Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af Lintz » 28 okt 2015 10:58

JFinderup skrev:Så er fyret kørende party0019.gif .

@Lintz: Sidder sneglen rigtigt nu
Fin rejsning :great: :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 28 okt 2015 11:58

Jeg glæder mig til at høre lidt om dine driftserfaringer løbende. Og jeg er spændt på at se hvad forskel den nye 300l vvb gør. Som jeg forstår det, så har solvarmen indtil videre kun varmet huset?

Har du gjort dig nogen overvejelser om hvor stor en vandmængde a25 skal varme op (vvb, akku etc) - jeg tænker ud fra de erfaringer jeg selv har gjort mig, hvor lange gangtider og få opstarter ser ud til at være bedst.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 28 okt 2015 12:54

Solvarmen varmer min buffer sammen med fyret (Før olie – nu piller :o). Min VVB (både den eksisterende og den nye) har så en spiral sluttet forbrugssiden som en radiator. Den er parallel med de andre radiatorer men den første på strenge, så når 2-vejs ventilen åbner får den næsten fuld prioritet.
På den ny VVB vil solkredsen blive ledt forbi den anden spiral – hvis der er behov for det (VVB Prioritet) – ellers går varmen videre til bufferen. Det skulle fremgå af mit diagram.

Samlet vandmængde? Hmm… 500 L i buffer, 56 i fyr, og så radiatorer (10 store), gulvarme (ca. 50 m2) & fjernvarmerør til fyrrum … mon ikke der er godt 1000 L alt i alt – plus 2 stk. ekspansion – 120 L & 18 L.

Lige nu har jeg sat brænderen til midterste ydelse – 15-16Kw; T4 (sneglens køretid): 8s, T6 (sneglens pausetid): 10s – luftspjæld ca. i midten så flammen er 23 cm fra modsat side.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 28 okt 2015 14:09

snart + 300l vvb - men skal a25eren varme hele vandmængden op - eller hvilket niveau sættes den i gang i bufferen?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 28 okt 2015 14:32

A25 skal varme "Det hele" - men der er self. termofølere på buffer som kalder på & afmelder fyret når de forskellige temperaturer i top midt eller bund af buffer er nået.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 28 okt 2015 14:42

Ok tak for svar. Jeg kan huske, at Ugelvig kører sin iwabo s2 ned på 7kw (laveste ydelse og neddroslet pillemængde), jeg går ud fra, at det er fordi, det har vist sig mest økonomisk for ham.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 28 okt 2015 15:09

Det kan være jeg leger med det senere. Lige nu vil jeg se stabiliteten inden jeg piller videre
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 23 nov 2015 18:36

Så har fyret kørt en lille måned uden egentlige problemer. Jeg har fået justret diverse pumper ind til at give mig nogle pæne grafer.
Pumpen på Laddomaten ved fyret står på trin II og ladepumpen ved buffer i kælderen står på laveste ydelse. Begge kører først når der er varme nok i kedlen (70 for laddomaten & 75 for ladepumpen).

Efter første rensning igår fik jeg dog monteret herden forkert og det fik fyret til at stoppe og melde for meget varme i skakten :|
NU ved jeg den skal sidde ind under pladen med el tænderen ... ikke over :oops:
Nu ved jeg da at sikkerheden virker - både med tom pilletank og varm skakt :great:

Efter godt 500 kg. Varga 8 mm er askeskuffen fyldt med en pæn aske.
Lige nu ligger det daglige forbrug for de sidste 14 dage omkring 22 kg per dag.

Sneglen (med et elektrikkerrør) leverer 4,1 g/sek. efter 3 kontrolafvejninger (1477 g på 6 min).
Det kan svinge 8-9 g for 6 min. hvilket giver en afvigelse under 1%.

På A25 har jeg har sat startmængden til 210 g (T1 = 51 sek) efter anbefaling på et tysk søster site.
Ladetiden (T4) er sat til 6 sek - og pausetiden (T6) er sat til 14 sek.

Med en virkningsgrad på 90,3% skulle det give en keddeleffekt på 10,8 kw
(Jvf. http://www.atmos-zentrallager.de/servic ... enner.html)

Luftspjældet står med en åbning på 1/3 (ca. 20 mm) - Den skal jeg lige justere lidt mere - jeg syntes flammen er for tæt på modsatte side af brændkammeret (på D14P) og der vivles lige lovligt meget aske rundt i kammeret - der ligger lidt op på kanten når jeg åbner lågen.

Jeg kender ikke røggas temp endnu, men føler og dykrør er på vej. Jeg tænker at der kan optimeres lidt på luftindtaget og brændmængden.

Foreløbig er jeg tilfreds new24
Måske er forbruget lidt højt, men jeg ved ikke om det bare er sådan det skal være nu, og det er min indre sparegen der driller.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 23 nov 2015 18:52

Jeg ligger på 12-15kg i døgnet, til et noget mindre areal. Så 22kg er nok ikke helt ved siden af i dit tilfælde, selvom der er mange ting, som spiller ind.

Jeg har desværre ikke samme sans for detaljen som dig, og kan derfor ikke sammenligne i dybden - men det er fedt, at du trækker noget viden fra tyskerne over på Stokerpro :)

nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 24 nov 2015 09:12

Prøvede lige samme udregningsskema som dig og endte på 12kw kedeleffekt. Min lavlast er testet til 85%, men ved afprøvning under indfyringsbesøg fik vvséren målt den til 92,2% - så jeg skriver 88,6%.

Men selvom kiss-principperne er de samme (A25 er jo også efter svensk Iwabo-model), så er der jo nogle designforskelle - jeg har brænderør, du har brænderskål, min kedel er meget anderledes opbygget, så vidt jeg lige kan vurdere - og så er vores styringer forskellige. Lige nu har jeg 5-6 tændinger i døgnet (grundet 135 min. forsinkelse på opstart). Min røg-gas temp svinger mellm 85 celsisugrader nyrenset og 130 grader når det er rengøringstid (Typisk efter 700-900kg). Askeskuffen kan rumme asken fra cirka 1½ ton, så længe jeg pærer lidt rundt i det når jeg renser brænderrør.


Besvar