Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af triumph » 21 okt 2013 05:36

Jeg piller kun min brænder af en gang eller 2 om året, og indtil nu har det ikke været nødvendigt i det hele taget. Det er kun for kontrol.
Det er nok (for mig) at pille hærden op og støvsuge den ovenfra.

Det er ikke nødvendigtvis at man får den bedste fyringsøkonomi ved at undgå stop. Så vidt jeg husker en scotten testet ved en minimusydelse på på 2,4 Kw = Ca. 24% last. Hvis lasten ligger væsentligt under 24%, falder effektiviteten. Samtidigt er der jo et varmetab fra rør, og røggas. Dette tab er der ikke hvis rør er kolde.

En super god fortælling om dit anlæg :great:


nemocharley

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af nemocharley » 21 okt 2013 08:24

Synes dit forbrug lyder ok. Mit system er mere primitivt, har ikke de samme styringsmuligheder som dig, bor på 118m2 og bruger ca 7kg i døgnet her for tiden - men jeg har også solvarme, som stadig spæder lidt til når solen er fremme. Og så er vi kun to i husstanden, det har jo også noget at sige.

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 22 okt 2013 14:35

Inspireret af Nemocharley og triumph, besluttede jeg mig for at prøve med urstyring nu, da huset alligevel ikke kalder på varme, når natsænkningen træder ind. Jeg kiggede i dag på mine grafer i stokercloud og fandt ud af at fyret fra det stoppede kl 23 til kl 8 om morgen faldt fra ca 80 grader til omkring 40 grader - ret tilfredsstillende, da det så ikke er en gennemkold kedel der skal varmes op. :great:

Jeg kiggede så også på hvor meget varme huset kalder på omkring middagstid til klokken 5 om eftermiddagen og det viste sig at det primært kører i 10% drift der. Da fyret er godkendt med en minimumslast på 27 % eller 2,7 kw med en virkningsgrad på 89 gav det ikke rigtig nogen mening at blive ved med at køre med det i det område. Så der er nu sat to perioder på fyret. Det stopper nu kl 23 og starter igen klokken 8 om morgenen. Så kører det 6 timer og stopper klokken 14 Det starter så igen klokken 17 og kører til klokken 23. :great:

Jeg kunne se et ret dramatisk fald i pilleforbrug allerede, fra 11 til 9 kg / døgn, så jeg er spændt på hvordan forbruget bliver de næste par dage.

Nu har det selvfølgelig været ret varmt udenfor her på det seneste, men smilet bliver da større og større for hver dag der går med den lille sorte sag nede i kælderen.

Desuden har urstyringen haft den ret uventede sidegevinst, at der ikke mere ligger aske yderst på herden :great:

Jeg har foretaget de sidste blæser finjusteringer og er endt på et resultat der er følgende :

Blæser lav : 18%
Blæser mellem : 22%
Blæser høj : 29 %

Renseblæs er sat til 8 min. 3 sec. 48%

Min. drift effekt er landet på 1.5kw da fyret her kører super stabilt i 10% området.

Pilleafvejningen ligger ret stabilt på ca 1850 gram pt, men jeg tror jeg fortsætter et stykke tid endnu med at veje af en gang om ugen.

Jeg tror jeg fremadrettet også kan undvære at pille brænderen af og rense - ihvertfald hvis de gode takter fortsætter. Så bliver det nok til at smutte i kælderen og rense igennem een gang hver 14 dag, tre uger og så tage den derfra icon_cheesygrin.gif

Taget i betragtning, at rørene i kælderen ikke er isolerede, da de holder rummet lidt lunt, er jeg fiiint tilfreds med det hele. Det eneste jeg grubler lidt over nu, er om ikke jeg skal pille Ecoteck pilleovnen ned og så få muret trækstabilisatoren ind i skorstenen nede i kælderen.

Jeg kan jo læse mig frem til at det er et must for at få fyret til at brænde helt stabilt under alle forhold. Jeg har ikke haft problemer - endnu, uden, men omvendt har det heller ikke stormet specielt meget og så bor jeg inde midt i Gørlev.

Tak for input indtil videre, det er rart med forslag til forbedringer icon_cheesygrin.gif

En sidste ting jeg faktisk har været glad for at jeg investerede i, er min flowmåler. Jeg ved godt at de fleste siger den er unødvendig og bare et sjovt legetøj, men for mig giver den en visuel forståelse for hvor meget varme huset gerne vil have og i hvilke perioder der ikke er behov for at have fyret kørende. Om det så kan bruges til noget ved jeg ikke, men for mit vedkommende giver det da en noget mere præcis styring af urstyringen da jeg jo så bare kan sætte den til ca. der hvor der alligevel ikke er noget forbrug :great:

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 12 aug 2014 01:44

Det er vist på tide med en status på pillefyret, her efter første fyringssæson. Det kan nok ikke beskrives som andet end perfekt. Fyret har i det store og hele passet sig selv, fra Oktober til Maj måned, hvor det blev lukket ned.

Jeg havde bestilt fire paller træpiller, med 970 kg på hver af dem, 3.9 tons i runde tal. Jeg havde, da jeg lukkede fyret ned for sommeren, brugt 3.5 tons - hvilket jeg stadig ikke kan få armene ned over.

Det skal lige indskydes, at fyret ikke er blevet brugt til at varme vand op med, det projekt er nu ved at være færdigt - så jeg regner med at komme til at bruge ca fire ton på et år, til at opvarme 128 m2 hus, 11 m2 kælder og så det varme vand jeg nu engang måtte bruge.

De eneste tidspunkter, hvor fyret har meldt fejl - har været når jeg ikke har fyldt piller på. Jeg kæmpede til at begynde med, en del med slaggedannelser på herden - men er kommet problemet til livs ved at justere og lære fyret at kende.

Fyrrummet er igen i år blevet bygget lidt om. Dels fordi jeg har mulighed for stort set at styre fyret via computeren - eller nu, også vha telefonen. Så styreboksen til V10 styringen er blevet flyttet, for at korte følerledningerne ned - og spare lidt på samlingerne rundt omkring. Vandvarmeren er blevet sat op, i skrivende stund venter jeg på de sidste stumper så det hele kan blive sluttet til.

Jeg er glad for at jeg gik i gang med vandvarmer projektet i år, for det viste sig at den gamle var mere eller mindre udtjent ( efter kun 26 års tro tjeneste icon_cheesygrin.gif ), kontraventilen var i stykker og der var nogle seriøse tæringer i den blanding af galvaniserede rør, messing og kobber det gamle var stykket sammen af.

Nu er det hele lavet i Pex rør - jeg regner med at lægge billeder op af det, til skam og skue på et senere tidspunkt. Næste års projekt er allerede nu i støbeskeen. Gulvvarme på toilet, i bryggerset og ( hvis jeg får tid - garagen også ). Med garagen, vil fyret så komme til at skulle trække ca. 170 m2, det burde jo ikke være det store problem for det - mit håb er at jeg får brugt den energi fyret kan levere bedre, uden så megen pausefyring som jeg oplevede sidste sæson. :great:

Det lyder mærkeligt at sige det - sommervejret taget i betragtning, men jeg glæder mig allerede afsindigt til at få startet den lille sorte sag op igen, sætte mig i stokerstolen ved siden af stokerkøleren og nyde varmen :P

nemocharley

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af nemocharley » 12 aug 2014 07:35

:great: Tillykke


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af triumph » 12 aug 2014 08:42

Hvis du i stedet for urstyring sætter en rumtermostat op (Jeg ved godt at det nok ikke arbejder sammen med din fine danfoss living system) og en termostat i vvb. Samt en ventil efter vvb, mod hus. Så kan du fra ca. april til oktober få fyret til at køre efter behov. Dvs at hvis vvb kalder på varme, så starter fyret. (ventil til radiatore er lukket) når temp er nået stopper fyret. I huset indstilles radiatorventiler til en lidt højere temp end der ønskes i rummet. Hvis rumtermostaten kalder på varme, så starter fyret, ventil åbner, og både vvb og rum opvarmes.
Rumtermostat kan købes med ugeur, og natsænkning (jeg ved ikke hvilken mulighedder der er for at få et signal ud af danfoss living system)
Det hjælper også med ugeur på cirkulationspumpe til varmt brugsvand, så det ikke cirkulere om natten/når du ikke er hjemme.

Da jeg installere dette system, ændrede jeg mit forbrug fra 24 kg/dag til 35 kg /uge i overgangsperioder. Jeg kan lave vv om sommeren for 3 kg træpiller om dagen

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 12 aug 2014 19:03

Interessant betragtning omkring rumtermostaten - det vil jeg bestemt overveje.

Danfoss systemet kører på en lukket z-wave protokol, så det er desværre ikke umiddelbart muligt at få signal ud af den. Jeg har overvejet, at installere rumfølere i stuen og spisestuen, for at få en bedre styring af varmen i de to rum, da systemet har en tendens til at fyre godt op under radiatorerne til at begynde med, så der bliver mega varmt.

Men som du selv er inde på, ville det være optimalt, at få fyret til selv at finde ud af præcis hvornår temperaturen i f.eks stuen er så lav, at der med garanti er behov for at der bliver produceret varme.

Pt er det jo sat op med tre vejs ventil til vandvarmeren og så ellers, som standard løsning med shunt, pumpe osv. I og med at Danfoss systemet reagerer pænt hurtigt burde det da bestemt være en mulighed, for netop at komme urstyringen til livs - og få en endnu bedre udnyttelse af energien i træpillerne.

Nu kan jeg ikke huske om rumtermostat sættet er trådløst eller kablet, men jeg har da en gammel urstyring siddende stadig - fra det gamle oliefyr, hvor der rent faktisk er trukket kabler ned i kælderen til det - måske det ville være en mulighed.

Det tror jeg faktisk jeg vil arbejde lidt videre med - tak for rådet Triumph :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af triumph » 13 aug 2014 05:51

Du kunne jo f.eks bruge sådan en, hvis det skal være trådløst: http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194155/
Eller den billige hvis det skal være kablet: http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194155/
eller:http://dk.rs-online.com/web/p/digitale- ... r/7194152/

Styringen i scotten er allerede lavet til styring efter rum temp. Jeg er dog ikke sikker på det er helt som jeg har beskrevet. (Jeg flikkede selv en styring sammen, inden NBE havde lavet deres) Jeg tror nok at hvis man benytter NBE styringen, og 2 vejsventil, så er det vvb man lukker for (TROR JEG !) Men hvis du allerede har 3 vejsventilen så er det bare at købe 2 temp. følere og en rum termostat. Pice of cake :great:

Jeg har vedhæftet et diagram over hvordan min fars fyr blev lavet
Vedhæftede filer
fyr-Model %25281%2529 (4).pdf
(25.81 KiB) Downloadet 164 gange

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 13 aug 2014 16:27

Tak for links, ganske interessant!

Jeg blev grebet af nysgerrighed i går, og gik ind på Mhes.dk - for at læse lidt om de nye tiltag på de opdaterede versioner af V10 styringen. Hvis jeg forstod det rigtigt, er det faktisk muligt at bruge vejrkompenseringen - uden reelt at have temperaturfølere, da styringen trækker dataene fra stokercloud istedet, og man så bare lægger nogle faste værdier ind for max effekt osv i fyret.

Det virker ganske smart - og er noget jeg helt sikkert lige skal afprøve ( når jeg får et sd-kort med nyeste version, er stadig på 10.032 versionen, da den kørte klippestabilt sidste sæson. )

I mellemtiden er der kommet vand i huset igen - og kun der hvor der nu engang skal være vand. Jeg har ikke varmt vand endnu, da jeg glemte at få en 3/4" Pex nippel med, da jeg var ude hos DV-Center for at hente stumper.

Så jeg må derud igen lige og sige davs, købe et par stumper og så hjem og skrue det sidste sammen. Jeg lægger en smule billeder op, så snart jeg lige får Iphonen synkroniseret med computeren igen :-)

Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 14 aug 2014 17:55

Så kom der også gang i varmtvandsproduktionen her på matriklen. Det har taget fyret lige knap en times tid, at gå fra at være fuldstændig koldt til at være ca 62 - 63 grader. Jeg havde sat VVB max effekt til 70 til at begynde med, men kørte den op på 100% mens den varmede de 110 liter mega koldt vand op. Nu er vandet ved at være en 55 grader varmt, og jeg glæder mig til igen at kunne hapse mig et varmt bad.

Styringen skal jeg lige pille lidt mere ved - men umiddelbart, fungerer trevejs ventil systemet ganske glimrende. Jeg er så lidt spændt på hvordan det kommer til at fungere, når det begynder at blive lidt koldere i vejret :-)


Besvar