Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 12 feb 2016 18:00

ja det er a25eren - jeg glemte at spørge om det med luftspjældet, skal prøve at huske det til næste gang.

deres forbrug er gennemsnitligt:

d14p - 6 ton til nyere 220m2 og fire - men der er brændeovn, som bruges flittigt.
d21p med buffer - 8-9 ton til ældre 300m2, familie på 6. 2 Brændeovne der bruges til hygge.

Begge leverer til det varme brugsvand også, og der er ingen af dem, som går så meget op i det - det skal helst bare virke.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 16 okt 2016 11:24

Her er lige en status for det første år med et kørende Atmos pillefyr.

Atmos'en har kørt upåklageligt! Ingen driftsstop, ingen manglende varme eller varmt vand. :great:

6.416 kg er der hældt på 351 dage - pris 14.110 kr (Ja købt lidt for dyrt, med denne sæsons indkøb ville det være 11.900)
2015 olieforbruget var 2260 L til dengang omkring 10 kr/L - med den lidt store lommeregner ligner det en halvering af omkostningen - uden den store korrektion for graddage, prissammenligning mellem årene etc. ... icon_cheesygrin.gif

Jeg har på ingen måde fortrudt at lave fyrrum i garagen og bruge kræfter og penge på at få gravet fjernvarmerør ned. Det har dog ikke været så dyrt når man jagter rester på DBA etc.

Fyret kan indirekte overvåges over nettet men ikke som sådan styres. Jeg troede jeg ville savne det - men det har jeg ikke når det kører derudaf.
Det er jo et simpelt og velfungerende tænd/sluk setup som passer sig selv og fylder bufferen med varme, når der er behov for det. Jeg behøver ikke moduleringen pga. buffer, så blot det er justeret ind en gang, så kører det. Lige en efterjustering ved pilleskift ellers ikke noget andet.
Simple is good 8)

Jeg renser hver 14 dag i den kolde sæson, det tager 10 min. og så er det klaret sammen med pille påfyldningen. 1000L pilletank er bare sagen :great:

Jeg kan bruge en herdrenser og har den stadig på todo listen. Fyret kan sagtens styre den og jeg har indkøbt kompresser. Jeg skal blot finde en 220 V magnetventil og et på småfittings, så kommer den på.

Jeg har givet A25 brænderen det store års eftersyn - hvilket tog max 30 min. med afmontering, rens, støvsugning etc. - det kunne sikkert gøres hurtigere, men så nød jeg ikke øllen undervejs :wink:

Alt i alt er jeg glad og tilfreds med investeringen

God fyrrings sæson til alle her fra Hornbæk
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

dannidines

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af dannidines » 16 okt 2016 11:46

Hej JFinderup,

God detaljeret opfølgning og hyggelig læsning :great:

Jeg er nysgerrig, A25 brænderen har automatisk rens af herden, eller husket jeg forkert?!

De svenske systemer giver en fornemmelse af "kram," de er lavet i god godstykkelse i både brænder/kedel samt kedelkappe

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 16 okt 2016 11:55

Tak - og jo A25 har en autorens udgang - så ingen problemer der
Den er nu Tjekkisk og ikke Svensk :D
Man kan godt købe et kit, men min indre jyde og GDS belastet fortid gør at jeg vil prøve at lave den selv.
Det er jo kun nogle rørstumper, bøjninger og en ventil ... og lidt pilleri
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

dannidines

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af dannidines » 16 okt 2016 12:02

undskyld... jeg sad med et billede af min kammerats IWABO brænder i hovedet - doh :-)

Den har (som jeg lige husker det) en mekanisk herd som selv skraber sig rens.. det var det jeg tækte på :-)

Jeg er ude af min komfort zone, da jeg kun har ordentligt indblik i mit NBE halløj.

Motiveret af din tråd, så tror jeg skisme også jeg vil lave en opdatering af egen status på bio området :-)


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 16 okt 2016 12:10

God ide :o) Vi læser ofte om hinandens enkelt problemer, og får ikke altid det samlede billede. Jeg tror mange fyr kandidater vil have glæde at se vores samlede erfaringer.

Hey - det er jo søndag - selv hjernen skal komme hviledagen i hu :lol:
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 16 okt 2016 12:30

Tak for en fin opfølgning. Jeg har en svensk on/off brænder som også køres over buffertank (jeg har ikke solvarme, men elpatron som tager over i sommerperioden og bruge solcellernes strømoverskud - brugsvand trækkes ud fra toppen af tanken via en varmtvandsstation). Min kedel er så godt nok en gammel svend, men driften er nu ligeså ukompliceret som den du beskriver. Kedelrens af salamanderen er nu ikke nogen fest, selvom askesugeren gør en stor forskel.

Jeg har i øvrigt oplevet meget store besparelser ved at køre med tidsforsinket opstart på pillebrænderen og vejrkompensering fra tanken. Men det skriver jeg lidt mere om i min egen tråd, når vinteren er ovre.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 16 okt 2016 12:42

Tak - Hvordan har du sat vejrkompenseringen op ?
Jeg har ikke helt fanget den funktion :oops: ... måske lever jeg i lykkelig uvidenhed om den icon_cheesygrin.gif
Fordi min buffer også er kilde til VVB vil jeg gerne have buffer op på min 60
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af PellX21 » 16 okt 2016 18:02

den blev sat op i marts med hjælp fra en kammerat (det her vvs halløj er ikke min stærke side, så jeg er nok ikke så god til at forklare mig). Jeg har cirka 90m2 tung gulvvarme i et godt isoleret 1½plans hus. Så jeg udnytter til fulde at huset kan holdes varmt med ret lave fremløbstemp - vejrkomp/klimastyring bestemmer om der skal sendes 28, 42 eller 56 celsius rundt i systemet.

Jeg købte også en brændeovn i sommers, da jeg har en del træ fra min grund (men den er nu ikke blevet brugt meget - knap ½ rm siden juni/juli. Fyret blev startet op for 6 dage siden og bufferen sender pt 42 grader rundt i huset, mens toppen af bufferen er cirka 55 grader i snit, det er her varmen til brugsvandet hentes. Det fungerer ret enkelt - Pellx varmer den øverste 1/3 af tanken op til 72 celsius. Med en startforsinkelse på to timer og et startsignal givet ved 60 celisus - så svinger temp. jo unægteligt noget. Men så længe varmen holdes, så er det jo fint nok. Jeg håber på at brændeovnen gør sit til, at jeg ikke behøver at pille mere ved indstillingerne - men nu må vi se ad.

Elpatronen er slukket for nu, men oplever jeg at brugsvandet ikke kan blive varmt nok, så tændes den lige for et skud (den er sat til at ramme 60 celsius). Eller det er ihvertfald planen - det er første fyringsæson med dette system.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Vejen fra olie til sol og bio-brændsel

Indlæg af JFinderup » 09 jul 2018 22:43

På tide med en opdatering

Om ufrivillig brug af kedel som radiator - Eller hold øje med kurverne her i varmen

Jeg fik lige bekræftet en mistanke om at mit anlæg måske ikke var helt så optimalt som forventet … før nu. Med 4 års solvarme og 3 års pillefyr var jeg egentlig OK med at jeg havde reduceret mit forbrug fra omkring 30.000 kr. til ca. 17.000 kr. efter oliefyret blev sløjfet. Men men, jeg var lidt skuffet over fyret startede mindst en gang i døgnet også her i varmen. Tidligere år tænkte jeg at det nok blot var det tab jeg havde i huset (og den dårlige sommer sidste år) – men undrede mig over at kedlen altid var godt varm (50 grd) – God isolering måske?
NEJ – Det var gode gamle Ernst sætning om at vand løber den vej det nu har lyst til….
Det undrede mig at temp i kedlen ligefrem steg når det var en god varm dag. Et godt kig på kurverne fik min mistanke vakt omkring vandet fra bufferen måske tog en tur over fyret når kun cirkulationspumpen kører – nu der ikke er noget reelt forbrug i radiatorer og gulvvarme. Jeg har heldigvis sat en del kugleventiler på anlægget strategiske steder så der kan lukkes af i zoner så pumper og styrede ventiler kan skiftes uden hele anlægget skal tømmes. Der er bl.a. en hane på returløb fra buffer til fyret, der står i en tilbygning ca. 12 m væk, tilsluttet med et nedgravet isoleret rør. Når fyret ellers kører løber fremløbet hen ”over” buffer. For 1½ uge siden lukkede jeg for returhane for at være sikker på vandet ikke løbe gennem fyret. ….. siden har fyret ikke været kaldt på af styringen!!! Kun en enkelt gang skulle det køre en lille times tid med en åben hane.
Bufferen kunne sagtens holde varmen indtil solen stod op dagen efter og gav varme – temp i kedlen faldt til uden dørs temp og blev der!
Jeg har altså brugt fyret (ufrivilligt) som radiator i fyrrummet i de 3 år det har været monteret!!! Det laveste forbrug jeg har haft i de 3 år var ca. 6 kg piller i døgnet … nu er det nul !
Nu er jeg meget spændt på at se om det er den mulige besparelse eller om tabet var større eller mindre når temp i jorden og fyrrum var klart lavere. Hvis det holder stik med at jeg kan spare 6 kg om dagen så vil mit forbrug falde fra 8 paller til 6 paller og i penge, i forhold til dengang med olien, falde fra de 30,000 til omkring de 14.000 – Så blev det sgu lige en endnu bedre forretning!!!
Jeg har allerede fået købt en motorventil og monteret den efter ladepumpen, så der er kun gennemløb når solen svigter og der kaldes på varme og fyret er varmt nok. Der er selvfølgeligt sikkerhedsventil og ekspansionsbeholdere på begge sidder.
Jeg kan oven i købet se at lagdelingen er helt intakt og bufferen laddes pænt fra bunden når solen kører uden at der sker opblanding. Det skete føre med den daglige (unødvendige) fyring.
Moralen er at vand går sgu sine egne veje og det kan betale sig lige at tjekke en ekstra gang om anlægget opfører sig helt som hensigten.
Jeg kommer med opfølgning på forbrugs besparelsen.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar