Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 17 aug 2014 21:29

Hmm. Jeg har ikke hc controlleren endnu, da gulvvarme projektet først er i sin spæde begyndelse - men det er planen, over tid at de tre rum hvor der skal lægges gulvvarme, skal styres ved hjælp af Living Connect controlleren også.

Jeg var inde på Danfoss's hjemmeside og fandt installationsinstruktionerne til Kedel relæet - umiddelbart ligner det til en forveksling, den almindelige trådløse termostat, med en forsyning, til relæet der derefter trækker en kontakt og lukker kredsløbet ned til styringen.

Nedenfor billede af installationen - jeg er lidt usikker på hvad I mener med potentialefri?
danfossbcinstal.png
/Sebastian


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af DBS » 17 aug 2014 21:34

Det er lige det vi mener, at der ikke er noget potentiale på kontaktsætte, altså det er ikke forbundet til nogen spænding,

Så,det diagram du har der passer 100% på din situation.

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 17 aug 2014 21:42

Lækkert - super dejligt med sådanne indspark, så tror jeg at jeg vil bestille sådan en fætter og få sat den op, og linket til Danfoss systemet, tusind tak for hjælpen

/Sebastian

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 28 aug 2014 00:24

Året´s omgang tilføjelse af nye ting til fyrrummet nærmer sig sin afslutning. Inspireret af de svar jeg fik vedr. vejrkompensering med trådløs termostat, bestilte jeg et Danfoss Link BR Kedel Relæ.

Det ankom i dag, fint ser det ud. Elektrikeren kommer i morgen og slutter det til og trækker en ledning ned til styringen og dermed tror jeg "næsten", jeg er ved at være i mål for så vidt angår komfort og besparelse med scotten. Jeg kunne nok godt vælge at putte den ægte vejrkompensering på, med en ventil ind til huset - men nu prøver jeg og ser om ikke kedel relæet i kombination med Living Connect løsningen kan klare det. :great:

Vandvarmeren er også sluttet til nu, styringen er opgraderet til sidste nye version 10.05 et eller andet, og det ser umiddelbart ikke ud som om at jeg lider under problemer med at den ikke går i vvb drift, eller bliver hængende. Det eneste lige nu er at den er monster lang tid om at starte op - det var den ikke med 10.0473 eller 10.032. Men det er såmænd nok bare et spørgsmål om lidt justering fra min side ( har ikke pillet endnu ). icon_cheesygrin.gif

Mht vandvarmeren, så har jeg endnu ikke oplevet at den har været tømt - eller der på noget tidspunkt har manglet varmt vand i huset. Den er sat til 58 grader, med en diff under på 10 grader. Set temperaturen når fyret kører vvb drift, passer så med de 70 grader som det normalt kører med. Jeg har endnu ikke pillet ved de forskellige ting, med at den kan forblive i vvb drift, eller hvor længe den skal ignorere andre ting, men det kommer nok.

Så nu tror jeg faktisk ikke der er andet at gøre, end at fylde lidt træpiller på en gang i mellem, nyde at der er en app til Iphonen hvor jeg kan styre fyret, glæde mig over at rumtemperaturen også passer sig selv - og at fyret endda kommer til at kunne starte og stoppe, hvis en given termostat i huset beder om at få noget varmt vand hældt igennem en radiator og at jeg endda kan se på kedelrelæet ( når det bliver sat op ) om fyret kører, uden at skulle besvære mig med at gå hele vejen ned i kælderen. :oops:

Inden fyringssæsonen for alvor begynder, for mit vedkommende - skal fyret dog lige renses helt og aldeles grundigt igennem. Det bliver i weekenden, så der er god tid til at nusse om den lille sorte sparegris.

Jeg bruger mellem 1 og 3 kg træpiller om dagen, på at varme vandet op. Hvis jeg ikke er hjemme, holder varmtvands beholderen ( 110l metro kombi ), fint vandet på lidt over 50 grader. Føleren er skubbet så langt op som muligt, det skulle vist give lidt færre opstarter, men til gengæld mindre varmt vand?

Næste projekt på listen, bliver 3x gulvvarme. Bryggers, et disponibelt rum og så et toilet skal have varmen lagt i gulvet - det bliver næste års projekt tror jeg.

Mens jeg så nyder det kommende efterår inde fra huset, med lune radiatorer og velfungerende fyr tror jeg der skal skiftes stikkontakter og lampeudtag - når nu man sparer på varmeregningen, må tiden være kommet til at få bygget lidt intelligens og komfort på lyset. Valget er vistnok faldet på IHC Wireless, med controlleren - da min eltavle alligevel også er moden til udskiftning.

I den forbindelse kunne man jo håbe på at Danfoss og Lk på et tidspunkt bliver enige om at det da kunne være fint hvis deres systemer kunne snakke sammen, så man i den grad kunne lave intelligente scenarier for ferie, hjemme, ude osv - uden at skulle programmere to steder ( eller trykke på to forskellige knapper ) 8)

Jaja, ønsketænkning fra en kisteglad Blackstar ejer icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 03 sep 2014 00:24

Endnu en opdatering, men nok primært med fokus på Danfoss Living Connect systemet, plusser og minusser efter at jeg har opdateret systemet med lidt flere ting. icon_cheesygrin.gif

Jeg investerede i et kedelrelæ, til at styre pillefyret i ydersæsonen hvor der ikke er så stort et behov for varme. Relæet koster ca 700 kr, og er dermed noget dyrere end den trådløse rumtermostat fra NBE. Til gengæld, er du ikke afhængig af at fyret udelukkende bliver styret af det rum, termostaten befinder sig i. :great:

Når kedelrelæet er sat op i central enheden på Danfoss systemet, kan du vælge hvilke rum det skal bruge som reference for om fyret skal starte. Selve relæet skal tilsluttes af en elektriker - det blev det ihvertfald her, og der skal kables ned til fyret medmindre man sætter det ved siden af fyret - så er det ihvertfald et kort stykke kabel der skal derhen. Jeg kunne desværre ikke få signalet igennem ned til kælderen, så boksen er sat hvor det gamle tidsur til oliefyret sad og er så kablet til kælderen. :oops:

Hvordan fungerer det så? Egentlig okay. Systemet skal lære rummene at kende igen, det tager et par dage - men så kører det også af sig selv. Så medmindre jeg glemmer at fylde piller på, passer fyret nu, stort set sig selv. Det kører ikke på ur, timer eller noget andet. Det starter hvis der kaldes på varme i stue, spisestue eller soveværelset og ellers laver det varmt vand som det nu passer. 8)

Nu har det været ret varmt og vindstille det sidste stykke tid, så fyret har stort set ikke kørt endnu. Jeg bruger ca 1 kilo træpiller om dagen, nogengange lidt mere, nogengange lidt mindre afhængig af hvor meget varmt vand der bliver brugt. Det er jeg rimeligt godt tilfreds med. icon_cheesygrin.gif

Der er et lille "MEN", ved det kedelrelæ. Problemet er, at Living Connect termostaterne i sig selv, ikke giver styreboksen nogen informationer om, hvad rum/gulv temperaturen er. Det betyder så at medmindre termostaterne er lukket fuldstændig ned, trækker relæet ret tit. Derfor har jeg også investeret i rumfølere til alle rummene - det bringer omkostningerne op på omkring 1200 kr, for at styre fyret. Rumfølerne koster ca 500 kr stykket og dermed kan man vel sige at det er totalt overkill at bruge det. :roll:

Men nu er systemet jo i huset, så jeg kunne lige så godt bruge det. Danfoss har iøvrigt frigivet ny software, både til termostaterne men også til styre enheden. Jeg har opgraderet styreboksen og har fået langt bedre netværksstabilitet, bedre adaption i forhold til setpunkterne for natsænkning og komfort temperatur så alt i alt er jeg stadig godt tilfreds. :great:

Jeg har stadig meget ønsketænkning - for eksempel ville det være virkelig fedt, hvis LK og Danfoss besluttede sig for at samarbejde lidt om deres produkter sådan at jeg med et tryk, kan sætte hele huset i "ikke hjemme" tilstand og sænke temperaturen, slukke for alt el der ikke skal bruges og så når jeg kommer hjem, sætte huset tilbage i "hjemme" tilstand. Måske det kommer på et tidspunkt. :write:

Danfoss har ihvertfald lavet nogle indbygningsrelæer og kombirelæer der kan styres af living connect systemet. Om man så evt kunne bruge det til at snakke sammen med LK's IHC system har jeg ikke sat mig ind i endnu - men lige IHC er noget der lurer lidt rundt om hjørnet også - og et stort ønske herfra, er netop en funktion der sætter alle systemer i "ikke hjemm", med et enkelt tryk. :great:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af triumph » 03 sep 2014 09:21

så vidt jeg husker, kan man stille hvor langt tid signalet skal være højt før scotten starter. Men det gælder så vidt jeg ved også for vvb, samt hvor langt tid signalet skal være lavt, før scotten slukker.
Uden og vide noget om danfoss living systemet, så tror jeg at problemet er at. det prøver at holde en given temperatur, og dermed når det ikke at slukke fyret.
Med en separat termostat, kunne man indstille danfoss living til at holde 23 c. men ext rumtermostaten til at slukke fyret ved 22 c

Et pille forbrug på mellem 1 og 3 kg/døgn kan man vist ikke klage over. Flot !

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 03 sep 2014 13:03

Jeps - det er jeg i gang med at eksperimentere lidt med nu - tak for det! :great:

Mht Living Connect systemet, så er det faktisk spot on. Problemet var/er at termostaterne sidder under vinduespartierne mod en ( godt nok hulmursisoleret ) ydermur, men stadigvæk mod en kold væg. De måler individuelt på deres omgivelses temperatur, og i ca 1 meters højde ( nok lidt mere - er ikke sikker ), er temperaturen altså bare noget anderledes end i 1.5 meter.

Så når jeg går rundt og er ved at krepere af varme, tror de stadig at der skal hældes varmt vand gennem systemet. Løsningen blev rumtermostater til de tre rum jeg bruger som reference på kedel relæet - og sådan set i bakspejlet, kunne den trådløse fra NBE eller et andet sted jo så fint have klaret det, med blot et referencepunkt.

Ideen med den separate termostat kan faktisk godt lade sig gøre - hvis jeg har forstået dig rigtigt. Jeg kunne vælge at lade fyret måle på en enkelt rumtermostat f.eks i soveværelset ( som er nordvendt ). Den kunne så sættes til 22 grader, mens resten af rummene stod på de 22 - 23 grader. På den måde ville jeg nok få optimal energiudnyttelse, da fyret så netop vil slukke liiige før de andre termostater lukker i.

Det skal der lige eksperimenteres lidt med fremover.

Men nej, et pilleforbrug på mellem 1 og 3 kilo, det klager jeg bestemt ikke over. Jeg synes iøvrigt det nye tiltag på v. 10.0512 med opdeling af pilleforbrug på varmt vand og varme til hus er super - nu skal jeg bare have varmtvands prioriteringen til at fungere helt ordentligt. Jeg kan se der er flere der har lidt samme "bøvl" som mig, med at den bliver i vvb drift - eller ikke skruer ned for effekten når den er ved at have varmet vandet op, så jeg må lige kigge indlæg igennem og se om ikke løsningen har været oppe og vende før. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 25 okt 2014 21:32

Endnu en lille fyrrums opdatering.

For første gang nogensinde opstod der optændingsfejl - synderen var hurtigt fundet. En defekt eltænder. Den klarede lidt over 500 optændinger før det var slut - synes ikke det er ret meget, men sådan er det bare efter hvad jeg kan læse rundt omkring.

Heldigvis havde jeg en ekstra til at ligge, og da den tager ca 5 minutter at skifte ja så var det jo bare at prøve lykken. Startede fyret og vupti, varmt vand og varme i huset igen

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 09 nov 2014 13:12

Så ankom denne sæsons træpiller på matriklen. Fire paller Laxå træpiller kunne det blive til. 56 poser med 16 kg i, pr palle - eller 896 kg / palle. Til 1700 kroner pr palle synes jeg det er en okay pris - iøvrigt samme pris som sidste år.

Jeg var svært tilfreds med Laxå pillerne sidst. Minimalt med smuld, god forbrænding og næsten ingen aske. Jeg tømte askeskuffen tre gange på en sæson, dog brugte jeg tricket med at komprimere asken, da jeg er dovent anlagt - men tre tømninger på en sæson synes jeg er rigtig fint. Der var alt i alt, ca 1/3 af en stor affaldssæk at smide ud da jeg nåede Maj måned, ikke overvældende meget - men rart.

Jeg har ikke døjet med at smuld pakker i sneglen, eller umådelige askekager eller slagger - om det bliver det samme i år, ved jeg ikke. Men pillerne ser rigtig fine ud, lyse, faste og med en duft af træ. Der er ikke store mængder af smuld eller støv i poserne og det hele er pakket rigtig godt ind. Så jeg er spændt på hvordan den nye sending brænder.

Der er nu fyldt 80 kg i siloen, afvejet to gange og så er fyret blevet startet op igen. Får vi en vinter ligesom sidste år, tror jeg det kommer til at passe med de fire paller, får vi en "rigtig", vinter i år så kommer jeg nok til at bestille en palle mere engang hen over foråret, eller simpelthen bare fem paller istedet for fire.

Forbruget her frem til jeg fik den nye levering af træpiller, har været ret højt. Jeg tror det hænger lidt sammen med at fyret har været lukket ned en del og bare har produceret varmt vand. Jeg har ikke været så meget hjemme og da jeg endelig tog mig sammen til at få det hele sat igang igen med kedelrelæ osv, lå forbruget på mellem 10 og 13 kg i døgnet - de par dage det har kørt. Formodentlig fordi det var et gennemkoldt hus der skulle varmes op, helt fra bunden.

Så over de næste to uger vil jeg lige se hvordan det kører - og om der reelt er en besparelse ved kedelrelæet kontra ur styringen.

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 09 maj 2015 16:29

Så er det ved at være tid til en opdatering på pillefyrsprojektet, nu da fyringssæsonen - i hvert fald for mit vedkommende, er ved at være slut :great:

Fyret

Fyret har i store træk, passet sig selv fra September og så frem til nu. En enkelt eltænder stod af, men sådan i forhold til selve fyret, må det siges at være minimalt. Jeg har ikke renset det en eneste gang fra September og så frem til i dag, og det har klaret det ganske udmærket. Der er blevet tømt aske ud, en enkelt gang - og ellers så er det bare blevet komprimeret i askeskuffen, med den lille rensepind.

Fyret har kørt klippestabilt denne sæson. Det har været nok, med bare at hælde træpiller på og så ellers lade det passe sig selv fuldstændigt. Jeg fik sat vandvarmeren på, inden sæsonen startede for alvor - og det er minimalt hvad den bruger af piller. 3-vejs ventil systemet fungerer rigtig fint. Der var lidt ballade til at begynde med, men efter justering skifter den frem og tilbage som det nu passer, uden at gå ud, blive for varm eller anden ballade.

Helt lykkeligt har det dog ikke været. Flowmåleren stod af, engang i Januar. Jeg kom hjem fra arbejde, fyret var gået ud - og et kig ned i kælderen fortalte mig hurtigt at noget var galt - der var nemlig vand over det hele. Det viste sig at være måleren der var utæt et eller andet sted, og selv om jeg prøvede at skifte pakninger, blev der ved med at komme vand ud. Derfor er den nu blevet pillet af permanent.

I går, stod min cirkulationpumpe så af. Symptomet viste sig ved at det tog en krig at få varmet vandet i vandvarmeren op. Pumpen stod på 23w og blinkede lystigt, vand blev der derimod ikke pumpet noget rundt af. Gode råd var dyre, da det var efter lukketid de fleste steder hvor sådan en Smedegaard fætter kunne være på lager, så den blev pillet af ( er ganske taknemmelig over afspærringshaner strategiske steder ), og den sad fast.

I første omgang, lykkedes det at få den til at køre rundt igen - men, nu har den opgivet ævred fuldstændigt - jeg håber så at kunne få en ny på Mandag, indtil da - ingen varmt vand :(

Forbrug
Mht forbrug, har det været et super år, nok engang. Jeg bestilte 4 paller Laxå træpiller, og som forrige sæson - har kvaliteten været i top. Ikke ret meget smuld, ingen slagger / askekager, det har bare kørt derudaf.

Lige som sidste år, er der nu ca 800 kg tilbage. Det passer meget godt med hvad der nok kommer til at blive brugt frem til September, sådan ca. Så et forbrug på 3.6 - 4 ton på et år - det er ikke helt skævt synes jeg.

Living Connect
Living Connect systemet har også stort set passet sig selv. Det lykkedes at få det til at spille ganske fornuftigt i hele hytten - og med det ude af verden og programmering af natsænkning har der intet været. Termostaterne har passet sig selv, skruet op og ned for temperaturen som det nu passede - helt og aldeles perfekt.

Mht. kedelrelæet, som jeg satte på som erstatning for den temperaturføler der kan kobles på fra Nbe, så har det været svært at få det til at virke helt tilfredsstillende. Relæet er i øjeblikket ikke sat til, da jeg syntes det fungerer bedre med urstyringen - i hvert fald i forhold til start og stop på anlægget.

Helt overordnet, er jeg stadig rigtig godt tilfreds med sparegrisen nede i kælderen. Det koster ca 7.000 om året i træpiller, mod en forventet olieregning på 12 - 14.000 sådan ca. Så om et års tid, har fyret vel i grove træk, tjent sig selv hjem, og det er en ganske behagelig tanke. At der er røget en eltænder, hører jo med til det at have pillefyr ( i hvert fald et scotte ), cirkulationspumpen er jeg så noget ærgerlig over kun har holdt 2 år - men den koster så trods alt ikke mere end 1.000 kroner ca. Om der er garanti på den, aner jeg ikke endnu - men det må jeg høre om, når jeg bestiller en ny på Mandag, og forhåbentlig også kan hente den der.


Besvar