Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 17:29

ja ok nu tror jeg endelig jeg forstår det med vejrkompenseringen :)

jeg har talt med trådstarter og han er ok med at jeg bygger videre på tråden da vi jo begge har pellmax og viking bio - hele anlægsopbygningsdiskussionen er meget relevant i den sammenhæng, da Värmebaronen har bygget dette simple pillefyr med kombiløsninger for øje (altså enten sol, varmepumpe eller brændekedel) -

Värmebaronen laver nogle fantastisk lækre buffertanke som de self. lancerer som de optimale - men kan det gøres billigere og i bund og grund med samme resultat så er det værd at få med her. Eller det er ihvertfald min holdning.


dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 17 mar 2015 17:36

Jeg kunne godt tænke mig en 800-1000L Buffer som den CENTRALE enhed i mit solfangeranlæg, med neddykket VVB, solfanger tilsluttet Buffer, brændeovn med gris tilsluttet Buffer og pillefyr tilsluttet neddykket VVB (pillefyr kun varme den neddykkede beholder op ved behov), pillefyret skulle køre udenom buffer via 3-vejsventil på fremløb = når solen eller brændeovn ikke varmer buffer op og setpunkt bliver for lavt, (kombineret med rumføler kalder på varme) så skal pillefyret køre direkte i centralvarmeanlægget, modulerende naturligvis, og derved kun med nødvendig effekt... Det betyder, at brændeovnen bliver en aktiv spiller, og kan holde alle rum varme og samtidig hygge i stuen, samt pillefyret træder til ved behov... det ville være drømmen :-)
nemocharley skrev:ja ok nu tror jeg endelig jeg forstår det med vejrkompenseringen :)

jeg har talt med trådstarter og han er ok med at jeg bygger videre på tråden da vi jo begge har pellmax og viking bio - hele anlægsopbygningsdiskussionen er meget relevant i den sammenhæng, da Värmebaronen har bygget dette simple pillefyr med kombiløsninger for øje (altså enten sol, varmepumpe eller brændekedel) -

Värmebaronen laver nogle fantastisk lækre buffertanke som de self. lancerer som de optimale - men kan det gøres billigere og i bund og grund med samme resultat så er det værd at få med her. Eller det er ihvertfald min holdning.

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 18:07

min tank er netop den centrale del af varmeanlægget - men der er ikke nogen neddykket vvb, derimod en ekstern varmtvandsstation opvarmer brugsvandet i gennemstrømning - og det virker virkelig godt.

anlægget er blevet kritiseret for at have for mange pumper = for stort strømforbrug - men mit forbrug er faldet ift det gamle anlæg (salamander oliebrænder og en gammel grundfoss pumpe) pta elpatron er blevet integreret.

du skulle i øvrigt prøve at se på de der akkutanke fra värmebaronen :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 17 mar 2015 19:32

Jeg har ikke meget forstand på solvarme, men jeg syntes at Dannidines system lyder smart
(Selvom jeg på trods af manglende viden om solvarme. Er fuldstændigt afklaret med at solvarme er gak spild af penge :wink: icon_cheesygrin.gif )
Både at have en buffer, men stadig have en lille vandmængde i centralvarmesystemet. Syntes jeg lyder som den helt rigtige løsning.

Jeg unlader jo sjældent at nævne det. Heller ikke til dem der ikke interesseret....
Men jeg er overbevist om at nemo kunne have et mindre forbrug, hvis han slet ikke havde solvarme. Men et fyr der passede til hans forbrug, og en ordenlig styring, bl.a. med rumtemperaturfølere.
Men Dannidines system kombinere jo på fineste vis det bedste fra bedste systemer.

Den "Gængse" vejrkompentesring består af en udetemp. føler. en shunt, og en cirkulationspumpe (Ligesom en gulvvarme kreds)
Shunten blander så det 70 c varme kedelvand, med returen fra radiatore, så den ønskede fremløbstemp. til radiatore opnåes.
Når det så f.eks er 12 C udenfor så behøver fremløbet måske kun at være 30 C, hvis det er 0 c udenfor, så regulere shunten automatisk fremløb til 50 c, og hvis det er -10 c, så er fremløb 70 C

Og, Ja....
Ham Nemo, kan fuldstændigt kan få os og kører....

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 20:26

triumph skrev: Og, Ja....Ham Nemo, kan fuldstændigt kan få os og kører....
det er tilsyneladende en evne jeg har :)


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 18 mar 2015 05:40

Ja, DU kan få OS op at køre.
Når jeg skriver noget der burde få dig op at køre, så bliver det bare forbigået i stilhed :roll:
Jeg må tage hatten af. Du har jo TOTALT kontrol over masserne (Mig og Dannidines)
Noget har du da lært på dit sociologistudie :great:

nemocharley

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af nemocharley » 18 mar 2015 06:28

Man kan jo komme op og køre på forskellig vis :), jeg ser ikke den helt store forskel på os tre - men det er self. et spørgsmål om perspektiv.

Hvis jeg nu havde en styring på mit anlæg, så ville jeg være fint med. Det er klart at den konstante cirkukation giver et stort tab, som det er nu. Set i lyset af at der er skruet op for varmen (vanerne er i det hele taget blevet ændret herhjemme og indeklimaet er blevet så meget bedre + boligarealet er blevet øget m. 14m2).

Jeg er ikke så bange for vand som du er :) - tror stadig at mere vand ville give mig en bedre driftsøkonomi (både strøm og piller)

Jeg ved ikke lige hvor du har den med sociologien fra, jeg læser på engelskstudiet lige pt. Men måske prøver du at få mig op at køre :)

dannidines

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af dannidines » 18 mar 2015 07:32

triumph skrev:...Selvom jeg på trods af manglende viden om solvarme. Er fuldstændigt afklaret med at solvarme er gak spild af penge
ENIG, solfangerne kan ikke forrente sig kombineret med et modernet pillefyr - selv ikke efter MGM/RTB o.l. selvrensende modeller er kommet til "så billige penge!"

Min ideologi med "Co2 neutralitet, selvforsynende, miljøbevidst" var min tilgang til pille/solvarme/solcelle valgene - jeg er vokset op i et lille green Peace jogginsæt, og jeg er blevet tudet ørene fulde med miljø morale, så når jeg påstår jeg er NBE farvet, så skulle I se den prægning min far har givet mig og mine søskende - det er meget mere radikaliseret :D

Jeg var dog "heldig," da jeg bestilte min solvarmeanlæg inden der blevet givet håndværkertilskud, og det gjorde faktisk, at den pris jeg betalte var godt 10.000kr lavere for samme anlæg - om der er en direkte sammenhæng, det skal jeg ikke kunne sige, men det faldt meget pudsigt sammen.

Jeg fortryder dog, at jeg ikke købte 6kw solceller med det samme, men startede med 3kw og med hensigt om at udvide senere (dumt, det blev jo så stoppet ifm. årsbaseret nettomålerordning), men penge var ikke til det og jeg købte mit i et større Samkøb, hvorfor mit solcelleanlæg også har været lidt billigere end gennemsnittet (3 kw levere faktisk en overproduktion p.a. på ca 400kwh i vores tilfælde)
RTB var et valg og at kedlen skulle skiftes og så monterede jeg det selv, hvorfor omkostningerne til det har været omkring vejledende udsalg.

Så om solenergi kan betale sig eller ej, om det er gal og galmathias, det vil jeg ikke koge så meget suppe på - det var en vision & mission ifm. med min opvækst og mit valg ift. miljøet fremover, som gjorde min beslutninger - og med en hurtig 360graders analyse, så er 100.000kr (mindre det det) en okay investering, samlet set :)

RETTELSE!!: Vi har varme/elforbrug/varmtvand udgifter p.a. for ca. 6000-7000kr

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 18 mar 2015 07:52

nemocharley skrev:Man kan jo komme op og køre på forskellig vis :), jeg ser ikke den helt store forskel på os tre - men det er self. et spørgsmål om perspektiv.



Jeg ved ikke lige hvor du har den med sociologien fra, jeg læser på engelskstudiet lige pt. Men måske prøver du at få mig op at køre :)

Du har da ihvertfald studeret/stalket mig og dannidines, det er vel det samme :wink:
Last edited by 1 on triumph; edited 18 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Värmebaronen Pellmax UB og Viking Bio

Indlæg af triumph » 18 mar 2015 07:59

dannidines skrev:
ENIG, solfangerne kan ikke forrente sig kombineret med et modernet pillefyr - selv ikke efter MGM/RTB o.l. selvrensende modeller er kommet til "så billige penge!"

Min ideologi med "Co2 neutralitet, selvforsynende, miljøbevidst" var min tilgang til pille/solvarme/solcelle valgene - jeg er vokset op i et lille green Peace jogginsæt, og jeg er blevet tudet ørene fulde med miljø morale, så når jeg påstår jeg er NBE farvet, så skulle I se den prægning min far har givet mig og mine søskende - det er meget mere radikaliseret :D

Jeg var dog "heldig," da jeg bestilte min solvarmeanlæg inden der blevet givet håndværkertilskud, og det gjorde faktisk, at den pris jeg betalte var godt 10.000kr lavere for samme anlæg - om der er en direkte sammenhæng, det skal jeg ikke kunne sige, men det faldt meget pudsigt sammen.

Jeg fortryder dog, at jeg ikke købte 6kw solceller med det samme, men startede med 3kw og med hensigt om at udvide senere (dumt, det blev jo så stoppet ifm. årsbaseret nettomålerordning), men penge var ikke til det og jeg købte mit i et større Samkøb, hvorfor mit solcelleanlæg også har været lidt billigere end gennemsnittet (3 kw levere faktisk en overproduktion p.a. på ca 400kwh i vores tilfælde)
RTB var et valg og at kedlen skulle skiftes og så monterede jeg det selv, hvorfor omkostningerne til det har været omkring vejledende udsalg.

Så om solenergi kan betale sig eller ej, om det er gal og galmathias, det vil jeg ikke koge så meget suppe på - det var en vision & mission ifm. med min opvækst og mit valg ift. miljøet fremover, som gjorde min beslutninger - og med en hurtig 360graders analyse, så er 100.000kr (mindre det det) en okay investering, samlet set :)

RETTELSE!!: Vi har varme/elforbrug/varmtvand udgifter p.a. for ca. 6000-7000kr
Jeg ville også gerne have solceller, men mit tag trænget til at blive skiftet, og det har jeg ikke råd til / kan ikke låne til.
Bare min udgift til strøm, er dobbelt så stor, som din samlede udgift til energi. :great:


Besvar