: Ved det ikke i nu.
Årligt forbrug: Ca. 30m
Geografisk sted: Guderup - Als
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af HolmBoen » 24 okt 2014 04:39

Nååå folkens.!.

En lille fortælling her på de sene natte timer på arbejde.
Købte et gammelt nedlagt landbrug for 2 år siden i en mindre by, hvor der var installeret en BAXI OT 35 i bryggerset, hvor de fyrrede det meste af dagen med træ(og engang i mellem med olie), meeen det havde vi jo ikke lige tid til(og lyst til), så vi har lavet et nyt fyrrum i laden.
Købte et brugt Atmos DC32 med 1000l tank til, og fik det installeret. Men 1000liter var ikke helt nok, til at holde en god komfort med, da der skulle fyres ofte i de kolde måneder. Så jeg fik lavet 2 stk. olie tanke 1200l, så vi kom op på 3400liter i stedet. YEAR :-)
Fyrrum.jpg
Hvor de 2 tank blev isoleret med flamingogranulat (grøn kasse)og tilslutningen kan ses på næste billede.
Gammelt setup.jpg
Meeeen set i bagklogskabens visdom og erfaring viser det sig at der var koloenormt meget modstand i setup´et, da pumpen skulle stå på trin 3 for at flytte delvis nok vand fra fyret under fuld effekt og i akkutankene, og alligevel opstod der plet kogning kunne jeg hører.

Men nu kunne vi holde varme på anlægget lidt længere, ca. en dag mere (så snakkeder vi om 1-2dage) og dejligt varmt var det også i fyrrummet, så længe der var varmt vand i tankene.
Temperatur overvågning på tankene klarede jeg med en UVR1611, hvor der var monteret 4 føler på tank 1, og 2x3 stk. på de 2 olie tanke.
Dog kunne jeg se ret hurtigt at der blev lavet "plummer" vand, altså vand på 40-50grader der ikke kunne bruges til at varme VVB op med æv og at det var meget svært at indstille de 2 tanke, således at flowet var ens igennem dem, men varme havde vi da...
Det skal lige siges at der kun er en 100mm skumgummi frakke om 1000liter tanken.
Tænke tænke - fortsættelse følger i morgen nat (regner jeg med)
Atmos DC32S med masse af vand og vakuumrør på vej.
50kvm gravet ud og isoleret, puha, så mangler vi kun 400 mere...


HolmBoen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 nov 2010 22:34
Mit fyr: Atmos DC32S
Areal: 250
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: Ved det ikke i nu.
Årligt forbrug: Ca. 30m
Geografisk sted: Guderup - Als
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af HolmBoen » 25 okt 2014 04:24

Dejligt med et par stille nætter på arbejde. .-)
Nå men nu gik jagten ind på et nyt akkumuleringstank--projekt og jeg fandt den rette kandidat på Nordfyn, en tank det kunne indeholde ca. 27-2800liter og som heller ikke var for dyr i indkøb og som kunne komme ind af ladedøren og ind i fyrrummet.

Så 500kr - 3½time sener - forbi arbejde og smide den af - og så kom der endelig et par eftermiddage der passede til f-usk på arbejde :-)
Nye akku tank 0.jpg
TADAAA ja billedet og skriften taler næsten for sig selv...
Diameter er 1,12m og min ladedør er 1,2m så det bliver næsten ikke bedre.
Højden på de 2,72m tjaaa fyrrumshøjde er 2,1m så der skal lige laves lidt ændringer i loftet, for jeg graver ikke ud igen, da der også er gulvvarme i vejen.
Nye akku tank 1.jpg
Så skal der lige laves et par ekstra studser, både så det er muligt at trykke/suge i tanken i forskellige niveauer og til temperaturfølerne.
Nye akku tank 2.jpg
3 stk. ben, det 4 ligger allerede oppe på tanken.
Nye akku tank 3.jpg
Så skal der svejses i lange baner... det skal sige at min kollega IKKE laver halve eller delvise løsninger.
Derfor blev hvert ben svejst med 15cm lange stent, og med 15cm mellemrum, på begge sider af hvert ben. Så kan i jo lige regne på hvor mange svejsninger og meter det blev til første dag.
Nye akku tank 4.jpg
Lige et billede mere af projektet.
Nå men vi nåede at svejse de 4 ben på torsdag fra kl. 14.00 til 19.30 og så var det tid til at smutte hjem til konen.
Nå men jeg vender tilbage med flere billeder i morgen og flere oplysninger. Ses
Atmos DC32S med masse af vand og vakuumrør på vej.
50kvm gravet ud og isoleret, puha, så mangler vi kun 400 mere...

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af Hjemme teori » 25 okt 2014 09:08

Jeg kan ikke helt forstå din første tegning af tanksetup (mere det jeg tror er haner).
Normalt er tankene parallelt forbundne (top til top på alle tanke og bund til bund), eller også sidder de i serie (top/bund) fra tank til tank. Du har 2 parallelt forbundne og en serie (det sidste hvis altså hanen lukker på koldt indløb til 1000L tanken). Hvis ikke den lukker, tror jeg du har fundet kilden til dit plummervand. Så hvor opstår plummer vandet? i alle tanke eller i 1000L tanken
Det kan jo også opstå fordi du har en varm retur fra centralvarmen, eller når du laver varmt vand.

Hvis det er det varme vand, kan det jo løses ved at lade det løbe igennem VVB, før det løber i centralvarmen (kræver et vist flow på centralvarmen, for at være sikker på varmt vand. Men ellers noget styring til at styre det)
Hvis det er centralvarmen, kan det være en enkelt radiator der er under dimensioneret og derfor bruger alt for meget vand der ikke bliver kølet. Det kan jo klares men en større radiator eller en thermostat med indstilleligt flow (det bliver ydelsen ikke meget mindre af)

Ellers spændene projekt og vi vil se billeder når du laver hul i loftet og sikrer det i BD60.
Mvh. Sophus

HolmBoen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 nov 2010 22:34
Mit fyr: Atmos DC32S
Areal: 250
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: Ved det ikke i nu.
Årligt forbrug: Ca. 30m
Geografisk sted: Guderup - Als
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af HolmBoen » 26 okt 2014 04:40

Nå endnu en nattevagt med minimal forstyrrelse og aktivitets niveau :-)
Tilbage til den lille fortælling, Torsdag nåede vi at svejse benene på, og fredag var der ikke tid til at arbejde på tanken- desværre.
Så Lørdag morgen kl. 07.30 troppede vi op igen i værkstedet og blev enig om, at det kryds vi skulle svejse til toppen af tanken skulle svejses både for oven og neden (på toppen og ned mod tanken, men der var kun 5cm mellemrum) Så vi fik monteret krydset på toppen og hæftet og derefter afmonteret og så svejst på alle sidder.
Det skal siges at krydset er klinket sammen med de 4 ben, således at der ikke er nogen åbne ender fra firkantrørene.
Nye akku tank 5.jpg
Til at starte var meningen at vi ville nøjes med at svejse et kryds i, i toppen, men for at det ville se ordentligt ud mente min kollega at vi skulle svejse 4 ekstra sider på.
Nye akku tank 6.jpg
Og ja det ser også meget bedre ud, det ligesom ser "færdigt" ud... Og jeg har jo også en lille idé om at 1000liter tanken skulle så oven på den store tank, således at niveau delingen bliver noget bedre. Så 1000literstanken ville få mere flade at stå på.
Nå men kl. 11.20 blev vi færdig med at svejse og jeg kunne sende min kollega hjem. Så var næste punkt at få rejst tanken op og fyldt den med vand.
Nye akku tank 7.jpg
Det tog ikke meget langtid at fylde den med vand, ca. 20min eller den tid det tog at rydde op i værkstedet og feje det .
Ingen utætheder og ved 1 bars tryk var der ikke noget at se eller at hører for den sags skyld. Og da det er åben ekspansion er det jo rigeligt.

Men nu var det bare at smide den på traileren og køre hjem med tanken - stroppe - kædetaljer og en hund til at flytte den på.
Så om Søndagen ville mine brødre og far komme forbi for at hjælpe med at flytte den ind i laden og kranen den op og ned i fyrrummet, jeg har desværre ikke nogen billeder af opperationen, men det gik hurtigere og langt mere smertefrit end jeg havde turde håbe.

Hjemme teori
Det er manuelle afspærringsventiler jeg har tegnet på billedet, således det var muligt at køre med 1-2 eller 3 tanken(bare en idé jeg havde da vi lavede setuppet)men her er lige et nyt billede hvor du kan se flowretningen i tankene.
Gammelt setup.jpg
Plummervandet var hurtigt at se i de 2 parallel tanken og ikke langtid efter i den første tank, og jo når vandet havde været igennem VVB så kom det direkte tilbage i akku. tankene, hvilket er med til at ødelægge lag-delingen. Så det skal ændres.
Tror heller ikke at de 100mm skumgummi omkring 1000 literstanken er særlig isolerende.

Men næste omgang billeder kommer i morgen nat, skal til at pakke sammen og hjem i seng.
Vi ses
Atmos DC32S med masse af vand og vakuumrør på vej.
50kvm gravet ud og isoleret, puha, så mangler vi kun 400 mere...

HolmBoen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 nov 2010 22:34
Mit fyr: Atmos DC32S
Areal: 250
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: Ved det ikke i nu.
Årligt forbrug: Ca. 30m
Geografisk sted: Guderup - Als
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af HolmBoen » 13 nov 2014 21:52

Så var der lige lidt tid igen til at skrive og fremvise.
Dette billede er taget nede i fyrrummet, hvor man kan se den nederste del af tanken. Her kan man se retur røret og yderlig 2 studser, de er beregnet til sener, når vi skal have have solvarme koblet til(med prioritering)
Nederst har jeg lagt et stykke plastik ud, således at hvis der skulle opstå en lækage, så vil vandet rende ud af indpakningen.
Nye akku tank 8.jpg
Så er vi oppe på loftet hvor vi kan se toppen af tank 1 og hele tank 2.
De 2 tanke er koblet sammen med 2 1" kedelslanger.
Øverst til højre kan man se fremløbet fra kedlen, der går i toppen af tank 2.
Yderlig er fremløbet til huset monteret i toppen, sådan at når varmen kommer frem til top af akkutank fra kedlen, bliver der sendt varmt vand ind til huset straks.
Yderlig er der 1 studs i toppen af tank 1 og 2 på tank 2 til proritering.
Gulvet - siderne i etageadskillelsen er lavet med fibergisp der er brandsikker.
Nye akku tank 9.jpg
De næste 2 billeder viser hvordan jeg har isoleret tanken nede i fyrrummet.
Jeg har fået en masse batts igennem en kammerat der arbejder ved Phønix tag, da de løbende smider en del væk.
Batts´ne måler H*B*l : 200*300*1000mm det vil sige der er 300mm på alle siderne,og i hjørnerne hvor der var luftrum har jeg hældt flamingo granulat i.
Nye akku tank 10.jpg
Nye akku tank 11.jpg
Oppe på loftet igen.
Centralrørene er blevet isoleret med Rockwool rørskåle (B*H: 30*1000mm)
Isoleringen omkring tankene er igen hårdbatt 220*400*1000 og 200*800*1200 således at tykkelsen på isoleringen om tanken er 450mm og på toppen ligger der 500mm.
De stykker snor man kan ane er for at holder på isoleringen, indtil at jeg får lavet kassen omkring tankene.
Ellers er der igen hældt granulat ned i lufthullerne ved tankene.
Nederst på billedet kan man se et sort flexrør hvor alle temperaturfølerne ligger i, så er der nemlig styr på dem. Ellers kan man se fremløb til huset der først går i en shunt og derefter igennem Alpha 2 pumpen.
Nye akku tank 12.jpg
Nye akku tank 13.jpg
Nå næste omgang billeder bliver indpakning af tanken i fyrrummet med fast kasse.
Atmos DC32S med masse af vand og vakuumrør på vej.
50kvm gravet ud og isoleret, puha, så mangler vi kun 400 mere...


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af Jens » 13 nov 2014 22:18

Det ser kanon godt ud :great:

Umiddelbart det eneste lille men; - Hvorfor kedelslanger ??
Synes det er lidt risikabelt i så fin en konstruktion, - kedelslanger har ikke det bedste ry og rygte med hensyn til holdbarhed og ses lidt som fusk af nogle vvs-ere, og som kun bør bruges i yderste nødstilfælde.
Men indrømmet, jeg har ikke selv erfaring med dem og om det er sandt at holdbarheden kan være begrænset, meeen det er jo meget svingende temperaturer de hele tiden udsættes for, - fra 85-90 grader og ned til 35-45 grader og op igen.
Men ellers ser det rigtig flot ud. :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af Zarge » 13 nov 2014 23:53

Enig med Jens, det ser sgu godt ud, men jeg har heller ikke for erfaringer med kedelslanger, og da slet ikke et sted hvor de er skjult og svære at komme til...
Og er 1" ikke også lige ved det mindste?

nemocharley

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2014 12:03

spændende projekt :)

så du har sløjfet de to 1200l tanke og sat en 2800 tank op i stedet - udover det har du en 1000 tank og en solvarme vvb på hvor mange liter? Og du varmer 450m2 op ialt - eller er det tre enheder af 200, 250 og 450m2?

Hvor mange rør skal du have til anlægget? I teorien kunne du jo gå over 300 rør?

HolmBoen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18 nov 2010 22:34
Mit fyr: Atmos DC32S
Areal: 250
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: Ved det ikke i nu.
Årligt forbrug: Ca. 30m
Geografisk sted: Guderup - Als
Modtaget likes: 1 gang

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af HolmBoen » 24 nov 2014 22:03

"Jens og Zarge"

Ang. kedelslanger, tjaaa jeg tager chancen, og så må vi se til sommer om jeg skal lave det i sort rør i stedet.
Er der mange som har haft problemer med dem da?? Sprænger de eller utæthed?

1" jo men der er 2 stk, så der er næsten det samme areal som 11/4" rør.
Men lagdeling virker rigtig godt, super vil jeg siger :-)

"nemocharley"

Jeps 2800+1000 til akku, som jeg varmer op ca. hver 2-3 dag. Og ind til videre kan jeg se at der går ca. 1GJ i når vandet er nede på 25grader og den er ved at være tom for varme.
Så har jeg en 300l VVB som centralvarmen varme op, når styringen siger til.

Vi varme de 250m2 op, men ca. 75m2 bliver ikke varmt så meget op, da det er en ekstra stue og køkken som vi ikke bruger pt.
200m2 er lade med garage, hvor der ikke er tilsluttet varme i nu.
Og de 450m2 er loftet, som ikke er isoleret og taget i brug. Men det arbejder jeg stille og roligt på.
(Så skal jeg nok også nævne at der kun ligger 100mm gammel isolering i etage adskildelsen)

Men ja solvarme, regner med i første omgang 100rør og så har jeg 12m2 solfangere liggende jeg skal have lagt op under taget.
Atmos DC32S med masse af vand og vakuumrør på vej.
50kvm gravet ud og isoleret, puha, så mangler vi kun 400 mere...

nemocharley

Fyrrum og second opstilling(Atoms DC32)

Indlæg af nemocharley » 25 nov 2014 06:21

Okay - vildt :)

jeg glæder mig til at se flere billeder, som projektet skrider frem :)


Besvar