Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Morten o » 15 dec 2012 21:20

Hej Stokerpro.

Så må jeg hellere introducere mig, efter jeg har læst en lille smule herinde :)

Jeg er en ung herre på 25, som lige har købt en bette gård sammen med den bedre halvdel. Vi overtog det her pr. 1. november.
Min erfaring med fyr er meget sparsom, da jeg eller mine forældre aldrig har haft andet en fjernvarme og oliefyr.

Fyret som slottet var udstyret med, var en Viadrus U22 fastbrændsels-kedel, som var monteret i et udhus, hvorefter rørene gik ca 15 meter frit igennem laden, uden den helt gode isolering, og så ind i huset. :|
Photo 28-10-12 07.27.32 (FILEminimizer).jpg
Udhus med Viadrus U22
Photo 15-12-12 17.05.56 (FILEminimizer).jpg
Viadrus U22 kedel
Photo 15-12-12 17.07.44 (FILEminimizer).jpg
Varmerør i lade (i det sorte plastik)
Photo 15-12-12 17.08.04 (FILEminimizer).jpg
Varmerør i lade og ind i huset
Den tidligere ejer har selv stået for alt VVS, tyder det på, da ekspansionsbeholderen bare var en gammel 60 liters tønde, som han havde hunget op, oppe på høloftet, uisoleret. Den er selvfølgelig frosset til pga. vejret.

I kælderen var der monteret et gammelt oliefyr, med en olietank som bestod af en 200 liters tønde :great:
Photo 15-12-12 18.05.31 (FILEminimizer).jpg
Oliefyr + akku tank
Jeg besluttede mig ret hurtigt for at der skulle andre boller på suppen, da jeg blev træt af at der var hundekoldt om morgenen, og når man kom hjem fra arbejde :shock: og gik derfor straks igang med at forhøre mig lidt rundt omkring, og læse lidt på sagen. blandt andet herinde :wink:
Først overvejede jeg et scotte 10-16 kW pillefyr, men besluttede mig for at jeg gerne ville have muligheden for at benytte alternative brændsler, da jeg syntes at pillerne godt kan være lidt pebrede, og nogen snakker om højere priser osv.
Valget endte så på et Twinheat cpi 12. Lækkert design, super god kvalitet og ret "idiot"-sikkert :great:

Det nye stokerfyr skulle så monteres indenfor i huset, for at undgå al for megen spildvarme, og valget faldte på et rum lige ved siden af bryggerset, som var i kontakt med husets skorsten.
Photo 10-12-12 19.38.34 (FILEminimizer).jpg
Nyt fyrrum før oprydning
Photo 10-12-12 19.38.49 (FILEminimizer).jpg
Fyrrum før oprydning 2
Så gik projektet i gang med at få rummet ryttet, således VVS'eren kunne komme og installere mit nye "kraft"værk
icon_cheesygrin.gif
Photo 12-12-12 22.32.03 (FILEminimizer).jpg
Fyrrum efter lidt oprydning
Photo 12-12-12 22.32.16 (FILEminimizer).jpg
Fyrrum efter lidt oprydning 2
Døren måtte også afmonteres, så fyret kunne komme ned i rummet icon_cheesygrin.gif
Photo 12-12-12 22.33.45 (FILEminimizer).jpg
Døren
VVs'eren kom, og vi fik installeret stokeren med alt der dertil hører, ny varmtvandsbeholder (110L Metro combi) og fik ryddet lidt op i rørene, da det hele var ét stort virvare. Hele processen tog ham og mig 12 timer, da vi rendte på et par småting der drillede i ny og næ.
Photo 13-12-12 21.20.33 (FILEminimizer).jpg
Så er det nye fyr på plads
Photo 13-12-12 21.20.51 (FILEminimizer).jpg
Så er det nye fyr på plads 2
Photo 13-12-12 21.21.06 (FILEminimizer).jpg
Diverse målere
Det gamle varme vand kom fra en bette elektrisk metro vandvarmer, og vi kunne kun nå 1 i bad ad gangen :( så det var dejligt at få den koblet fra! 8)

Nu kører det hele bare, og vi kan holde varmen inde i huset! :beach:
Dog mangler der stadig at afmontere oliefyret og akkumuleringstanken i kælderen, og få ryddet lidt op i rør dernede, men det må komme på et senere tidspunkt :P

Det var lige lidst om mig og mit nye fyr. glæder mig til at blive en aktiv del af dette forum, og lære en masse omkring stokerfyr :wink:

Skulle der være nogen spørgsmål, må i endelig bare skrive :)


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Landlyst » 15 dec 2012 21:33

:great:

Sådan.... Det var da ellers et vældigt anlæg du har overtaget det... icon_cheesygrin.gif

Men det gamle oliefyr er det stadig koblet på anlæget? Hvis det er så pas på den ikke kommer til at trække en masse varme ud i skorstenen....

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af themasterdk » 15 dec 2012 21:46

Ser sku godt ud, håber du bliver glad for dit nye anlæg :great:

og velkommen til icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Morten o » 15 dec 2012 21:47

Landlyst

Ja, oliefyret er stadig en del af systemet, men bliver afmonteret i den nærmeste fremtid. Det samme med akku tanken. Den fungerer jo sådan set bare som en radiator i kælderen.

Men hvordan skal det kunne trække varme ud i skorstenen? :) Jeg er meget grøn på alt det her :)

Themasterdk
jo tak, jo tak :D

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Bigfoot » 15 dec 2012 22:58

det ser da fornuftigt ud, det som i har fået lavet der.
Dog havde jeg nok valgt en lidt større ekspantionsbeholder, men det må tiden vise om det bliver aktuelt.

Men du siger at akkutanken stadig er på anlægget??? er den godkendt til tryk????? For det gamle anlæg var da åben ekspantion, så pas nu på, eller få det da hurtigst muligt koblet fra. Er det bare en gammel olietank f.eks, så kan du jo risikere noget af et vandsvineri, hvis den lækker på grund af trykket.

Men et ganske fornuftigt valg af stoker. Det er en rigtig fin stoker sådan en CPi12. Havde jeg kendt den førhen, så havde jeg nok også valgt sådan en, men min baxi kører nu også fornuftigt nok for mig.

Men man må sige at det pynter på huset, at få ryddet op i sådan en varmeopsætning der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Morten o » 16 dec 2012 00:33

Bigfoot skrev:det ser da fornuftigt ud, det som i har fået lavet der.
Dog havde jeg nok valgt en lidt større ekspantionsbeholder, men det må tiden vise om det bliver aktuelt.

Men du siger at akkutanken stadig er på anlægget??? er den godkendt til tryk????? For det gamle anlæg var da åben ekspantion, så pas nu på, eller få det da hurtigst muligt koblet fra. Er det bare en gammel olietank f.eks, så kan du jo risikere noget af et vandsvineri, hvis den lækker på grund af trykket.

Men et ganske fornuftigt valg af stoker. Det er en rigtig fin stoker sådan en CPi12. Havde jeg kendt den førhen, så havde jeg nok også valgt sådan en, men min baxi kører nu også fornuftigt nok for mig.

Men man må sige at det pynter på huset, at få ryddet op i sådan en varmeopsætning der.
Ja, det er dælme rart med noget varme døgnet rundt, istedet for at hundefryse hver morgen, og når man kommer hjem fra arbejde :P

Mht. ekspansionsbeholderen, går jeg da ud fra at den er korrekt dimensioneret.? VVS'eren har da selv bestilt og installeret den :)

Og akku tanken i kælderen tror jeg er med ekspansion også. den er på billedet sammen med oliefyret. -Den har det varme vand i center, hvor så beholderen er kold i begge ender. Nu ved jeg ikke så meget om det, men har den ikke muligvis monteret en membran i begge ender, til ekspansion? :)

Men ja, jeg er dælme godt nok også glad for mit valg, hidtil. jeg hører kun godt om disse kedler :great:

Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Morten o » 16 dec 2012 00:46

Jeg har også fået købt mig den første palle træpiller i dag, af mærket "skånsk miljøpellets" ?¿ Jeg har ikke hørt om dem før, og jeg kunne ikke finde dem herinde på forummet, men nu må jeg prøve dem. :)
Photo 15-12-12 17.17.40 (FILEminimizer).jpg
Skånsk miljøpellets

pendec

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af pendec » 16 dec 2012 00:56

Morten o skrev:VVs'eren kom, og vi fik installeret stokeren med alt der dertil hører, ny varmtvandsbeholder (110L Metro combi)
Velkommen til!

har også combi dog 160L , har du styr på at bruge el delen? altså tilslut til 220v og så trykke på knappen foran, så den kører på eller? har nu prøvet efter at have haft den i en 4 års tid, det virkede ikke, så vand forblev koldt.

har du fået andre instruks?

Morten o
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 nov 2012 20:51
Mit fyr: Twinheat cpi 12
Areal: ca. 140
Brændsel: Træpiller pt.
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 30-40 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9240 Nibe

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Morten o » 16 dec 2012 01:21

pendec skrev:Velkommen til!

har også combi dog 160L , har du styr på at bruge el delen? altså tilslut til 220v og så trykke på knappen foran, så den kører på eller? har nu prøvet efter at have haft den i en 4 års tid, det virkede ikke, så vand forblev koldt.

har du fået andre instruks?
Hej, og jo tak :)

Jeg har endnu ikke prøvet at tilslutte den til el. Jeg har ikke engang sat et stik derpå endnu, da jeg først regner med at skal bruge den, når vejret bliver noget varmere ;) -Men det kunne da godt være at jeg skulle få testet det, hvis du siger at dit er defekt :)

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Varme på gården (Twinheat cpi 12) (Billedtung)

Indlæg af Landlyst » 16 dec 2012 06:44

Når man har to fyr på samme anlæg så ka den som IKKE er i drift trække rigtigt meget varme ud i skorstenen bare ved det træk som der der gennem fyret og op i skorstenen.... SÅ koble den fra hurtigst muligt eller bloker trækket.... Og som Bigfoot på pegede så er der vel næppe en tryk akku tank på det gamle anlæg.... Men det ka du se ved at finde en ventil som på et bilhjul eller banke på den og høre om den er hul, men tror ikke på det heller...


Besvar