Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2013 11:42

tak for det :)

Glædelig bagjul og godt nytår til dig - glæder mig til at lære mere af dig i det nye år :)


nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2013 12:24

nu var jeg så heldig at få en cyklon askesuger i julegave :)

Den her været i brug i dag, og jeg må sige det gør det hele lidt nemmere. Men der står at filteret er vaskbart, og at det må komme i vaskemaskinen...er det en god idé? Nogen erfaringer?

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2014 16:10

nemocharley skrev:nu var jeg så heldig at få en cyklon askesuger i julegave :)

Den her været i brug i dag, og jeg må sige det gør det hele lidt nemmere. Men der står at filteret er vaskbart, og at det må komme i vaskemaskinen...er det en god idé? Nogen erfaringer?

nogen bud på dette? Jeg tænkte umiddelbart da jeg læste det, at selv lidt aske måske ikke lige var godt for en vaskemaskine.

anyways

om en uges tid er de sidste greenii piller brændt af så fra 20/7 2013 til 20/1 2014 er der brugt to paller (1920kg) træpiller. Havde elpatronen været tilsluttet ville tallet måske være 150-200kg lavere.

Jeg har købt en xtra trækstabilisator som skal i skorstenen snarest muligt, da jeg døjede med at fyret gik ud i når det blæste kraftigt fra sydvest. Når jeg skal have en ny rist (som pillerne lander på i brænderrøret), vil jeg købe extra røgvendere til de tre nederste røgrør, da jeg synes røgtemp. er lige heftig nok ved 20kw (17kw) 115-120 nyrenset og strejfer 150 efter tredje uge, hvor fyret renses igen. Overvejer at sætte den ned på 15kw (12-13kw) for at se om det måske er bedre samlet set.

rens af fyr tager virkelig ikke mere end 10-12 min. De 10-12 minutter består af sluk for fyr, fjerne ledninger, åbne låger, børsterens af røgrør + røgvendere, skrab af flader, rense brænderrør og rist, tømme askeskuffe, askesugning (over det hele), lukke låger, tilslutn. af ledninger og tænd for fyr. Det er jo ikke så nemt som mere moderne pillefyr, men det er nemt nok.

Jeg bliver langsomt klogere på fyret, og det har faktisk kun drillet mig når vindstødende nærmer sig stormstyrke. En større akkutank ville have været godt (det kan ikke lade sig gøre), og jeg tror at vejrkompensering vil kunne hjælpe med at reducere det årlige forbrug - hvor meget tør jeg ikke sige.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 feb 2014 18:15

Når solen er fremme i denne tid så står der hurtigt 75 grader i manifolden, ærgeligt at den skinner så lidt for tiden. Anyways pilleforbruget er faldet en del, også mere end bare temp. stigningen kan forklare (det blæser iøvrigt lidt i ny og næ :) ) - det må altså være solvarmen som hjælper til.

Har endnu ikke fået muret den nye trækstabilisator ind eller tilsluttet elpatronen ordentligt. Det bliver nok sommerferie før jeg får tid til det.

Ellers ikke noget at berette - det gik ud igen under endnu en omgang blæst i weekenden, håber som sagt T.S nr. 2 kan gøre noget positivt ved dette.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 03 mar 2014 20:18

efter lidt vejledning fra Mekanikeren og et forslag fra det svenske pillefyrsfora er jeg endt på 12-13kw, og 1/3 omdrejning i sneglen med det resultat at røggastemp er nede på 85 grader celsius. Og jeg har noget længere gangtider hvilket jo giver færre opstarter. Det er jeg tilfreds med.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af Ugelvig » 03 mar 2014 20:22

nemocharley skrev:efter lidt vejledning fra Mekanikeren og et forslag fra det svenske pillefyrsfora er jeg endt på 12-13kw, og 1/3 omdrejning i sneglen med det resultat at røggastemp er nede på 85 grader celsius. Og jeg har noget længere gangtider hvilket jo giver færre opstarter. Det er jeg tilfreds med.
Glæder mig at høre. Så er du på højde med os andre :great:

Hvilket forum benytter du dig af på den anden side?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 03 mar 2014 20:36

pellets.info - jeg har ikke det store overblik over siden endnu, men der er større erfaring med vores svensker-pillefyr.

jeg ved ikke om der er smart af mig at købe de xtra turbolatorer til de tre nederste røgrør, nu hvor jeg er nede på 85grader, jeg er usikker på om min skorsten har godt af det.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 16 mar 2014 17:05

Så er 3 tons så småt ved at være spist. De nye indstillinger hjalp lidt på fyringsøkonomien, og solen tager mere over nu.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 07 apr 2014 16:17

Så blev elpatronen sluttet til. Let nok når man har en elektriker til at hjælpe :)

jeg har regnet mig frem til at den kan køre i cirka 400 timer gratis - meningen er at den skal tændes i nogle timer om dagen, hvis der er en længere gråvejrsperiode. Den er sat til at skulle nå 55grader og sidder i den næstøverste studs i buffertanken.

Jeg er nysgerrig på hvilke erfaringer folk har med klimastyring/vejrkompensering/esbe-halløj synes sku det hedder så mange forskellige ting, at det er til at blive helt rundtosset af. Hvor meget er der reelt sparet? Jeg har læst salgsmateriale der lover over 20% på årsbasis - hvilket i mine ører lyder lidt vildt.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 16 apr 2014 18:52

knap 3300kg spist fra 20/7 2013 til 15/4 2014. Nu går vi over på solvarme og elpatron, en kombination som rækker frem til efterårsferien cirka. Fyret er gjort grundigt rent og skal ikke renses igen før en gang i november :)

Status efter første fyringssæson er, at jeg er glad for Pellmaxen. Den er nem og driftsikker. Jeg havde håbet at kunne holde mig under 3 ton i den her milde omend blæsende vinter (havde elpatronen været sluttet til sidste sommer så havde træpille-forbruget været ml. 3000 og 3100kg), men det lader ikke til at være muligt uden en mere avanceret varmestyring.

Jeg tør godt anbefale den her svenske start/stop metode, det fungerer udmærket. Värmebaronen er dog blevet lidt dyr med deres nye brænder, men en ligeså god løsning kan efter min mening fås med en Atmoskedel og en Iwabo S2 brænder - prismæssigt er der dog meget at hente, hvis man holder sig til Atmos-kedlen med A25 brænderen (som er en Iwabo S1 kopi har jeg ladet mig fortælle).


Besvar