Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 09:09

Styringen er jo simpel, på grænsen af det latterlige... Den er temperatur styret, så når temperaturen rammer 55 grader C i kedlen, starter brænderen op og slukker når den rammer 73 grader C, de rammer kan ændres efter behov. Herudover har brænderen tre indstillinger som der manuelt kan skiftes imellem. Det kunne hedde sommer, mellemperiode og vinter. I mit tilfælde har jeg den fast sat på lavest mulig drift, altså 10 kW hele året rundt. Derudover har jeg finindstillet den, til 65% ydelse heraf, for at få den bedst mulig afbrænding. Lys aske.

Jeg er klar over, at de optændinger koster strøm og sikkert også en smule effektivitet, da kedlen ikke yder optimalt under optænding. Til gengæld har jeg super udnyttelse når brænderen kører, da den ikke "pausefyrer", men kører med relativ høj last. Jeg har i gennemsnit 12 optændinger i døgnet...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Nyt fyrrum

Indlæg af nemocharley » 02 dec 2013 09:23

tak det var et svar jeg kunne forstå :)

Jeg har fastholdt højlasten på min brænder, men finindstillet så den reelt yder 17kw. Jeg har så de xtra 200 liter i buffertanken jeg fyrer og lagrer i. Jeg har også 10-12 tændinger i døgnet pt. - men måske vi har den samme mængde vand i hele systemet? Jeg opvarmer jo kun 118m2 og bruger pt. 10-12kg pr døgn.

Eller er det pga. mine 17kw ift til dine 6.5kw? Selvom jeg ikke helt kan gennemskue hvad kw forskellen egentlig gør når vi taler start/stop brændere?

Min svigerfar er som sagt interesseret i atmos kedlen, men vi er lidt usikre på A25 brænderens styringsmuligheder - er det noget du ved noget om?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 09:34

Jeg har også en stor VVB på anlægget der tapper en del varme, så det passer meget godt. Jeg er pt. på ca. 16 kg, så tror det er meget ens snit pr. kvm.

Med lavere indfyret effekt, tager det jo længere tid at nå max. temp. Til gengæld har du sikkert bedre udnyttelse, da du kører med højere last. Jo længere perioder med "ild i kedlen" jo færre optændinger, det er jo Scotte/Woody filosofi.

Angående A25, så er den jo selv-modullerende så vidt jeg ved. Altså den justerer selv inden for et givent område. Mener det er mellem 4 - 25 kW, derudover laver den jo selv start/stop efter behov. Det smarte ved den brænder er, at den har to EL-tændere monteret... Og det er stadig spiraltændere og ikke de glødestave, som har en tendens til at stå af...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Nyt fyrrum

Indlæg af nemocharley » 02 dec 2013 09:54

ja lige præcis til det sidste du skriver med spiraltænderne, det er min svigerfar (og jeg selv) ret begejstret for.

Så er spørgsmålet hvor stor en kedel han skal have - mellem 15 og 20kw har han fået at vide - men det er ikke sådan lige at regne ud fra hans forbrug pga lidt el fra varmepumpe, en sjat olie og brænde for resten. Olie og brænde fyres af på mindst 40 år gamle støbejerns salamanderkedler.

Huset er 218m2 i to plan opført i 1912, en ombygget skole løbende renoveret - isoleringstandard er nok middel, måske en tand til den dårlige side. Skal han op i en d21p?

Skorstenen er en isokern 150mm 9-10m høj - bliver det et problem?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 10:40

Der er stort set ingen forskel på D14P og D21P. Rent prismæssigt er de også meget ens, så det flytter ikke det helt store at gå op i en D21P, just in case. Det er stadig brænderen, der bestemmer laveste ydelse.

Jeg ville nok vælge D21P til A25 brænderen, ene og alene fordi den kan gå op til 25 kW.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


nemocharley

Nyt fyrrum

Indlæg af nemocharley » 02 dec 2013 10:46

godt så kan det også gøres til en fornuftig pris - hvad med skorstenen, er det ok med den?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt fyrrum

Indlæg af Ugelvig » 02 dec 2013 11:06

Ja, isokerne er fint. Lysningen passer også. Der kan selvfølgelig være en problemstilling med lav røggastemp. og isokerne, at man måske skulle have en isoleret skorsten. Vi må blot erkende, at der står mange træpillefyr med en isokern skorsten, uden at det giver problemer.

Klart ved nybyg ville jeg anbefale en isoleret skorsten.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar