Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 28 nov 2015 12:03

Så fik jeg smidt en røggas temperaturføler i røgrøget - tæt på fyret.
Den kommer ikke over 90 grader - skal jeg være bekymret for det?
Jeg har en keramisk skorsten, så den bekymre mig ikke. Det er nu mere røgrør og fyr jeg tænker på om det burde ligge lidt højere.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af nemocharley » 28 nov 2015 12:51

Ugelvig har ikke meldt om problemer, min fars gamle kollega med atmos d14p på 10nde år har heller ingen problemer.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 06 feb 2016 10:35

Lige en update.

Jeg er godt tilfreds med fyret efter de første 3 måneder. Ingen problemer, og det kører bare derudaf – det skulle det jo også gerne :o). Det har fint kunne følge med på de blæsende og frysende dage, og forbruget ser OK ud.

Efter at jeg har fået røgtemp. måler placeret rigtig er den målte værdi omkring 180. Den når op til 220 når det er tid til en rensning.
Det er let nok at rense, og det eneste jeg godt vil finjustere, det er flammen mht. luftspjæld og pillemængde under drift (tidsperioder for sneglens kørsel og pauser). Jeg følger lidt med på det tyske Atmos site for tips og tricks.

Jeg har brugt ca. 3½ tons Varga piller og syntes der er lidt rigeligt slagger der skal renses skrabes ud af brænderskål hver uge. Varga piller lidt mørke men ellers fine mht. smuld, ensartethed og indpakning, Jeg skal til at bestille et læs hjem igen, men vil skifte til en mere lys pille. Jeg hører fra leverandøren at Varga pillerne er lavet af træ fra skovbrug, og jeg vil prøve nogle der er lavet af træ fra træindustrien f.eks. Vida.

[album]2253[/album] [album]2254[/album]

Næste projekt er at få lavet pneumatisk rens på brænderen. Den kan købes færdig, men jeg vælger selv at lave den. Det er meget enkelt og A25 har indbygget styring af magnetventilen. Jeg har fundet en styklist på førnævnte site, og vil til at bestille – jeg skal blot finde ud af hvor jeg vil bestille stumperne fra – nogen forslag i DK?

Jeg beskrive i denne tråd hvordan det går med processen med auto rens.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 08 feb 2016 18:13

Hej

jeg har lige et par indspark.

1) din røggas temp. er noget høj synes jeg. Jeg kender to med atmos de ligger en del lavere 90-140 alt efter rengøring. Temp.måler sidder på røgrør og de kører begge i lav last.

2) jeg har ubetinget de bedste oplevelser med lyse ensartede træpiller - Greeni, Tpi supreme og Velux

mht dit automatik projekt så kunne du overveje at snakke med Biovarme, de har haft atmos længe i deres sortiment - man kan jo også få aut. askeudtag til atmos :)

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 08 feb 2016 18:40

Tak for indspark :great:
PellX21 skrev:Hej
1) din røggas temp. er noget høj synes jeg. Jeg kender to med atmos de ligger en del lavere 90-140 alt efter rengøring. Temp.måler sidder på røgrør og de kører begge i lav last.
Det kan være du skulle sætte mig i kontakt med dem, Der er ikke det helt store herinde ... endnu :wink:
Jeg kunne godt tænke mig at høre om deres indstillinger T4/T6 og åbning af luftspjæld på brænderens blæser.

Måler de på eller i røgrøret? Min startede med at måler omkring 80, da jeg bare havde stukket føleren løst ind renselemmen på første knæk. Da jeg fik monteret en følerlomme ved samme sted og føleren nu måler midt i røret gik den op til de 180 grader (efter en keddel rens).
Atmos skriver 127 er optimalt, men det er nok i en prøvebænk. På Holzheizer-forum ser jeg andre brugere ligger omkring 140-180.

PellX21 skrev: mht dit automatik projekt så kunne du overveje at snakke med Biovarme, de har haft atmos længe i deres sortiment - man kan jo også få aut. askeudtag til atmos :)
Det var Biovarme der leverede fyret og jeg tænker også meget på et Askeudtag. Den kunne jeg godt finde på at købe. Men renseblæseren er meget billigere at bygge selv.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 08 feb 2016 18:55

jeg skal gerne spørge ad, hvad er dine indstillinger?

er der virkelig ikke andre herinde på forum som har atmos? Det lyder ret vildt, set i lyset af hvor længe fyret har været i handlen - men omvendt så sker der heller ikke så meget på pellx siden....

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 08 feb 2016 20:10

Min opstart er 51 s (T1) Det giver 210 g til opstart
Fyringscyklus er 6 s (T4) Pausecyklus er 14 s (T6)
For ikke at flammen bliver for lang og støder mod modsatte side af kedel har jeg en spalteåbning på ca. 2 cm. Det giver en pæn flamme (syntes jeg) og ikke noget røg under drift.
Det er måske så simpelt og driftsikkert et fyr at der ikke er behov for den store hjælp ;o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 08 feb 2016 20:30

det lyder meget ens (nu har jeg lige talt med den ene atmosejer) T6 er dog 12 sek

og ja det er virkelig et driftsikkert og solidt pillefyr, jeg havde det selv i overvejelserne i sin tid.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 12 feb 2016 16:48

Så har jeg talt med begge - de kører begge med, det de kalder fabriksindstillinger - med den forskel at den ene kører op mod en 800l tank og kører med max effekt (det er en d21p kedel, jeg ved ikke hvad den maximale effekt er på den?) - det holder dem på 1200-1400 starter årligt. Den anden er en kedel som din men uden buffertank - så jeg ved ikke om du kan bruge det til så meget.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 12 feb 2016 17:34

Er det A25 brænderen de har?
Standard før sneglens køre og pause intervaller (T4 & T6) er hensholdsvis 12 Sek. & 8 Sek. det giver en ydelse på 20-22 kW.
Med mine T4 & T6 på henholdsvis 6 Sek. & 14 Sek. har jeg en ydelse lidt over 10 kW
Hvad med deres luftspjæld? har de ikke justeret det for at få en pæn flamme?
Jeg vil gætte på jeg får knap 1300 tændinger årligt
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar