Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 09 okt 2012 08:17

Hej forum

Så blev det min tur til at lave fyrrum icon_cheesygrin.gif

Vi har i dag EL varme i 225 kvm samt 200l VVB :shock: Det skal der gøres noget ved! Vi har været langt omkring i snakken om, hvad der skulle laves. Blandt andet solceller, jordvarme, div. pumpesystemer samt solfanger. Valget faldt på en træpillebrænder, med senere mulighed for akku + solfanger. Det skal være så nemt, at min frue skal kunne betjene fyret, hvis jeg ikke er hjemme.

Jeg har haft fejeren på besøg, der syntes det var en super idé - så længe jeg gjorde som han sagde :roll: Blandt andet måtte skorstenen ikke være fritstående udenfor - det ville ALDRIG virke! Ellers var vi enig :wink: Leca sten på væggene og træbeton fiber på loftet samt 200 mm mineralduld. Døren skulle bare være pæn, ikke noget med BD/BS :great: Må der være oplæg af træpiller i fyrrummet? Ja da! De selvantænder jo ikke. Så alt i alt, et meget positivt besøg.

Så nu er vi i gang... Jeg beklager kvaliteten på billedet. Det er taget med min telefon.
Billede

Jeg skal nok updatere tråden, når der sker mere. Nogen spørgsmål? :)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 09 okt 2012 08:44

det er jo selvfølgelig for sent nu, men jeg havde sku nok valgt at lave rummet mindst dobbelt så stort.... det kan nemt blive klaustrofobisk at stå i et lille rum og arbejde med sådan noget. Du har jo rigeligt med plads dertil.

Men ang det med opbevaring af piller omkring fyret, det er der altså nogle regler for, det kan godt være skorstensfejeren siger noget andet, men skulle der ske noget, så kan forsikringsselskabet jo godt knurre lidt.
Jeg mener det hedder 2 tons brændsel omkring fyret. Vi har diskuteret det tidligere herinde.
Men når rummet ikke er større end der, så kommer det jo automatisk til at stå udenfor rummet.

Ingen fritstående skorsten???? hvorfor vil det ikke du??? en skorsten der går op af muren, er da ligeså god som en der skal igennem samtlige etageadskillelser og alt det der.... Men det er jo op til folk selv, hvordan de vil lave det.

Hvilket fyr har du i tankerne til projektet??? Pillebrænder, stoker eller hvordan???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Modtaget likes: 2 gange
Fødselsdag

Nyt fyrrum

Indlæg af Lasse Elbek » 09 okt 2012 08:51

http://www.goenergi.dk/forbruger/huset/ ... selskedler

4 m3 træpiller i fyrrum. Så ca. 3 tons.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 09 okt 2012 10:40

Angående størrelsen, er det egentlig både pga. de forskellige VVS'er, der har givet pris på det. De mente alle at de ca. 300x400 cm var rigeligt til et fyrrum... Derudover passer det super i forhold til spær og understøttelse af dem. Og så giver det lige plads til fire paller træpiller ved siden af rummet, samt bil og trailer :) Så derfor "kun" de 12 kvm.

Angående skorsten, var hans argument, at den ville stå Øst for bygningen og dermed ville det aldrig fungere, at den var fritstående. Den skulle op gennem rygningen på bygningen. Det var i hvert fald hans erfaring.

Det fyr vi nok ender med, bliver et Atmos D21P kedel med påmonteret Atmos A25 pillebrænder m. automatisk optænding samt 1.000 l silo. Jeg har hørt rigtig meget godt om Atmos kedlen og kender flere, der har haft dem i 10-15 år uden problemer. Ligeledes tiltalder det mig, at den er så simpel opbygget. Jeg har overvejet en Iwabo Villa S2 brænder i stedet, men er blevet anbefalet en Atmos, der skulle minde meget om den og være mindst lige så god. Og jeg kan godt li' at det fungere om sommeren uden alt det pausefyring ;)

Har I andre bud, er I selvfølgelig velkommen til at komme med idéer!

MVH
Anders
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af CRHansen » 09 okt 2012 10:46

Personlig ville jeg da mene du skulle have en scotte/woody som der er rigtig mange der har og er glad for. Skal dog sige at jeg ikke selv har erfaring med Atmos løsningen.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 09 okt 2012 12:01

Det jeg er lidt nervøs for med Scotte/Woody løsningen er, at jeg ikke vil gå og stille på fyret i tide og utide. Det skal virke fra dag 1, og ikke justeres hver gang, der kommer en ny sæk træpiller i. Jeg er stor tilhænger af K.I.S.S. systemet :)

Men er der nogle som mener at Scotte/Woody er klart bedre end Atmos (evt. med Iwabo) så er jeg da lydhør :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 09 okt 2012 12:45

Ugelvig » 09 Oct 2012, 12:01 skrev:Det jeg er lidt nervøs for med Scotte/Woody løsningen er, at jeg ikke vil gå og stille på fyret i tide og utide. Det skal virke fra dag 1, og ikke justeres hver gang, der kommer en ny sæk træpiller i. Jeg er stor tilhænger af K.I.S.S. systemet :)

Men er der nogle som mener at Scotte/Woody er klart bedre end Atmos (evt. med Iwabo) så er jeg da lydhør :)
de få der har rodet med en brænder på en atmos, har en scotte i dag.... det siger vel egentlig alt???

Det er ikke noget kendt produkt, og det er ikke noget jeg ville anbefale. At de siger det bare kører fra første dag, det holder ingen steder.
Scotten kører sådan set også fra første dag, men der vil jo altid være lidt som man ikke kan holde fingrene fra.

Nej køb du dig hellere en scotte, der er masser af hjælp og få, og produktet er ganske solidt og stabilt.

køber du en atmos med den brænder på, står du alene, og må rode med det selv.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 09 okt 2012 13:41

Bare underligt at Atmos er så godt et mærke, når vi snakker fastbrændselskedel, men at de ikke kan lave en kedel til træpiller?

Måske jeg skal kigge på en Blackstar 20 :)

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Nyt fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 09 okt 2012 18:22

Ugelvig » 09 Oct 2012, 13:41 skrev:Bare underligt at Atmos er så godt et mærke, når vi snakker fastbrændselskedel, men at de ikke kan lave en kedel til træpiller?

Måske jeg skal kigge på en Blackstar 20

/AJU
Du bør ikke have noget større end 16kw.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Nyt fyrrum

Indlæg af themasterdk » 09 okt 2012 18:52

Jeg vil lave det fyrrum større det er alt for lille til at komme rundt i når fyr og alt det kommer derind.
--------- ;-) ---------------


Besvar