Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 15:33

Det skal tilføjes, at vi er gået fra 50-100mm isolering på loftet, til 350-400mm, fra 1-lags ruder i kælderen, til lavenergi, gamle termoruder i stueetagen til 3-lags superlavenergi.. Og så var oliefyret en støbejernskedel anno 1965 med en RINGE virkningsgrad.

Det skal tilføjes, at vi har varme på kælderen, de gamle ejere holdt den kun frostfri - men jeg tillæger den øgede isolering, dampspærre og vinduer en massiv energioptimering!

Solfangerne er tilsluttet en 500L brugsvandsbeholder, som trækker overskudsvarmen ud i kælderens radiatorer = lune gulve i stueetagen om sommeren.. Jeg kunne godt bruge en 500-800L buffer, indrømmet :)

Og ja selvfølgelig vinder Dansk innovation ;)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 17 mar 2015 16:28

Altså et separat solvarmesystem, hovedsageligt til vv, hvor kun overskudsvarme ledes til radiatorer i kælder. Og så en seperat fyrkreds (der også kan varme brugsvandsbeholder) ?

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 16:30

jeg stalker jer begge lige nu new18

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 17 mar 2015 16:36

Tilgengæld har vi kapret din tråd 8) icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 16:42

hahha ja lovløse anarkister :)


dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 16:43

Næsten rigtigt Triumph,

500L VVB m/2 spiraler - bundspiral = solfanger / topspiral = pillefyr via 3-vejsventil VVP samt solfanger (topspiralen er veksler/centralvarmekreds som aftager varmen = kølekreds via 2-vejsventil.

Kælder og stueetaage er en og samme varmekreds, men varmen i stueetaagen gør, at overskudsvarmen kun går i kælderen.

Jeg ville gerne have en ekstra 500-800L som buffer med 2 spiraler - topspiral som veksler til koldtvand indløb i VVB = vandet opvarmes før det rammer VVB, bundspiral til solvarme kølekreds via 3-vejsventil på solvarmekreds returløb samt overskudsvarme via buffer til centralvarme via buffer når temp opnået.

Men med mindre der er nogen som vil bortgive en beholder, så siger "min mening" derhjemme, at det behøver jeg ikke :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 16:59

jeg gætter på at din brænder så skal varme ind i toppen af 500l tanken - det er vel cirka 200l, hvilket faktisk svarer til den mængde vand min kedel opvarmer i akkutanken (+ de 80 liter selve kedlen pellmax ub har)

eller kører du uden om?...nej det kan du vel ikke, du skal jo have varmt brugsvand

jeg ville nok tænke i 300-500l ekstra tank og nøjes med bundspiral som i det setup q-pro sælger.

I mit eget tilfælde vil jeg gerne have mere vand til

200l vvb eller en 400l akku med eksterne vekslere

hvis pladsen var til det så havde jeg købt värmebaronens egen 500l tank med neddykket vvb

til alle setup vil jeg fastholde en version af TA 63 styringen og tilkøbe en vejrkompensering.

Får jeg det engang gjort, så kan vi sammenligne de forskellige systemer igen - det er ihvertfald både sjovt og forhåbentligt lærerigt for flere end bare os tre.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 17 mar 2015 17:11

dannidines skrev:Næsten rigtigt Triumph,

500L VVB m/2 spiraler - bundspiral = solfanger / topspiral = pillefyr via 3-vejsventil VVP samt solfanger (topspiralen er veksler/centralvarmekreds som aftager varmen = kølekreds via 2-vejsventil.

Kælder og stueetaage er en og samme varmekreds, men varmen i stueetaagen gør, at overskudsvarmen kun går i kælderen.

Jeg ville gerne have en ekstra 500-800L som buffer med 2 spiraler - topspiral som veksler til koldtvand indløb i VVB = vandet opvarmes før det rammer VVB, bundspiral til solvarme kølekreds via 3-vejsventil på solvarmekreds returløb samt overskudsvarme via buffer til centralvarme via buffer når temp opnået.

Men med mindre der er nogen som vil bortgive en beholder, så siger "min mening" derhjemme, at det behøver jeg ikke :)
Det er jeg ikke sikker på jeg forstår, men jeg prøver.
Hvis toppen af beholder bliver over xx C, køre vandet til veksler, der så varmer fremløb ?
Det her forstår jeg slet ikke:
Kælder og stueetaage er en og samme varmekreds, men varmen i stueetaagen gør, at overskudsvarmen kun går i kælderen.

Jeg har en preisoleret 500 l Baxi beholder du kan få til en plov.
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... stank-baxi
Min far havde 2. Den her, og en med vvb indbygget. Den med vvb blev skilt ad for at skære vvb ud, da den ikke skulle bruges.
Den så ud som en ny indvendig, selvom den er fra 95

dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 17:18

Præcis som du skriver nemo, fyret slår fremløb over på VVB og varmer 200L brugsvand op såfremt solen ikke står til.. solfangerstyringen sidder til topspiralen via en 2-vejsventil som åbner og lader topspiralen køle VVB til ønsket MAX temp (på den måde går det direkte i centralvarmeanlægget og nææææsten helt udenom fyret (grundet min vejrkompensensationskreds...)

Jeg lukker varme ud i centralvarmeanlægget om sommeren allere fra ca kl 10:30, så jeg tror god mine 90 rør kan trække 500L ekstra, men efter devisen 10L pr. rør, så vil en 400L være det optimale.

Jeg skal bruge en med to spiraler hvis det skal være, da jeg ønsker at forvarme mit koldt vand ind i VVB via lade topspiralen være veksler, koble solkredsen på bundspiralen og hvis buffer kommer over 90 grader (dødt vand) så skal overskudsvarmen først der havne i radiatorene..

Jeg er jo ENORMT NBE farvet og ville nok hoppe på en suncomfort styring hvis jeg skulle lave et advanceret setup - de er ENORMT nemme at progammere..

Men men men, en note - faktisk er nemo anarkisten her, da det er ham som starter os to medløbere op, da det er en helt andens tråd :-D
nemocharley skrev:jeg gætter på at din brænder så skal varme ind i toppen af 500l tanken - det er vel cirka 200l, hvilket faktisk svarer til den mængde vand min kedel opvarmer i akkutanken (+ de 80 liter selve kedlen pellmax ub har)

eller kører du uden om?...nej det kan du vel ikke, du skal jo have varmt brugsvand

jeg ville nok tænke i 300-500l ekstra tank og nøjes med bundspiral som i det setup q-pro sælger.

I mit eget tilfælde vil jeg gerne have mere vand til

200l vvb eller en 400l akku med eksterne vekslere

hvis pladsen var til det så havde jeg købt värmebaronens egen 500l tank med neddykket vvb

til alle setup vil jeg fastholde en version af TA 63 styringen og tilkøbe en vejrkompensering.

Får jeg det engang gjort, så kan vi sammenligne de forskellige systemer igen - det er ihvertfald både sjovt og forhåbentligt lærerigt for flere end bare os tre.

dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 17:21

topspiralen er veksleren mod det varme brugsvand = ventilen åbner, centralvarmecirkulationspumpen starter og trækker varmen ud i centralvarmeanlægget.

altså om sommeren bruges topspiralen til at trække varmen ud af beholder og om vinteren putter pillefyret varme i beholderen via den

Det er varmen fra solindfaldet om sommeren som får radiatorventilerne i stueetaagen til at lukke og ventilerne i kælderen står på 4-5 = den varme som trækkes ud i centralvarmeanlægget varmer kælderen op.

Det var ellers billigt
triumph skrev:
Det er jeg ikke sikker på jeg forstår, men jeg prøver.
Hvis toppen af beholder bliver over xx C, køre vandet til veksler, der så varmer fremløb ?
Det her forstår jeg slet ikke:
Kælder og stueetaage er en og samme varmekreds, men varmen i stueetaagen gør, at overskudsvarmen kun går i kælderen.

Jeg har en preisoleret 500 l Baxi beholder du kan få til en plov.
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmni ... stank-baxi
Min far havde 2. Den her, og en med vvb indbygget. Den med vvb blev skilt ad for at skære vvb ud, da den ikke skulle bruges.
Den så ud som en ny indvendig, selvom den er fra 95


Besvar