Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MGM Junior

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

MGM Junior

Indlæg af nemocharley » 18 jul 2013 19:34

Helt ok - jeg kan lige citere ordret fra mail af 7/6 2013 - så kan I selv danne jer en mening: "Pellux 100 har gennemgået test for godkendelse af Klasse 5, og vi forventer rapporten fra Teknologisk Institut i nær fremtid, hvor den lever op til Klasse 5" - citat slut.

Her 1½ måned senere står den endnu ikke på teknologisk instituts liste. Hvilket er pisseirriterende, da jeg tror det er et rigtig fint pillefyr.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

MGM Junior

Indlæg af Lau » 18 jul 2013 19:45

Jeg tror teknologisk er ret pressede for tiden - så ikke sikkert hjemmesiden er første prioritet.

Der bliver sendt papirer til dem der får lavet tests, men heller ikke mere. Det vil sige at forhandleren muligvis kan udlevere dokumenter.

nemocharley

MGM Junior

Indlæg af nemocharley » 18 jul 2013 19:49

Det er selvfølgelig en ret væsentlig tilføjelse :) - tak for det

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

MGM Junior

Indlæg af John Skov Jensen » 18 jul 2013 20:25

nemocharley skrev:Fair pris - bestemt. Men godkendt - jeg lærte på den lidt hårde måde, at bare fordi en forhandler betegner sit fyr som godkendt efter klasse 5 (303-5 klasse 5), så er det ikke sikkert at det er korrekt.

Jeg har på mail fra Vølund selv at den er gået igennem test og godkendt til klasse 5. Men sagen er bare, at den endnu ikke er dukket op her på listen: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Så hvad skal man som forbruger tro?

Min skorstensfejer var venlig og gav mig frist til 1/9 - det var mit held.
Nu er det jo ikke din opgave at fremskaffe den attest, den opgave hviler ene og alene på den forhandler der har solgt dig varen.
Så det er vel bare at få ham med ind i kampen?
Jeg kan sagtens følge dig, du mangler attesten for at få godkendt din installation og gør hvad du kan for at få tingene til at ske, men det er s.. Forhandlerens opgave at trylle denne lap papir frem. Men det har du sikkert allerede gjort ham opmærksom på.

nemocharley

MGM Junior

Indlæg af nemocharley » 18 jul 2013 20:42

Ja du har helt ret.

Jeg valgte simpelthen at træde et par skridt tilbage og se lidt på min situation, jeg havde et fyrrum, hvis dimensioner gav mig yderst begrænsede valgmuligheder, og der stod det fyr i fyrrummet jeg helst ville have til de valgte forhold (dette var før den nye version af MGM Junior kom på markedet - som er et meget anderledes og noget billigere pillefyr).

Så i stedet for at gå i konflikt med sælger (som helt klart havde klokket i det), så tog jeg en snak med min skorstensfejer. Jeg har efterfølgende haft en konstruktiv samtale med sælger, som tilbød at tage pillefyret tilbage - no questions asked. Men jeg beholdte altså pellmaxen og har et rigtig godt forhold til forhandler/installatør (som jeg jo godt kan få brug for at drage nytte af senere).

Medmindre man føler sig direkte ført bag lyset, så er det den her fremgangsmåde, jeg vil anbefale andre i lignende situation. Men helt at undgå at komme i klemme er naturligvis det bedste. :)


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

MGM Junior

Indlæg af Lau » 15 aug 2013 20:48

Det er nu 4 uger siden, jeg fyldte magasinet og dermed tid til en lille opdatering.
image.jpg
Masser af piller i magasinet, bunden kan ikke ses.
Ikke meget der skal tænkes over, vvb er kølig, MGM laver varme.. Den starter vel 2-3 gange i døgnet.
image.jpg
Intet at trykke på, den klarer selv sagerne..
Der er ikke meget skidt nogen steder, jeg har endnu ikke renset noget som helst.
image.jpg
Ild

Det eneste dårlige, indtil videre, jeg skal nok have monteret en trækstabilisator, fyret kan godt have tendens til at buldre lidt og det gider jeg jo egentligt ikke at høre på :oops:

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

MGM Junior

Indlæg af Lau » 20 aug 2013 16:25

Første "hændelse" stod op i morges, så til fyret.. Oh skræk oh ve, ikke alt var som det plejede, displayet viste en advarsel icon_cheesygrin.gif
image.jpg
Ikke en fejl, blot en advarsel..


Der skal åbenbart piller på..

Fyldte magasinet helt, d. 18/7, nu skriver vi d. 20/8.

33 dage, på 100 kg piller = 3,03 kg pr dag i snit.. Det er sgu til at leve med.

3,03 kg pr. Dag med en kilopris på 1,675 krone = 5,075 kr pr. Dag til opvarmning.

Naturgas, rend mig i røven! :great:

nemocharley

MGM Junior

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2013 16:44

Det er ret godt gået :)

Går varmen kun til brugsvand?

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

MGM Junior

Indlæg af Lau » 20 aug 2013 16:59

nemocharley skrev:Det er ret godt gået :)

Går varmen kun til brugsvand?

Jeg må sige, jeg er også svært tilfreds.

De første 6 dage, blev der også sendt varme i gulvet på begge mine badeværelser/toiletter, derefter kun brugsvand.

nemocharley

MGM Junior

Indlæg af nemocharley » 20 aug 2013 17:03

:great:


Besvar