Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Første år med MGM Comfort 15

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af thermik » 05 jan 2020 19:56

eeyore skrev:
05 jan 2020 19:52
Jeg har en Arduino med en hall effect sensor, som registered når de de to magneter som jeg har placement på sneglens aksel, passerer forbi den. Jeg har afmålt hvor mange gram træpiller som sneglen giver pr omgang og kan derfor beregne forbruget. Arduino'en er forbundet med USB til en PC som kører Coolterm til at logge data fra Arduino og samtidig kører den mit eget longings software.

Noget af varmen fra kælderen stiger op i stueetagen, men der forsvinder også noget ud igennem væggene. Der er 400mm isolering over alt på loftet.

Jeg har en blanding af Danfoss gulvarmestyring og radiatortermostater, styret af Link centralen. Det eneste specielle som jeg har er et relæ som bruges til at fortælle fyret om der er behov for varme eller ej.
Hvordan passer det forbrug du måler med din "dims" i forhold til det du kommer i tanken så ? Og hvordan passer det afmålte det med det data som kan trækkes ud af fyret med det software til at logge med der er lagt op her inde ?


eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af eeyore » 05 jan 2020 20:02

Hvis det er mit software som der er lagt op her på siden, så estimated det forbruget ud fra effekten, så det er sikkert ikke ret præcist, da den effekt fyret angiver er behæftet med en vis usikkerhed. Desuden er samplingfrekvensen kun en gang i minuttet for ikke at overbelaste TCnet CPU, så der er også noget usikkerhed der.

Den version jeg kører lokalt med Arduino'en rammer indenfor +/- et par procent målet over et ton piller.

pendec

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af pendec » 05 jan 2020 20:39

Tak,
Smart nok når man kan :)
eeyore skrev:
05 jan 2020 19:52
Jeg har en blanding af Danfoss gulvarmestyring og radiatortermostater, styret af Link centralen. Det eneste specielle som jeg har er et relæ som bruges til at fortælle fyret om der er behov for varme eller ej.
Jeg har aldrig fået set i detaljer på LinkCC gulvvarmestyring men slukker den også pumpe når alle kredse er slukket?
Overvejede at få den på, tidligere erfaring med mit beton gulv, gør det dog svært at styre, har du selv beton gulvvarme eller træ?

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af eeyore » 05 jan 2020 20:44

Gulvarmestyringen har relæ udgange så man bl.a. kan slukke pumpe og fyr. Der er en del indstillings mulighed i forbindelse med disse udgange. Jeg har gulvarme i trægulv, så det er relativt nemt at styre. Ved tung gulvarme ville jeg ikke bruge natsænkning da det aldrig vil kunne nå at regulere. Jeg kører dog heller ikke med nogen form for sænkning, da jeg for det meste arbejder hjemmefra. Besparelsen i kroner vil også være begrænset med mit forbrug, nok omkring 500-800 kr om året.

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af eeyore » 05 jan 2021 16:12

Endnu et ret begivenhedsløst år, præcist som det helst skal være :)
2020.PNG


eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Første år med MGM Comfort 15

Indlæg af eeyore » 07 jan 2024 17:26

Så gik der 3 år mere. Eneste hændelse var udskiftning blæser i tænderen for et par måneder siden.
For første gang i mange år røg der lidt brænde i brændeovnen i 2022 og 2023 for at strække lageret af piller til foråret 2024 hvor prisen forhåbentligt er lidt lavere.
2024.jpg


Besvar