Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af pille bruger » 09 maj 2015 16:40

Jeg har lige kigget i dine optændings tal.
Sæt forvarmningen ned til 60 sek, så er den rigelig varm, længere tid forkorter levetiden.
Hvis du sænker optændingsmængden til 60 gr. får du hurtigere ild.
Derved holder eltænderen længere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
togmand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 jul 2012 14:26
Mit fyr: Scotte 10Kw BS1016
Areal: 128
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: 7 - 10 kg
Årligt forbrug: 3.5 tons
Geografisk sted: Gørlev
Kontakt:

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af togmand » 09 maj 2015 16:46

Jeg siger mange tak :-) Det bliver gjort, når der er kommet en ny cirkulationspumpe på :great: icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af triumph » 09 maj 2015 17:13

togmand skrev:Så er det ved at være tid til en opdatering på pillefyrsprojektet, nu da fyringssæsonen - i hvert fald for mit vedkommende, er ved at være slut :great:

Fyret

Fyret har i store træk, passet sig selv fra September og så frem til nu. En enkelt eltænder stod af, men sådan i forhold til selve fyret, må det siges at være minimalt. Jeg har ikke renset det en eneste gang fra September og så frem til i dag, og det har klaret det ganske udmærket. Der er blevet tømt aske ud, en enkelt gang - og ellers så er det bare blevet komprimeret i askeskuffen, med den lille rensepind.

Fyret har kørt klippestabilt denne sæson. Det har været nok, med bare at hælde træpiller på og så ellers lade det passe sig selv fuldstændigt. Jeg fik sat vandvarmeren på, inden sæsonen startede for alvor - og det er minimalt hvad den bruger af piller. 3-vejs ventil systemet fungerer rigtig fint. Der var lidt ballade til at begynde med, men efter justering skifter den frem og tilbage som det nu passer, uden at gå ud, blive for varm eller anden ballade.

Helt lykkeligt har det dog ikke været. Flowmåleren stod af, engang i Januar. Jeg kom hjem fra arbejde, fyret var gået ud - og et kig ned i kælderen fortalte mig hurtigt at noget var galt - der var nemlig vand over det hele. Det viste sig at være måleren der var utæt et eller andet sted, og selv om jeg prøvede at skifte pakninger, blev der ved med at komme vand ud. Derfor er den nu blevet pillet af permanent.

I går, stod min cirkulationpumpe så af. Symptomet viste sig ved at det tog en krig at få varmet vandet i vandvarmeren op. Pumpen stod på 23w og blinkede lystigt, vand blev der derimod ikke pumpet noget rundt af. Gode råd var dyre, da det var efter lukketid de fleste steder hvor sådan en Smedegaard fætter kunne være på lager, så den blev pillet af ( er ganske taknemmelig over afspærringshaner strategiske steder ), og den sad fast.

I første omgang, lykkedes det at få den til at køre rundt igen - men, nu har den opgivet ævred fuldstændigt - jeg håber så at kunne få en ny på Mandag, indtil da - ingen varmt vand :(

Forbrug
Mht forbrug, har det været et super år, nok engang. Jeg bestilte 4 paller Laxå træpiller, og som forrige sæson - har kvaliteten været i top. Ikke ret meget smuld, ingen slagger / askekager, det har bare kørt derudaf.

Lige som sidste år, er der nu ca 800 kg tilbage. Det passer meget godt med hvad der nok kommer til at blive brugt frem til September, sådan ca. Så et forbrug på 3.6 - 4 ton på et år - det er ikke helt skævt synes jeg.

Living Connect
Living Connect systemet har også stort set passet sig selv. Det lykkedes at få det til at spille ganske fornuftigt i hele hytten - og med det ude af verden og programmering af natsænkning har der intet været. Termostaterne har passet sig selv, skruet op og ned for temperaturen som det nu passede - helt og aldeles perfekt.

Mht. kedelrelæet, som jeg satte på som erstatning for den temperaturføler der kan kobles på fra Nbe, så har det været svært at få det til at virke helt tilfredsstillende. Relæet er i øjeblikket ikke sat til, da jeg syntes det fungerer bedre med urstyringen - i hvert fald i forhold til start og stop på anlægget.

Helt overordnet, er jeg stadig rigtig godt tilfreds med sparegrisen nede i kælderen. Det koster ca 7.000 om året i træpiller, mod en forventet olieregning på 12 - 14.000 sådan ca. Så om et års tid, har fyret vel i grove træk, tjent sig selv hjem, og det er en ganske behagelig tanke. At der er røget en eltænder, hører jo med til det at have pillefyr ( i hvert fald et scotte ), cirkulationspumpen er jeg så noget ærgerlig over kun har holdt 2 år - men den koster så trods alt ikke mere end 1.000 kroner ca. Om der er garanti på den, aner jeg ikke endnu - men det må jeg høre om, når jeg bestiller en ny på Mandag, og forhåbentlig også kan hente den der.
jeg mangler en like knap.... :great:

nemocharley

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2015 23:39

ja tillykke med det :)

det er muligt at få en keramisk tænder til scotten forresten.

re20000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 02 apr 2013 01:27
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 180
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4070

Re: Scotte 10kw semirens v10 styring og fyrrum

Indlæg af re20000 » 17 sep 2015 00:34

Hej Togmand
Hvor køber du dine piller? Lyder til at være en god kvalitet og en fornuftig pris.

Henrik


Besvar