Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 22 apr 2014 15:58

Tak for din "like" Selquist :)

Hvordan går det med Biosolen og Iwaboen - spiller det stadig?


Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af selquist » 23 apr 2014 08:35

Så lidt :-) Det er en fin økonomi/forbrug du holder dig...

Her går det også rimelig godt, største udfordring er kun aske i de vandrette røgrør, hvor det samler sig lidt. Ingen slagger med de econordic-piller jeg bruger i øjeblikket. Vi ender nok med ca. 5 ton brugt i denne fyrringsæson (regner fra 1/9). Men ellers er det klippestabilt, har f.eks. ikke rørt noget i 3½ uge, hvor der er brændt ca. 300kg piller, ingen rensning eller asketømning. :-)
Jeg bruger jo ikke el-patronen i tanken, kører ren på sol og start/stop fra brænderen, den bruger jo så lidt piller de næste måneder at jeg gider slet ikke pille ved det. Jeg kobler intet om, ingen sommerdrift. Lader bare skidtet passe sig selv, og det virker!
Mvh Peter

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 23 apr 2014 09:35

Godt at høre :)

jo tak jeg er også ok tilfreds med forbruget. Vores olieforbrug lå på 2000l med salamanderen, så det er vel ikke helt ved siden af - selvom vi har skruet op for varmen. Elpatronen napper ca 500kg træpiller, er mit bud. Og ja jeg kan kun tilslutte mig det med stabiliteten.

Mine røgrør er også vandrette og jeg havde lidt problemer med greeni-træpillerne - med velux er der ingen problemer.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 02 jun 2014 07:53

Har nu kørt med elpatron og solvarme siden 15/4 og det gennemsnitlige kwforbrug har været på 10kw om dagen - altså teoretisk 1830kwh over sommerhalvåret (fyret tændes 15/10 var planen)

jeg har cirka 2500kwh i overskud fra solcellerne, så der er lidt margin at give af.

Der er dog nogle ting jeg er begyndt at overveje mht. solvarme og styring, som jeg meget gerne vil høre jeres holdning til

mit system er konstant cirkulerende så jeg taber meget energi her -

i fald jeg en gang i fremtiden vil have vejrkompensering til så skal jeg have mere vand til de 60 rør (tror jeg) - men hvad er bedst?

jeg har to muligheder grundet pladsmangel

1) 200l vvb med spiralvekslere i serie med den eksisterende 300l buffertank

eller

2) en 400l buffertank som kan være der, hvis der laves et hul i loftbrædderne

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 11 aug 2014 17:24

Et lille stemningsbillede fra sidste efterår - udsigten er stadig den samme, og alt kører som det skal :)
solvarme late october morning..jpg


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2014 12:53

så startes den lille svensker op til en ny fyrings-sæson :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2014 15:43

Sidder hjemme på kontoret for tiden og skriver på opgave. Jeg har derfor haft udkig til skorstenen i timevis (og har løbende brug for overspringshandlinger :) ).

Jeg tæller i snit 8 optændinger i døgnet. Fyret starter op og brænder i 50-60 minutter afhængig af aktiviteten i huset. Og så er den slukket i 1½ til 3 timer førend en ny omgang starter. Vind fra sydvest øger frekvensen betragteligt.

Jeg ved ikke om jeg kan udlede noget af det - pilleforbruget er ok. Jeg startede op 15/10 og har brugt ca. 350kg siden da.

Er der nogen af jer andre med samme start/stop uden modulation, der har holdt lidt øje med start-frekvenserne og kan fortælle lidt om jeres erfaringer?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af newpas » 22 nov 2014 16:43

Nu er det jo nok ikke alle der tilbringer tiden med at sidde og kigge på skorsten!! :lol: icon_cheesygrin.gif :lol:

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 22 nov 2014 16:55

det er ellers ret beroligende :)

dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 22 nov 2014 18:35

Fyringssæson 2014-2015 startede ultimo sept/primo Oktober (dato?) og til dags dato har RTBen futtet ca 380kg træpiller af (modulerende drift, urstyring man-fre 6-14 samt rumtermostat på 22 grader) brændeovnen har været startet 4-5 gange indtil nu, men det har jo også været lunt indtil videre :)
nemocharley skrev:Sidder hjemme på kontoret for tiden og skriver på opgave. Jeg har derfor haft udkig til skorstenen i timevis (og har løbende brug for overspringshandlinger :) ).

Jeg tæller i snit 8 optændinger i døgnet. Fyret starter op og brænder i 50-60 minutter afhængig af aktiviteten i huset. Og så er den slukket i 1½ til 3 timer førend en ny omgang starter. Vind fra sydvest øger frekvensen betragteligt.

Jeg ved ikke om jeg kan udlede noget af det - pilleforbruget er ok. Jeg startede op 15/10 og har brugt ca. 350kg siden da.

Er der nogen af jer andre med samme start/stop uden modulation, der har holdt lidt øje med start-frekvenserne og kan fortælle lidt om jeres erfaringer?


Besvar